Madah baru 61



 *M358*
Kalau ada umat Islam berjuang hari ini, di zaman barat menguasai politik, ekonomi, ilmu dan lain-lain, disamping membangun mereka berakhlak, di samping berkemajuan tidak ada diskriminasi, disamping kuat ekonomi, pemurah, berkorban, membantu, dan menolong pula, disamping mempunyai ilmu, tawadhuk, merendah diri, khusyuk, disamping ada kemudahan hidup bermasyarakat dan tidak ada kasta-kasta. Kalau bukan orang Islam sahaja yang memenuhi disko, kelab-kelab malam. Umat Islam memenuhi masjid-masjid atau surau-surau, disamping belajar, bekerja dengan cemerlang, tidak ada pergaulan bebas lelaki dan perempuann, perempuannya bersopan dan pemalu, disamping memiliki alat-alat dan kemudahan-kemudahan hidup yang canggih, hidup didalam perpaduan,samaada didalam keluarga, didalam parti, didalam masyarakat, didalam negara, didalam pejabat, didalam membawa kemajuan, tidak ada rasuah, dadah, pendedahan aurat. Di dalam berjuang dan bernegara, pemimpin disayangi dan dihormati bukan ditakuti, rakyatnya dikasihani bukan ditakut-takutkan dan dikasari. Ciri-ciri ini kalau wujud di dalam masyarakat Islam Masya Allah, umat Islam akan menguasai dunia dan akhirat, umat Islam akan menjadi empayar dan kuasai dunia sekali lagi.

 *M359*
Pemimpin di zaman ini, lebih-lebih lagi pemimpin negara, orang bukan hormat kepadanya, tapi ditakuti, dia diikut karena ada kepentingan diri kepadanya, bila jawatannya sudah tiada, orang habis lari,dia pun menghilangkan diri.

*M360*
Orang sekarang tidak malu mengaku ulama karena itulah ada persatuan ulama. Zaman dahulu seorang itu telah diiktiraf oleh ramai sebagai ulama, itupun buat masih tidak mengaku atau merasa dirinya ulama, ikutlah agamanya.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah