Madah baru 66



*M386*
Kebanyakan pemimpin di zaman ini, bercakap emosional, kalau orang bercakap dia mendengar acuh tak acuh, menerima jauh sekali, suka mengkritik, tidak suka dikritik, kebenaran itu biarlah darinya bukan dari orang lain, jasanya minta dikenang, kalau tidak diungkit-ungkit, tidak suka disaingi, suka menyebut-nyebut usaha dan kejayaan sendiri, justru itulah mereka boleh membangun tapi gagal mendidik, mereka ditakuti bukan lagi dihormati, orang hormat dan taat hanya pura-pura bukan dari hati, bila jawatan sudah tiada dia dilupakan atau tidak dipeduli.

*M387*
Apa yang berlaku didalam sejarah kalau seseorang pemimpin negara atau satu kumpulan itu baik, berlaku secara umum, rakyat didalam negara itu, atau pengikut sebuah kumpulan itu menjadi baik, disinilah perlunya pemimpin yang baik, berkatnya merata kepada rakyatnya.

*M388*
Apabila sebuah negara itu, para pemimpin tidak bertaqwa,kalaupun rakyatnya baik, tapi mereka tidak akan disatukan dan tenaga mereka tidak dapat digemblengkan untuk kepentingan umum, justru pemimpin tidak dapat mengikat mereka, sepertilah batu bata yang berkualiti tapi tidak dapat di bangunkan karena juru binanya tidak mampu membinanya.

*M389*
Pemimpin yang baik, rakyat yang jahat akan jadi baik. Rakyat yang baik, pemimpin yang jahat, kebaikan rakyatnya boleh menurun lemah. Pemimpin yang baik, rakyatnya yang sedia baik itu, akan bertambah baik. Kalau pemimpin yang jahat, memimpin rakyat yang memang sudah jahat rakyatnya akan bertambah jahat.

*M390*
Diantara sikap pemimpin yang baik itu, dia tidak hanya mendengar dan bersandar dengan laporan daripada orang-orang bawahan sahaja tapi dia selalu mengadakan sport Check, buat lawatan tidak rasmi, dengan tidak di beri tahu, bergaul dengan masyarakat seperti pergi ke pasar, bersembahyang bersama-sama rakyat, pergi melihat para nelayan, menangkap dan membawa ikan, nanti dia sendiri akan melihat kepincangan masyarakat yang perlu ditangani, yang lebih tepat  daripada laporan orang bawahnya.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah