Special...

Salam wrt. Sekarang di Bertam Jaya. Menanti Aman, Maznah, Zaf. Radio IKIM memutarkan lagu Yayadan dendangan Syarifah Aini. Lama dah tak dengar lagu ni. Masa sekolah rendah selalu dengar. Terutamanya , hari Jumaat. Biasa singgah rumah kawan sebelum sekolah petang(tak balik rumah).. di televisyen akan ada banyak lagu2 nasyid. Antaranya lagu yayadan ini. Banyak kisah salin baju kat umah kawan ni. Yang best dapat rasa macam2 juadah.hehe..dapat kenal ibubapa kawan2 pun satu rahmat.  Kadang-kadang salin baju dirumah Saravanan. Saje, nak main games. Haha. Teruknya perangai. Saravanan sekarang di Indonesia. Study Medic. InsyaAllah, tahun ni baliklah dia. Mak ayah Saravanan berniaga. Di lubok China. Nama kedainya Krishnan. Selalu tegur mak dia. Hehe..

Sepanjang memandu ke sini tadi... Radio IKIM membincangkan tentang anak2 SD. Apa itu?itulah dia Sindrom Down. Banyak juga yang call dan bertanya tentang itu dan ini. Tentang anak dia cepat marah, x boleh bercakap walaupun dah berumur 3 tahun, etc...etc...
Panel memberitahu bahawa orang yang dapat anak SD ni adalah special. Allah tak datangkan ujian melainkan kepada orang2 yang special. Hanya orang yang memiliki anak2 ini yang faham.

Cuma masyarakat yang perlu diberi kesedaran tentang kewujudan komuniti ini. Kerana ada sesetengah masyarakat yang memandang sinis kepada mereka. Janganlah begitu. Tuhan wujudkan golongan seperti ini nak suruh kita lebih kenal Allah. Untuk belajar. Untuk lebih kenal diri.

Panel turut mendatangkan contoh tentang masyarakat yang tanya macam2  kepada ibu bapa yang memiliki anak2 seperti ini. Menjadikan ibu bapa tidak selesa dan rendah diri. Nak tanya tidak salah, tapi biarlah dengan cara berhemah dan berhikmah.. Supaya mereka tidak berkecil hati dan bersangka buruk dengan Tuhan.

Erm, ok la. Mereka dah sampai:). Wassalam.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah