Madah baru 68


*M396*
Apabila orang yang ingin membaiki gejala sosial sudah hilang wibawa, walaupun tinggi jawatan ilmunya banyak, anggota masyarakat tidak akan hormat,maka usaha-usaha mereka kurang ditaati,karena itulah gejala sosial payah hendak ditumpas.

*M397*
Kalau negara saja yang cantik tapi akhlak penghuninya tidak cantik, masyarakat pasti hidup didalam ketakutan, karena digugat oleh gejala-gejala yang negatif didalam kehidupan.

*M398*
Kalau inginkan anak-anak betul,ibu bapa kenalah betulkan diri lebih dahulu,kalau inginkan murid-murid betul,kenalah guru-guru betulkan diri lebih dahulu,kalau inginkan rakyat betul,kenalah pemerintah betulkan diri lebih dahulu,oleh itu kalau semua golongan yang patut diikut tadi menjadi baik,akan baiklah semua peringkat rakyat.

*M399*
Anak-anak yang kecil kita manjakan dia dengan tunjuk sikap yang dapat dilihat dengan mata,kepada yang sudah besar cukup didalam hati sahaja,yang dewasa di ajak berbincang atau bermesra bersama mereka.

*M400*
Zaman dahulu setiap guru yang mengajar apapun mata pelajarannya lebih-lebih lagi mata pelajaran Islam dia tidak makan gaji atau tidak mengenakan apa-apa bayaran kepada murid-muridnya inilah rahsia hubungan guru dengan murid sentiasa terjalin sampai mati.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah