Madah baru 64

 
*M376*
Pemimpin yang berwibawa itu, ia ada mempunyai fikiran sendiri yang bernas dan kuat memegang prinsip serta ia ada  di tengah-tengah pengikutnya.

*M377*
Pemimpin politik biasanya, setelah tiada kuasa,dia akan keseorangan hinggalah dia mati, berlainan sekali dengan pemimpin kerohanian, ia sentiasa di terima hingga mati, musuh-musuhnya hanya berjaya memisahkan fizikalnya dengan pengikut- pengikutnya, namun tidak dapat memisahkan hubungan jiwa pengikutnya dengan pemimpin.

*M378*
Ada pemimpin menundukkan orang ramai dengan kuasa dan cemeti, ada pemimpin pula menundukkan orang dengan lisan dan hati, diantara dua golongan pemimpin itu ialah pemimpin yang boleh menundukkan orang dengan lisan dan hati, adalah luar biasa.

*M379*
Didalam muzium di dunia ini banyak barang yang disimpan didalamnya ialah warisan dan peninggalan raja-raja,pembesar-pembesar, penakluk-penakluk dan empayar-empayar sedikit sangat peninggalan daripada para Rasul dan nabi.

*M380*
Warisan dan peninggalan raja-raja,dan kaisar, penakluk-penakluk dan empayar banyak bersifat fizikal tapi warisan para rasul dan nabi-nabi banyak bersifat rohaniah dan maknawiyah,banyak tersimpan didalam Al-Qur'an dan kitab-kitab bukan di muzium.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah