MADAH TASAUF


M 08
Pakaian lahiriah kita adalah baju dan kain, atau baju dan celana panjang. Pakaian batiniah kita atau pakaian rohaniah dan maknawiyah kita ialah sifat-sifat takwa. Hendaklah kamu berbekal. Sesungguhnya sebaik-baik bekal ialah sifat takwa.

M 09
Hukuman Allah swt itu ada pengajaran dan memberi pengaruh. Hukuman manusia membebani dan tidak ada pengaruhnya. Bahkan secara umumnya, orang yang kena hukuman itu akan membalas dendam yang berkepanjangan.

M 10
Di dunia ini sejak dahulu hingga ke hari ini, kita dapat mengetahui mana golongan yang berada dalam sebuah jabatan atau kementerian yang sikapnya didalam tugasnya selalu kejam, kasar, menindas, menzalim dan tidak ada peri kemanusiaan. Allah swt balaskan kepada mereka. Dimana kebanyakan anak-anak mereka tidak berdisiplin, jahat dan banyak terlibat dengan gejala-gejala sosial.

M 11
Orang yang sombong itu pintu-pintu ilmu tertutup baginya. Dia tidak suka mendengar percakapan orang lain, susah menerima kebenaran dan susah menerima nasihat. Selain itu tidak suka membaca tulisan-tulisan orang.

M 12
Zaman sekarang ini semakin pandai seseorang itu, atau semakin kaya, atau semakin tinggi pangkatnya. Maka akan semakin susah lagi untuk berukhuwah. Padahal golongan-golongan inilah yang sering melaungkan perpaduan dan persatuan.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah