MADAH TASAUF


M 74
Banyak tertawa, banyak bersenda gurau atau banyak mengada-ngada maka akan hilang wibawa. Kalau tidak ada wibawa maka orang tidak percaya. Kepercayaan itu lebih mahal daripada harta. 

M 75
Jika dunia sudah mempengaruhi jiwa maka kawan tidak akan setia. Sikap tamak akan bersarang didalam hati. Saling mencurigai dan permusuhan akan terjadi. Sedangkan keuntungan dunia belum tentu terjadi tetapi Akherat sudah pasti rugi. Jagalah hati jangan sampai dunia mempengaruhi.

M 76
Bersahabat hendaklah berhati-hati. Musuh jangan dicari. Menuduh orang hendaklah dijauhi. Jujurlah didalam berjual beli. Berlebih kuranglah didalam berkongsi. Maka kita akan selamat ke mana saja kita pergi.

M 77
Di dunia ini kalau kita pergi ke tempat yang jauh tetapi tidak membuat persiapan yang cukup. Maka sudah pasti kita akan kecewa. Betapalah kita akan pergi ke Akhirat dan akan tinggal di sana untuk selama-lamanya. Tidak diukur lagi oleh waktu. Maka kalau kita tidak membawa bekal yang cukup, kita akan kecewa di Akhirat nanti.

M 78
Jagalah lidah yang lembut ini. Lidah dapat merusakkan dan dapat memperbaiki. Lidah dapat memecah-belah dan dapat mendamaikan. Lidah dapat menaikkan dan dapat menjatuhkan. Lidah dapat menginsafkan dan dapat meliarkan. Lidah dapat bermusuhan dan dapat berkasih sayang. Lidah dapat membohongkan dan dapat membenarkan. Dengan kata lain lidah adalah penawar tetapi lidah juga adalah racun.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah