MADAH 394 - 398


M 394
Disiplin harian umat Islam yang sebaik-baiknya ialah pada waktu malam sunyi dia memohon, munajat dan mengadu kepada Allah swt. Kemudian bangun sebelum Subuh. Pada waktu bangun memuji Allah swt serta niat sepanjang hari itu akan berbuat kebaikan. Sholat lima waktu berjemaah. Kalau dapat sholat sunat Dhuha. Tidur sebelum Zuhur qailullah namanya. Tidak tidur setelah Asar dan Subuh. Setelah Isyak membaca sedikit atau istirahat sedikit atau membuat perbincangan dengan keluarga. Setelah itu pergi ke tempat tidur. Sebelum tidur bertaubat dan berzikir sebanyak-banyaknya hingga tertidur dengan taubat dan zikir. Begitulah dibuat sepanjang waktu kecuali kalau ada hal-hal yang mendadak, baik itu ada masalah pribadi maupun masalah masyarakat. Sesuaikanlah dengan suasana tetapi tidak mengorbankan yang wajib. Beginilah disiplin harian umat Islam kalau kita ingin memperkatakan disiplin.

M 395
Kesenangan pada akal apabila mendapat ilmu dan pengalaman. Kesenangan pada nafsu apabila melihat dan membuat perkara yang haram. Kesenangan pada jiwa ialah mengingati Allah swt melalui sholat, membaca Al-Qur’an, berzikir, bertahmid, bertasbih dan melihat tanda-tanda kebesaran Allah swt.  

M 396
Tuhan, kalaulah aku tidak dapat menambah lagi amal ibadahku, bantulah aku untuk menghalusi ibadah yang ada.

*MADAH PENDIDIKAN*

M 397
Berpikirlah ia akan membuahkan ilmu. Amalkanlah ilmu itu ia akan membuahkan hikmah. Itulah yang dikatakan ilmu didalam ilmu.

M 398
Kesenangan akal apabila mendapat ilmu dan pengalaman. Kesenangan nafsu apabila melihat dan membuat perkara yang haram. Kesenangan jiwa ialah mengingati Allah swt melalui sholat, membaca Al-Qur’an, berzikir, bertahmid, bertasbih dan melihat tanda-tanda kebesaran Allah swt.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah