MADAH 279-283


M 279
Kalau umat Islam sudah dapat bersama-sama sholat berjemaah di masjid. Sama-sama mendengar pengajian didalam masjid. Sama-sama makan minum di masjid. Dapat bertemu didalam masjid. Tetapi tidak lahir kasih sayang, tidak timbul kemesraan, tidak ada ikatan jiwa serta tidak saling membela. Kalau susah, susah sendiri. Kalau senang, senang sendiri. Artinya umat Islam belum dapat bersatu padu. Apakah dapat bersatu padu di tempat-tempat lain? Tentu tidak mungkin.

M 280
Didalam suatu kumpulan atau suatu organisasi atau sebuah masyarakat, masing-masing mempunyai kepentingan duniawi. Dan masing-masing akan menjaga kepentingan masing-masing. Karena itu jangan anggap dapat bersatu. Tetapi hanya dapat bertemu.

M 281
Jika seorang wanita itu sifat malunya sudah hilang. Artinya mutiara yang berharga pada dirinya sudah hilang. Pada waktu itu kecantikan fitrah sudah punah. Kecantikan tarikan nafsu yang terserlah.

M 282
Selalunya nikmat Allah swt yang diberi kepada hamba-hamba-Nya secara istidraj lebih banyak daripada yang diberi secara rahmat. Nikmat yang diberi secara istidraj tidak membantu menjadikannya bertakwa. Tetapi nikmat yang diberi secara rahmat dapat membantu menjadikannya bertakwa.

M 283
Seseorang itu kalau melihat seseorang yang baik dia merasa senang dan tenang. Menunjukkan orang itu orang yang baik. Atau ada harapan akan menjadi orang yang baik. Jika seseorang itu merasa tidak senang dan tidak tenang kalau dia tidak fasik. Maka dia adalah seorang munafik.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah