Madah baru 51



*M296*
Kalaulah pertemuan-pertemuan di masjid,melalui sembahyang, pengajian, ceramah, kenduri,majlis akad nikah membaca di kutub khanahnya,tiada melahirkan perpaduan, jangan haraplah melalui organisasi ekonomi, politik, kebudayaan,dan lain-lain lagi boleh melahirkan perpaduan.

*M297*
Kalau sebuah masyarakat itu telah di porak poranda oleh para perompak, pencuri,penyamun,perogol,penzina, penipu,kalau masyarakat itu ingin membaiki gejala-gejala itu,jangan ada campur tangan dikalangan mereka itu,atau diajak mereka itu sama-sama memikirkan masalah itu.

*M298*
Perlu diingat dalam kehidupan bermasyarakat memang ada  golongan,yang suka masyarakatnya rosak kerana dia dapat untung disitu , seperti pepatah melayu ada berkata,menangguk di air keruh.

*M299*
Ada orang yang susah hati kalau masyarakatnya menjadi baik kerana peluang dunianya terlepas, orang-orang yang macam inilah adakalanya berlakon dihadapan orang ramai, bersuara tentang gejala masyarakat yang sebenarnya mereka berbuat demikian,karena hendak menyorok keburukannya.

*M300*
Bertindaklah sama-sama membaiki masyarakat atas dasar sebagai orang muslim,yang diwajibkan oleh Allah, bukan dasar tugas semata-mata,atau kalau tidak dibuat nanti,apa orang kata atau kerana mancari pengaruh,agar Allah akan membantunya.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah