Madah baru 57


*M336*
Kalau didalam menegakan kebenaran kita ditimpa kesusahan serta terpaksa meninggalkan kampung halaman, tirulah Rasulullah Saw didalam kesabaran
Kalau kita terpaksa mengembara dan berkelana,ikutlah jejak Nabi Allah Musa as,kalau kita dikurung dalam ketakutan, ikutlah jejak Nabi Yunus as diwaktu didalam perut ikan,kalau kita disiksa dan diancam, buatlah seperti Nabi Allah Ibrahim as.Kalau kita diberi nikmat dan kemewahan,jadikan Nabi Sulaiman as sebagai tauladan.Begitulah seterusnya,para-para Rasul as itu ada tauladan dan pengajaran, sepatutnya orang Islam tidak buntu bila berhadapan dengan cabaran.

*M337*
Usaha-usaha yang ada campur tangan nafsu dan syaitan, cepat maju dan berkembang,tapi yang tidak ada campur tangan nafsu dan syaitan,lambat maju dan susah hendak berkembang.

*M338*
Perlu diingat, sejarah telah memberi tahu, banyak orang masuk Islam, karena melihat akhlak dan contoh tauladan (model) terlalu sedikit sangat yang masuk Islam hasil penyelidikan dan kajian.

*M339*
Kebanyakan umat Islam berjuang,pada hari ini,samaada disedari atau tidak banyak orang bersifat nasionalisme dan bersifat ideologi daripada bersifat Islam,tapi menjual nama Islam, justru itulah orang yang menolak.

*M340*
Orang yang berbuat ikut syariat kerana Allah,orang itu tidak akan kecewa sekalipun gagal justru orang itu bukan memandang kejayaan,tapi keredhaan.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah