Madah baru 59


*M346*
Perjuangan Islam tidak sama dengan perjuangan Umat Islam. Perjuangan Islam, perjuangan yang dilaksanakan umat Islam yang berprinsipkan Islam, berdasarkan Al Qur'an dan hadits. Perjuangan umat Islam adalah perjuangan yang dilaksanakan umat Islam yang berdasarkan ideologi. Yang pertama kalau terkorban mati syahid, yang kedua kalau terkorban mati sakit.

*M347*
Orang Islam yang berjuang apabila dia diuji oleh Allah melalui musuh-musuhnya seperti ditangkap, dipenjara, disiksa, biasanya berlakulah seperti berikut, imannya bertambah, imannya tidak bertambah, tidak kurang imannya kurang imannya, ada yang menjadi kafir yang kurang iman atau kafir samaada menyesal atau kecewa atau putus asa atau terus menyebelahi musuhnya menentang pula perjuangannya yang dahulu, tinggallah sedikit yang ikhlas, begitulah yang terjadi sepanjang Zaman.

*M348*
Bila ada kuasa, tegas, bila tiada kuasa, malas dan jemu, kerana  berjuang ada kepentingan bukan atas dasar prinsip dan keyakinan, inilah yang banyak berlaku di akhir zaman.

*M349*
Selalunya orang berjuang membawa kebatilan, menindas dan menzalim, yang berjuang membawa kebenaran, selalunya dizalimi dan mempertahankan diri.

*M350*
Didalam perjuangan adakalanya kita mesti mara kehadapan, adakalanya kita mesti undur kebelakang dan adakalanya kita mesti bertahan, begitulah strategi didalam perjuangan.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah