MADAH baru 417  



*416*
Bertauhid secara ilmu mudah, bertauhid secara penghayatan amat susah.
Buktinya saya datangkan beberapa contoh:
1) Seseorang yang berjaya di bidang ilmu atau di bidang pembangunan, kalau dia merasa hasil kemampuannya bukan anugerah Allah, ertinya orang ini belum bertauhid. Dia berbangga, bukan malu. Dia belum bertàuhid.
2) Seorang yang sedang berhadapan dengan nikmat, tidak terasa ia daripada Allah dan tidak terasa malunya dengan Tuhan, tidak terasa takut kalau tidak boleh bersyukur, tidak bimbang apakah dia menerima atas rahmat Allah atau istidraj dari Allah, belum bertauhid namanya.
3) Seseorang yang mendapat kesusahan seperti miskin, bencana alam, sakit, dizalimi orang, dia rasa kecewa, adakalanya sampai putus asa, syariatnya merosot, ertinya dengan kesusahan itu dia bertambah derhaka dengan Allah, itulah tanda dia tidak bertauhid.
 
*417*
Kalau kaum muslimin boleh menjadikan program hidupnya atau budaya hidupnya setiap hari:
* ketika hendak tidur, menyerah diri kepada Allah,
* ketika bangun tidur, mengingat Allah lebih dahulu,
* kemudian masing-masing niat untuk membuat  kebaikan,
* sebelum bertindak atau berbuat, berfikirlah lebih dahulu,
* waktu berbuat, padankan dengan syariat,
* setelah berbuat, bertawakal kepada Allah,
* selepas itu buat kajian apakah ada kesilapan, sama ada dari segi teknikal, lebih-lebih lagi di sudut dasar, kemudian minta ampun kepada Allah,
maka sekali lagi umat Islam akan menjadi bangsa yang ada wibawa dan mengatur dunia. 

*418*
Apabila syariat lahir itu seperti menutup aurat, ia diamalkan kerana  menurut atau mengikut orang memakai, bukan hasil didikan, akhirnya jadi budaya, ertinya menjadi pakaian umum, ia tidak akan mengubah perangai mereka yang memakainya, oleh kerana itulah Islam sangat mementingkan pendidikan. 

*419*
Di rumah atau di kalangan keluarga, ibu bapalah menjadi guru, di dalam sebuah kampung, ketua kampunglah menjadi guru, di dalam sebuah organisasi, pemimpinlah yang  menjadi guru, di sekolah, cikgu-cikgulah yang menjadi guru, di dalam negeri atau negara pemimpinlah yang menjadi guru, kalau guru itu sudah rosak atau tidak ada disiplin hidup, orang bawahnya akan rosak sama, kerana itulah pepatah Melayu ada berkata, 'guru kencing berdiri, murid kencing berlari', 'seperti ketam menyuruh anaknya berjalan lurus', sedangkan dia sendiri tidak lurus. 

*420*
Mengapalah umat Islam hari ini apabila hendak menyelesaikan satu-satu masalah, seperti hendak memerangi gejala sosial, masih tercari-cari dan meraba-raba mencari kaedah, padahal di dalam Al Quran dan Hadis sudah cukup panduan-panduan bagaimana hendak menyelesaikan masalah  masyarakat. Malangnya, kaedah yang telah diapplykan di Barat itulah yang diambil untuk dijadikan panduan, sedangkan Barat telah gagal.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Agama Untuk Duit  



Umat Islam agama sudah dikomersialkan.
Beragama dengan tujuan mendapatkan duit untuk kehidupan.
Agama bukan untuk Tuhan tapi untuk cari makan.
Belajar agama hingga ke luar negara tujuan cari makan.
Belajar menghafaz Al Quran tujuan cari makan juga.
Membaca Al Quran tujuan cari makan, kehidupan dan cari nama.
Mengajar, berdakwah, motivasi juga untuk cari makan dan upah.
Menyembahyangkan jenazah juga untuk periuk nasi juga.
Adakalanya tawar-menawar berapa banyak bayarannya.
Bahkan ada puak dia jadi agen sembahyang mayat untuk dapat upah.
Ia berlaku di pondok-pondok pengajian dan di pesantren-pesantren agama.
Jadi, imam juga lumrah berlaku tujuan cari makan dan dapat bayaran juga.
Belajar agama untuk dapat jawatan itu sudah perkara biasa.
Ia sudah berlaku dan terjadi agak lama.
Ia berlaku sudah beratus tahun lamanya.
Sungguh sedih agama sudah tidak jadi agama lagi.
Duit sudah jadi agama, agama adalah bayarannya.
Bahkan buka pondok pengajian pun tujuan cari makan.
Ada pondok ada murid maka murid mereka adalah duit.
Aduh watak akhir zaman, agama sudah tidak jadi agama lagi.
Orang agama hanya tinggal bilangan jari.
Sesiapa yang masih berpegang dengan agama, macam pegang bara api.
Hendak buang ertinya buang agama, hendak terus genggam amat panasnya.
Sungguh asing orang beragama di akhir zaman.
Dia tersingkir dan terpinggir oleh masyarakatnya.
Dia dipandang serong oleh masyarakat di zamannya.
Bertuahlah orang beragama di akhir zaman.
Bergembiralah orang agama, naik harganya di sisi Tuhannya.
Kerana susahnya beragama, pahalanya berganda-ganda.
Begitulah rahmat Tuhan kepada orang-orang-Nya. 


Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


MADAH baru 416  


*411*
Kejahatan lahir boleh ditumpaskan dengan peraturan, larangan dan hukuman, kejahatan hati hendaklah ditumpaskan dengan didikan iman. 

*412*
Peraturan-peraturan yang baik tidak akan dapat berjalan dengan baik sekiranya penggerak peraturan itu orangnya tidak baik. 

*413*
Untuk mendidik masyarakat, jangan riuh rendah, jangan terlalu publisiti, jangan mencari glamour melalui itu, patut kita rasa takut, apakah kita orang yang layak membuat kerja ini atau bertambah orang jahat hasil usaha kita, kerana usaha ini akan berpanjangan ke akhirat, kita akan ditanya oleh Allah. 

*414*
Kalau umat Islam telah bersama-sama berjemaah di masjid, sama-sama mendengar pengajian di dalam masjid, sama-sama makan minum di masjid, boleh bertemu di dalam masjid, tapi tak lahir kasih sayang, tidak timbul kemesraan, tidak ada ikatan jiwa, tidak ada bela-membela, susah, susah sendiri, senang, senang sendiri, ertinya belum boleh bersatu padu, apakah boleh bersatu timbul di tempat-tempat  lain? Tentu tidak mungkin. 

*415*
Di dalam satu-satu kumpulan atau satu-satu  organisasi atau di dalam sebuah masyarakat, masing-masing ada kepentingan dunianya dan masing-masing hendak menjaga kepentingan masing-masing, jangan anggap boleh bersatu, hanya boleh bertemu.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Penilaian Tuhan Yang Utama  



Untuk menjadi orang yang berilmu dan pandai mudah.
Bertanggungjawab dengan ilmu tidak semudah.
Hanya orang yang takutkan Tuhan sahaja yang boleh.
Menjadi orang yang kaya pun tidak susah, berkorban dengan kekayaan tidak mudah.
Biasanya apabila kaya jadi megah, sombong pun datang, bakhil pun menyerang.
Untuk mencari kemegahan secara dunia mudah,
menjadi orang Tuhan tidak semudah.
Orang Tuhan, dia beribadah, berakhlak, berkorban, berkasih sayang,
pemurah, merendah diri, pemaaf, berkhidmat.
Mencari nama dan glamor secara dunia ramai yang boleh, kerana ramai penyokongnya.
Tapi ada orang dia patut diberi nama, sebaliknya dihina kerana dia beragama banyak pihak tidak suka.
Oleh itu di dunia ini tidak boleh menjadi ukuran menilainya.
Ada orang baik dianggap jahat kerana dia orang Tuhan,
ada orang jahat dianggap baik kerana dia disukai kerajaan.
Penilaian yang sebenarnya di Akhirat tepat.
Yang akan patut dibela akan dibela, yang akan patut dihina akan dihina.
Semuanya berlaku dengan adil dan saksama.
Carilah penilaian Tuhan, janganlah cari penilaian insan.
Apalah ertinya dapat sanjungan manusia di dunia hanya sementara.
Carilah sanjungan Tuhan, ia kekal abadi di Akhirat sana.
Kalau engkau dianggap oleh manusia jahat tidak mengapa, jangan Tuhan anggap.
Janganlah terpesona dengan anggapan baik dari manusia, ia menipu daya.
Di Akhirat kelak kecewa, tempatnya Neraka.
Carilah kebaikan mengikut tanggapan Tuhan, sekalipun semua makhluk menghina.
Penghinaan itu hanya sementara, tanggapan baik dari Tuhan itu sepanjang masa.
Carilah redha Tuhan, jangan cari redha manusia.
 

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Kuasa Tuhan Di Dalam Diriku  



Tuhan! Aku merasakan Kuasa-Mu di dalam diriku luar biasa.
Engkau sungguh Maha Berkuasa, Maha Pentadbir yang bijaksana.
Pada diriku, aku tidak ada kuasa sedikit pun.
Engkaulah yang menentukan pada diriku segala-galanya.
Adakalanya aku tidak hendak tidur, Engkau tidurkanku, maka aku terpaksa tidur.
Adakalanya aku ingin tidur, aku tidak boleh tidur.
Sakit sihatku Engkaulah yang mentakdirkan tanpa kemahuanku.
Adakalanya aku ingin sangat hendak makan,
mula sahaja makan tiba-tiba selera tidak mahu.
Adakalanya lauknya simple sahaja, makan berselera dan lalu.
Berlaku juga di dalam diriku di waktu sihat tiba-tiba sakit datang mengejut.
Tanpa sebab-sebab yang memberi isyarat lebih dahulu.
Gelombang jiwaku tanpa dapat aku kontrol ia berlaku.
Ia datang silih berganti tidak menentu.
Adakalanya rasa gembira, adakalanya sedih, adakalanya marah, adakalanya biasa sahaja.
Tanpa aku menentukannya, ia datang tidak diduga.
Tidak kurang adakalanya benci, rasa malu, jijik bukan kehendakku.
Fikiranku juga begitu.
Aku memikirkan sesuatu sentiasa silih berganti tanpa aku duga.
Adakalanya aku memikirkan nasibku, memikirkan alam yang dapat dilihat oleh mata.
Sekali-sekala memikir mati, alam Barzakh, Akhirat, Syurgakah aku atau Neraka?
Memikirkan sesuatu yang tidak menentu, datang silih berganti.
Aku tidak mampu mengontrolnya untuk sesuatu yang tertentu sahaja.
Badan lahirku juga begitu, adakalanya sengal-sengal, lenguh-lenguh, lesu, segar, letih.
Ia datang silih berganti tidak menentu.
Adakalanya ia datang tidak bersebab pun.
Begitulah kuasa-Mu Tuhan pada diriku.
Aku tidak mempunyai kuasa sedikit pun pada diriku.
Hanya menunggu dari ketentuan dari-Mu Tuhan sahaja (semata-mata).
Apa yang datang atau terjadi terima ajalah tanpa ada pilihan buatku. 


Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


MADAH baru 415  


*406*
Kalaulah kejahatan para remaja dan para pelajar sahaja yang hendak ditumpaskan, sedangkan kejahatan ahli-ahli politik, ekonomi, para pentadbir, cerdik pandai tidak ditumpaskan, akan timbul dendam kesumat daripada remaja dan pelajar serta penentang-penentang daripada mereka. Mereka akan mempersoalkan, mengapa kejahatan mereka sahaja yang hendak diperangi, sedangkan kejahatan orang-orang politik, ahli ekonomi, pentadbir, cerdik pandai tidak diperangi, padahal kejahatan golongan tersebut ada mempunyai ciri-ciri yang tersendiri yang tidak sama bentuknya dengan kejahatan mereka. 

*407*
Secara umum, kemungkaran yang dilakukan oleh anggota masyarakat satu sama lain tidak sama walaupun setengah-setengah hal itu berlaku pada semua peringkat masyarakat, iaitu lumrah berlaku pada orang politik, kejahatannya menyalahgunakan kuasa, diskriminasi, ada klik-klik, menerima rasuah, mengadu domba, zina, sombong, berbohong, berpura-pura. 
Ahli ekonomi pemberi rasuah, tamak, pembaziran, zina, sombong. 
Pentadbir pula cuai, sombong, songlap wang, menekan orang bawah. 
Cerdik pandai menggunakan ilmu untuk mencari kekayaan, sombong, hasad, tidak bergaul dengan masyarakat, kedekut, mengumpat. 

*408*
Kejahatan, ia adalah racun di dalam masyarakat seperti racun di dalam makanan. Bahkan racun masyarakat lebih berbahaya kerana racun makanan ia tidak menular, tapi racun masyarakat ia menular, racun makanan ia merosakkan individu, racun masyarakat merosakkan agama, bangsa dan negara. 

*409*
Kalau kejahatan dan kebaikan itu dinilai dengan akal, seluruh kebaikan dan kejahatan tidak akan dapat dinilai dengan tepat. Akan berlakulah sebahagian kebaikan dianggap kejahatan dan sebahagian kejahatan akan dianggap kebaikan. Berlakukah krisis nilai yang akan membawa krisis moral dan masyarakat, oleh itu ukurlah dengan neraca iman dan syariat. 

*410*
Kejahatan yang lahir di tengah masyarakat atau kehidupan, ia bermula daripada kejahatan hati. Oleh itu, di samping memikirkan kejahatan lahir, jangan lupa memikirkan kejahatan hati...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


CARA ATASI ANAK TAK Solat 5waktu  

﷽ 
Anak saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.

Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat.

Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.

Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.

Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak...

Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....

Masyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.

Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.

Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita.

Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.

Kawannya tersebut  bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.

Tak perlu disuruh....

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.

Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa....

Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah...

solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.

Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40

Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء 
"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa'.....
[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku.

Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"

Dah tahu, Jom beramal..jangan tinggal, baca disetiap solat kita.
Semoga anak2 dan zuriat keturunan kita semua rajin mendirikan solat ....Semoga mereka menjadi amal jariah buat kita, bukan sebagai beban untuk kita diakhirat nanti... Aamiinn...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


KETIKA UJUB MENYELIMUTI HATI  


Penyakit ujub ialah perasaan kagum dan bangga diri dengan kelebihan dan kebaikan yang dimilikinya. Ia adalah muqaddimah kepada takabbur(sombong/angkuh) apabila dia mula membanding-bandingkan dirinya dengan orang lain.

Imam Ibnu Qoyyim al-Jauziyah rahimahullah (691H1270M) berkata dalam nasihatnya;
                                                  
"Jika Allah mudahkan bagimu mengerjakan solat malam, maka janganlah memandang rendah orang-orang yang tidur."

"Jika Allah mudahkan bagimu melaksanakan puasa, maka janganlah memandang orang-orang yang tidak bepuasa dengan tatapan menghinakan."

"Jika Allah memudahkan bagimu pintu utk berjihad, maka janganlah memandang orang-orang yang tidak berjihad dengan pandangan meremehkan."

"Jika Allah mudahkan pintu rezeki bagimu, maka janganlah memandang orang-orang yang berhutang dan kurang rezekinya dengan pandangan yg mengejek dan mencela. Kerana itu adalah titipan Allah yang kelak akan dipertanggungjawabkan."

"Jika Allah mudahkan pemahaman agama bagimu, janganlah meremehkan orang lain yg belum faham agama dengan pandangan hina."

"Jika Allah mudahkan ilmu bagimu, janganlah sombong dan bangga diri kerananya. Sebab Allah lah yang memberimu pemahaman itu."

"Dan boleh jadi orang yang tidak mengerjakan qiyamul lail, puasa (sunnah), tidak berjihad, dan sepertinya lebih dekat kepada Allah darimu."

"Sesungguhnya jika engkau terlelap tidur semalaman dan pagi harinya menyesal... lebih baik bagimu daripada qiyamul lail semalaman namun pagi harinya engkau "merasa" TAKJUB dan BANGGA dengan amalmu. Sebab tidak layak orang merasa bangga dengan amalnya, kerana sesungguhnya dia tidak tahu amal yang mana yang Allah akan terima?

Semoga hati ini terhindar dari ujub.

Wallahu a'lam

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Bosan hidup?  

Assalamualaikum

Seorang penjual besi buruk bertanya kepada seorang Ustaz..

"Ustaz..! Kenapa ya..! Saya merasa bosan dengan hidup saya yang begini-begini..! Terus hambar, tak ada arahnya, tak ada nikmatnya..! Bosan saya Ustaz..! Saya ingin bahagia tapi kenapa susah ya?"

Ustaz pun menjawab :

"Oohh..! Mungkin masa ini Allah juga lagi bosan dengan tuan."

"Allah bosan dengan saya? Maksudnya macamana Ustaz?" Tanya si tukang besi kembali..

Ustaz menjelaskan :

"Mungkin Allah penat cari tuan tapi tak pernah jumpa pun. Dicari di antara ahli dhuha, tuan tak ada. Dicari di antara ahli tahajjud juga tak ada.

Dicari di antara ahli puasa sunat juga tak ada. Dicari di antara ahli sedekah, juga tak kelihatan.

Dicari di antara ahli Qur'an, tuan juga tak ada di sana. Dicari di antara ahli umrah, niat pun tuan belum buat.

Dicari di antara orang-orang yang khusyuk solatnya, tuan juga tak ada. Dicari di antara ahli selawat pun tak ada. Dicari di antara yang menuntut ilmu apa lagi.

Lalu Allah swt mau cari tuan di mana lagi..? Cuba tuan bagitau..! Cakaplah jangan terdiam pulak..!"

Lalu..! Menangislah si tukang besi tadi sambil mengusap airmatanya, dia beristighfar.

Segeralah kembali kepada Allah..! Dekatliah Allah. Hanya Allah sajalah ZAT yang boleh mententeramkan hidup kita.

PASTIKAN NAMA ANDA
SENTIASA DALAM SENARAI...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Mengapa Derhaka Dalam Membangun?  



Islam tidak melarang membangun bahkan menggalakkan.
Mampu membangun, membangunlah.
Tapi mengapa derhaka di dalam membangun?
Islam membenarkan berkemajuan.
Sejauh yang termampu buatlah.
Mengapa berkemajuan bersama kederhakaan?
Atau berkemajuan membuat yang haram?!
Tidak bolehkah membangun dan berkemajuan tanpa derhaka serta hindarkan perbuatan haram.
Gunakanlah kebebasan.
Tapi jangan sampai merobek-robek hak asasi manusia.
Atau hingga melanggar larangan Tuhan.
Buatlah apa sahaja tapi jangan menjolok mata
hingga separuh telanjang pun tak apa?
Pakaian jarang jadi budaya.
Jangan sampai terlanggar akta.
Jangan pula undang-undang dilanggar.
Atau untuk golongan tertentu aja.
Berusahalah untuk kemajuan,
untuk keluarga, untuk bangsa, untuk negara.
Jangan pula sampai agama terhina.
Atau agama tidak diambil kira.
Carilah kekayaan, perolehilah kesenangan.
Tapi jangan makan seorang.
Hidup di dunia ini kenalah fikir semua hal.
Di dalam memikirkan diri, fikirlah juga orang.
Di dalam membangun dan berkemajuan, agama jangan korbankan.
Di dalam menegakkan kebebasan, jangan korbankan maruah dan adat resam yang mulia.
Di dalam berusaha untuk kekayaan dan kesenangan, jangan menyusahkan orang.
Pelajarilah dan dalamilah ilmu apa sekalipun, tiada larangan.
Tapi maruah diri, agama, bangsa dan negara kenalah jaga.
Beginilah hidup manusia sebagai hamba Allah di dunia.
Semuanya ada peraturan, ada tata susilanya, ada panduan, ada budi bicaranya.
Bukan sekadar hidup mengikut kemahuan.
Bagaimana hidup, tidak dipersoalkan. 


Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


TUKAR CARA BERDOA  

 

INSYA ALLAH siapa yang betul-betul amalkan, The Power of Doa ini, boleh mengubah hidup kita menjadi yang lebih baik. Biiznillah.

🍀FORMULA 1

Sebelum ini kita selalu berdoa, " Ya ALLAH berikanlah aku kekuatan." Jika kita berdoa begitu, maka ALLAH akan sentiasa uji untuk test kekuatan kita. Faham faham?

Jadi doa yang kita boleh betulkan ialah,

" Ya ALLAH lapangkan kesulitan apa yang aku hadapi ini, Ya ALLAH keluarkan aku dari kesulitan ini, Ya ALLAH bantulah aku)'.

🍀FORMULA KE 2

Selain daripada itu, kita sebelum ini mungkin selalu berdoa, "Ya ALLAH berilah aku...". Jadi, selepas ini kita tukar sikit doa iaitu,

" Ya ALLAH kurniakanlah aku..."

Kerana apa? Jika kita sebut beri maka bila-bila masa ALLAH boleh ambil balik. Namun, jika sebut kurnia, maka ALLAH akan kurniakan kita sesuatu sampai bila-bila INSYA ALLAH.

🍀FORMULA KE 3

Satu lagi, selalu saya dengar dan nampak orang doa begini, "semoga DIMURAHKAN rezeki". Selepas ini, latihkan baca doa begini,

" semoga DILIMPAHKAN rezeki yang berpanjangan dan berkat."

Nampakkan dua perbezaan doa itu? Doa kena betul, sebab setiap doa kita ALLAH dengar dan yakin ALLAH makbulkan doa kita. Jadi dengan doa ini saya nampak betapa pentingnya untuk kita praktikkan dalam kehidupan seharian.

🍀FORMULA KE 4

Selain itu, selalu kan kita berdoa seperti ini, contonya, “Ya ALLAH, kurniakanlah kami zuriat, anak yang soleh dan solehah.” Dan setiap kali itu jugalah kita akan berasa kecewa, stress bila doa tidak dimakbulkan ALLAH.

Kalau selama ni kita hanya minta pada ALLAH sekadar nikmat sahaja. Kita tak benar-benar ikhlas meminta padaNya supaya diberikan nikmat yang lebih bernilai. Maka hari ini, ayuh kita tukar cara berdoa seperti ini, contohnya,

' Ya ALLAH, sekiranya dengan mempunyai zuriat dapat mendekatkan aku dengan diriMu maka makbulkan ya ALLAH..

Sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan Engkau lebih memandangku ya Allah, maka kurniakanlah..

Sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan ibadahku lebih bertambah dan solatku lebih khusyuk maka izinkanlah nikmat ini Engkau pinjamkan padaku ya ALLAH..

Kerana Engkau sahajalah sebaik2 perancang dan Engkaulah Rabb Yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu yang terbatas bagiku. '

Amin Ya Mujib.

Sebabnya, bilamana kita berdoa seperti di atas ini, matlamat dan objektif dalam doa itu bukan terfokus pada nikmat semata, tapi lebih ikhlas kerana hubungan kita pada ALLAH yang memberikan nikmat itu.

🍀FORMULA KE 5

Selalu juga, bila kita berdoa kita minta macam-macam pada ALLAH.. Hingga kita lupa nak bersyukur atas segala nikmat yg telah ALLAH beri.. Kita lupa nak bersyukur dengan rezeki yg sudah ada di hadapan kita..

Jadinya, bersyukur dulu atas apa yg ALLAH dah beri, maka ALLAH akan tambahkan lagi.. Sebagai contoh,

' Ya ALLAH, aku bersyukur umurku masih panjang lagi pada hari ini, maka Engkau jadikanlah hariku sebagai ibadah kepada Mu. Dan redhalah kepadaku ya ALLAH..'

🍀FORMULA KE 6

Satu lagi cara berdoa adalah dengan mendoakan orang lain. Kerana bila mendoakan orang lain, seluruh malaikat di arasy akan turut mengaminkan doa kita.. satu contoh,

' Ya ALLAH, sahabatku ini dalam kesulitan dan kesempitan ya ALLAH.. bantu lah dia ya ALLAH, lapangkan kesulitannya.. permudahkan perjalanan hidupnya ya ALLAH..'

Moga Allah makbulkan setiap permintaan kita. Aamiin Ya Rabbal 'Alamiin.

Kredit : Tanyalah ustaz via Hasmah Solan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


KATA-KATA YANG MEMBUAT RAMAI SEBAK  

KATA-KATA YANG MEMBUAT RAMAI SEBAK
--------------------------------------------

» Bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat.
» Bila ayah kata dia rindu, kita jawab nantilah hujung minggu.
» Bila mak minta kita pulang, kita jawab kita belum lapang.
» Bila ayah minta kita singgah, kita jawab kerja kita belum selesai.
» Bila hati kita terguris, kita kata “Mak memang tak pernah faham”.
» Bila hati kita terhiris, kita kata “Ayah memang tak ambil kisah”.

Tetapi

» Bila hati mak kita terguris, mak kata “Tak apa, dia masih muda”.
» Bila hati ayah kita terhiris, ayah kata “Tak apa, belum sampai akalnya”.
» Bila kita menagis tanda lapar, mak berlari bagai hilang kaki.
» Bila kita merintih tanda derita, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena.
» Bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal.
» Bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga.
Bila mereka kecewa kita  buat x nampak...😭😭😭
Kita x tanya sebab apa mereka murung..
Kita buat2 tiada apa berlaku pun...
Itulah kita anak2 yg lupa kasih sayang mereka....

Jadi, ingatlah pengorbanan ibu bapa kita, cintailah mereka lebih dari kita sendiri, kerana tanpa mereka siapalah kita. 

Doakan ibu bapa sama ada yg masih hidup @ meninggal dunia .. jangan abai mereka kerana  suatu hari kita pun akan menjadi tua jua..
Mak ayah tak di jual di tepi jalan......sayangilah mereka..
Sebelum Allah jemput mereka kembali ..
Siapa kita ketika itu nanti...😭😭😭😭😭😭😭😭

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


RUMAH ibu bapa adalah rumah bg anak-anak tapi tak semua rumah anak-anak adalah rumah ibu bapa..  

RUMAH ibu bapa adalah rumah bg anak-anak tapi tak semua rumah anak-anak adalah rumah ibu bapa..
Anak- anak boleh bebas dlm rumah ibubapa
Makan apa sahaja...
Tengok siaran tv ikut suka...
Guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka...

Tapi...
Ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak- anak....
Tak boleh masak sesuka hati...
Makan apa yg ada dlm peti ais ikut suka.....
Buat apa sahaja ikut suka.... 
Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa..

Begitu juga...
Kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak.....
Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati.....
Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah.
Kalau rosak semua ibubapa tanggung..

Tapi...
Tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna.....
Apatah lg dgn sesuka hati.
Takut rosak lah...
Takut langgar lah...
Takut calar lah.....
Kalau guna pun...
Pastikan minyak penuh semula.....
Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak....

Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak....
Ibubapa sentiasa mengasihi anak-anak....

Tetapi anak-anak...
Belum tentu mengasihi ibubapa....
Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa....
Mereka ada masa utk membetulkan moto kesayangan mereka bila rosak tetapi mereka tiada masa hantar ibubapa ke klinik bila emak memerlukan...

Mereka ada masa untuk membawa anak isteri bercuti...
Tetapi mereka tiada masa utk cuti menziarahi ibubapa yg rindukan mereka...
Mereka sayang ambil cuti utk melawat emak...
Sibok dengan kerja dan tak boleh cuti menjadi alasan...
Tetapi mereka tidak sayang ambil cuti bila kawan baik kawin...

Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yg ada..

Tetapi...
Anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta...

Bila isteri bercerita anak tahu apa yg isteri mahukan...
Tetapi bila ibubapa bercerita anak2 buat tak faham apa yg ibubapa mahukan...
Ibubapa tidak akan meminta secara terus kpd anak2nya kerana ibubapa takut anak akan terasa...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Jangan sumpah anak2 walaupun hatimu tercabar!!  

Ibuu..👱🏻‍♀
Ayah..👨🏼
Jangan sumpah anak2 walaupun hatimu tercabar!!
Tahan marahmuu..😓

😶Bila anak2 mencabar kesabaran ibu dan ayah, mengguriskan hati ,,
Lalu terdetik rasa marah hingga kesudut hati,
Rasa benci dan menyampah,
Maka Hilanglah redho seorang ibu disaat itu.
Hilang jugalah redho Allah pada anak itu.

😔Ingatlah wahai ibu..wahai ayah..

😥Cepat2lah beristighfar,,
 jangan dibiarkan benci dan marah itu bertakhta  walaupun sekejap..
 Dirisaukan ketika itu Allah cabut nyawa kita
Ataupun nyawa anak kita.

😧Maka tergolong lah anak itu dalam golongan anak derhaka,,

😳selayaknya neraka jahannamlah buatnya..
Nauzubillah.

😲Sanggupkah ibu dan ayah biarkan anak yang dikandung itu begitu pengakhirannya?

🤚Sedangkan anak2 itu tidaklah begitu..

🤝Sebetulnya ibu dan ayah kembali kepada permulaan kehidupan..

🙌Selidikilah diri kita,,

🤔Sejauhmana kita didik mereka dengan ilmu agama?

🤔Sejauhmana kita dampingi anak2 dengan nasihat berguna?

🤔Sehebatmana kasih sayang yang kita curahkan?

🤔Sejauhmana keperihatinan kita pada mereka disaat diperlukan?

⏰Ibu ayah Jangan lupa..

🤡Anak yang terlalu dimanjai juga akan bisa bersikap degil kelak kerana mereka sukar memahami hak ibubapa.

😡Anak yang sering dimarahi tidak akan ada jati diri, akhirnya sifat itu dilepaskan kembali.

😠Anak melawan cakap kemungkinan kerana diri kita yang sering begitu dgn orang tua

😖Anak jadi liar kerana punca rezki yang dibajai tidak berkat

😒Anak tidak mesra dengan ibu ayah kerana tiada komunikasi yang sempurna.

😟Anak menjadi kurang ajar kerana kurang ketaatan kepada Allah.

😭Anak yang degil bukan kehendaknya kerana pengaruh gangguan jin iblis yang menguasai jiwanya.Rawatlah ia.

⭐Carilah dimana silap kita dalam mendidik anak2.
Bukan semata2 mencari salah si anak.

😀Anak2 itu acuan kita

💪🏻Didiklah dari seawal kejadiannya.

🤗Peluk dan usaplah anak disaat dia memberontak.

🌟Ada sesuatu mesej yang Allah nak kita faham disebalik kesulitan itu.

👌Belajarlah dari kerumitan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster