Madah baru 63


*M371*
Dizaman para-para pemimpin dan para pembesar, ulama sudah tidak dihormati lagi,cuma mereka ditakuti kalau ada satu dua dikalangan mereka ditaati manusia,riuh rendahlah,mereka ini akan berkata-kata jangan fanatik, sebenarnya perkataan ini keluar untuk melindungi kelemahan diri mereka sendiri, agar orang ramai tidak nampak yang mereka sudah tidak dihormati lagi hanya ditakuti.

*M372*
Peminat, pengikut dan murid,pada seseorang tokoh samaada bertaraf Tempatan, nasional atau internasional tidak sama, peminat sekadar suka pada seseorang itu tidak mesti mengikut tingkah laku tokoh itu, pengikut disamping suka, mereka mengikut tingkah laku.

*M373*
Peminat selalunya lebih ramai daripada pengikut,dan pengikut selalunya lebih ramai daripada murid,dan murid adalah intipati atau saringan daripada dua golongan tadi.

*M374*
Kala seseorang tokoh itu banyak pengikut dan murid selalunya tidak disenangi oleh tokoh-tokoh yang lain, bahkan selalu mendapat cabaran dan tindakan daripada tokoh yang berkuasa diwaktu itu.

*M375*
Selalunya ahli falsafah atau ahli fikir, tidak memimpin dan melaksanakan tapi, pemimpin yang melaksanakan pendapat ahli falsafah.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah