MADAH 289 - 293


M 289
Apabila suatu bangsa itu Allah swt anugerahkan kemajuan dan pembangunan yang pesat secara istidraj. Bukan atas rahmat-Nya. Pasti akan terjadi kerusakan di sudut-sudut yang lain. Terutama di sudut akhlak. Sehingga kemajuan dan tamadun fizikal itu sudah tidak ada nilainya.    

M 290
Didalam Islam tidak dilarang kaya. Begitu juga tidak dilarang miskin dan juga tidak dilarang hidup sederhana. Setiap orang itu dapat membuat pilihan. Yang mana dari tiga cara itu yang dia pilih. Sehingga menjadikannya orang yang bertakwa.

M 291
Apabila nikmat dianugerahkan oleh Allah swt dengan rahmat. Walaupun sedikit dia akan menjadi berkat. Apabila diberi dengan istidraj maka berkatnya hilang dan masalah akan datang menimpa. Yang menjadikan nikmat-nikmat yang banyak itu tidak ada artinya lagi. Sehingga seseorang itu akan senantiasa keluh-kesah didalam nikmat yang banyak itu.

M 292
Kutiplah sebanyak-banyak pahala yang tanpa usaha. Itu merupakan hadiah dari Allah swt Al Hannan Wal Mannan. Seperti redha dengan ketentuan Allah swt. Sabar dengan ujian. Gembira dengan cercaan orang. Benci dengan pujian. Tawakkal kepada Allah swt. Banyak orang yang tidak dapat mengutipnya. Sayang sekali dia hilang percuma.

M 293
Jika sesuatu yang kita kehendaki itu belum kita dapat, maka susah hati kita. Setelah dapat bimbang akan kehilangan. Kemudian apa yang didapat itu merasa tidak cukup. Lebih-lebih lagi apa yang didapat itu tidak sebanyak orang lain yang dapat. Timbul juga rasa tamak memburunya. Sampai kapankah akan mendapat ketenangan dan kebahagiaan? Sedangkan ketenangan dan kebahagiaan itu suatu perkara yang tidak ada nilainya.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah