ADUH, LIARNYA NAFSU INI


Aduh liarnya nafsu ini.
Degil dan jahat, kemahuannya dahsyat.
Tuhan! Tidak mampu aku menjaga, mengawal dan mendidiknya kalau bukan Engkau.
Aku cuba menghalakannya mengikut kehendak Engkau, dia pula yang bawa aku kepada kehendaknya.
Selalu sahaja aku tarik tali dengan nafsu.
Aku hendak bawa kepada Engkau, tapi dia bawa kepada dunia yang menipu.
Di dalam perlawanan itu aku selalu sahaja dikalahkannya.
Letih aku dibuatnya untuk mengekang kehendak-kehendaknya.
Tapi dia berjaya juga, aku selalu sahaja kecundang.
Memang aku tidak mampu mendidiknya kalau tidak dapat pertolongan daripada Engkau.
Tolonglah aku, bantulah aku melawan hawa nafsuku.
Agar aku dapat mengalahkannya.
Berilah aku kekuatan mendidik dan mengendalikannya.
Agar aku tidak terjerumus kepada kejahatan.
Kuasa ada pada tangan Engkau, kemampuan adalah pada-Mu.
Kalau kuasa Engkau itu Engkau beri sedikit sahaja kepadaku, nafsu dapat dikalahkan.
Dengan rahmat-Mu ya Allah, ya Tuhanku, bantulah aku.
Jangan biarkan aku bersendirian menghadapi nafsuku.
Aku tidak mampu, aku tidak ada daya melawan nafsu.
Engkau sahajalah yang mampu.
Tolonglah aku melawan nafsuku.
Agar aku dapat menuju-Mu, tanpa halangan dari nafsu. 

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah