MADAH 459-463


M 459
Pembangunan insaniah lebih utama daripada pembangunan material. Karena yang akan masuk Neraka atau Syurga adalah insan bukan material. Kesempurnaannya kalau dapat dibangunkan kedua-duanya sekali.

M 460
Kalau didalam saja yang tidak senang, tetapi semua anggota masyarakat memandang serong dengan orang itu. Begitu juga rakyat yang tidak taat kepada pemimpin negara, banyak orang yang marah. Padahal setiap hari banyak orang baik itu rakyat jelata maupun orang yang dikatakan istimewa durhaka kepada Allah swt. Tetapi tidak ada orang yang marah dan tidak senang. Begitulah mentalitas umat Islam di akhir zaman ini. Allah swt sudah diperkecilkan.

M 461
Ilmu dunia sebanyak mana sekalipun tidak akan bersih kalau tidak diproses. Ia ibarat air yang ditampung sebanyak-banyaknya. Kalau air itu tidak diproses dan dibubuhi klorin dia tidak akan jernih dan bersih serta berbahaya diminum. Begitulah ilmu dunia kalau dia tidak diproses dengan ilmu wahyu maka ilmu dunia itu tidak akan terlepas daripada kesalahan dan kesilapan. Sangat berbahaya kepada akidah.

M 462
Carilah ilmu bukan untuk rezeki, tetapi untuk panduan dan kemajuan manusia. Carilah pangkat tetapi untuk berkhidmat. Carilah harta tetapi untuk dibagi-bagikan.

M 463
Setialah berkawan, kesalahannya dilupakan. Jika dia tersalah ingatkan. Nasehatnya besarkan. Kesusahannya jangan dibiarkan. Harapannya tunaikan. Keluarganya hormati.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah