Mengaji


Assalam wrt. Tadi pergi belajar dengan Ustaz Ahmad di surau. Hari ni pengajian tasawuf. Berkenaan wali-wali Allah. Tentang zikir. Tentang tingkatan hati... banyak jugalah. Dalam sleng Negeri Sembilan:) Rupanya kitab hidayatul salikin ni asal dari kitab bidayatul hidayah karangan imam Ghazali. Ulama dari Palembang yang huraikan kitab imam ghazali menjadi kitab hidayatul salikin.

Ustaz beritahu, hati yang gelap dan keras tu kerana kurang zikir. Hati yang terang dan bercahaya itu kerana banyak zikir. Malah ada yang mencapai makam arifbillah. Kalo macam kita setakat abid sahaja. Itupun belum tentu abid. Entah2 a'si.. asyik dengan dosa jer... nauzubillah. Check diri sendiri ya. Huhu..
Kita ibadah sebab nakkan syurga, tak nak masuk neraka. Kita ibadah sebab diberitahu kalau baca surah al-ikhlas 10 kali, dapat 1 rumah di syurga. So ibadah kita kerana sebab-sebab tu. Nak dibandingkan dengan golongan arif sangat berbeza. Contoh yang ustaz beri tadi ialah Rabiatul Adawiyah. Dia beribadah kerana semata-mata cinta dan kasihnya pada Allah.

Ustaz cerita juga tentang cara syukur dengan rezeki Allah. Kita lambat nak syukur. Dah sendawa besar lepas makan, baru sebut alhamdulillah. Tu pun sekadar dimulut. Bukan di hati. Orang arif, setiap apa yang berlaku, mula2 terdetik di hati mereka, Allah.   Sebab tu mereka sentiasa tenang. Kita lain. Miskin dan kaya kita hadapi dalam perasaan hati yang berbeza. Bila duit penuh dalam poket, ceria jer. Tapi bila kosong, nampak kerut2 je muka. Kita dah bertuhankan duit secara tidak sengaja. Padahal kerja tu sebab jer. Rezeki Allah yang beri. Guru tu sekadar sebab je, pengantara. Ilmu yang disampaikan itu,Allah yg beri. Makan tu sebab je, yang beri kenyang Allah jua.Tulah, orang macam aku ni masih kurang. Belum kholis beragama. Moga satu hari nanti Allah kurniakan. InsyaAllah.

Sekarang 30 minit ustaz don. Ulangkaji hukum tajwid imalah. Ada bentuk diamond. Surah hud ayat 41. Satu lagi ishmam/raum. Tu pun tak sempat habis. Hukum ini ada dalam surah yusuf.:) malam esok ustz don sambung. Jam 9.30 malam. Jangan ketinggalan ya.

Wassalam..

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah