Hijrah ke Habsyah


Salam wrt. Sambung kembali berkenaan sirah Nabi SAW:) Sesungguhnya berat lagi ujian sahabat-sahabat Nabi berbanding kita. Bila Rasulullah Saw melihat begitu sekali penderitaan yang dialami oleh para Sahabat. Kafir Quraisy berazam mengazab kesemua yang masuk Islam termasuk yang bukan hamba seperti Saidina Zubair bin Awam, Saidina Uthman Affan bahkan Saidina Abu Bakar pun mahu diazab oleh kaumnya. Ketika itu Rasulullah Saw mengizinkan kepada siapa yang mahu, berhijrah ke Habsyah. Sabda Rasulullah Saw:

Sesungguhnya dibumi Habsyah seorang Raja, tidak ada orang yang terzalim di negaranya, berhijrahlah kesana sehingga Allah mendatangkan jalan keluar dariapada apa yang kamu hadapi. 


Orang pertama berhijrah ke Habsyah ialah Saidina Othman Affan dan isterinya Saidatina Ruqayyah puteri Rasulullah Saw. Kemudian diikuti oleh Saidina Abu Huzaifah, Saidina Zubair, Saidina Musaab bin Umair, Saidina Abu Salamah dan isterinya Umu Salamah dan Saidina Othman bin Mazuu'n. 12 orang semuanya yang hijrah ke Habsyah. Saidina Abu Bakar pun mahu berhijrah ke Habsyah juga. Selepas dua hari perjalanan dia lalu di kawasan  'Ahabish'. Mereka adalah orang-orang dari Habsyah yang menetap disitu dan mereka ini bukan Arab. Mereka diketuai oleh seorang yang bernama Dughnah. Bila Dughnah nampak Saidina Abu Bakar dia sangat mengenali salah seorang pemuka Quraisy yang terkenal dengan akhlak mulia dan seorang yang baik. Dughnah terkejut besar bila mendengar dari Saidina Abu Bakar apa yang berlaku. Kata Dughnah, mari balik ke Mekah dengan aku, engkau dalam jaminan aku dan kabilah Ahabish. Bila mereka berdua sampai di Ka'bah, Dughnah mengiklankan kepada Quraisy bahwa Saidina Abu Bakar dalam jaminannya. Sesiapa yang menganggu Abu Bakar akan diperangi. Begitulah pengumuman yang dibuat dengan suara dan nada yang kuat dan tegas.

Pening lagi kepala Kafir Quraisy tapi mereka tak berani ganggu Saidina Abu Bakar kerana dia dalam jaminan kabilah Ahabish. Besoknya Saidina Abu Bakar  datang ke Ka'bah dan membaca Al Quran dengan lantang disitu. Saidina Abu Bakar bijak mengambil peluang perlindungan dari Ahabish untuk menyampaikan kebenaran kepada masyarakat Mekah. Akhirnya Kafir Quraisy mengadu kepada Dughnah. Engkau telah menjamin Abu Bakar tapi dia duduk di Ka'bah menghina tuhan-tuhan kami. Kami tak boleh sabar lagi. Dughnah yang juga kafir datang berjumpa dengan Saidina Abu Bakar. Katanya: Aku jamin engkau bukan untuk engkau hina tuhan-tuhan Quraisy di Ka'bah. Kata Saidina Abu Bakar, aku hanya membaca Al Quran. Namun Dughnah tetap tidak menyetujuinya. Kata Saidina Abu Bakar, kalau begitu aku tak mahu lagi jaminan kamu, biarlah aku tak ada jaminan tapi aku boleh membaca Al Quran. Imam Bukhari ada merawikan Hadis yang menceritakan kisah ini. Begitulah tegasnya Saidina Abu Bakar dengan prinsip. Tak mungkin dia mengorbankan agamanya kerana kepentingan peribadinya. Akhirnya Saidina Abu Bakar terus tinggal di Mekah tanpa jaminan sesiapa. Mungkin ini sebab lahir mengapa Saidina Abu Bakar tidak berhijrah ke Habsyah. Dengan itu Saidina Abu Bakar terus mememani dan mendampingi Rasulullah Saw. Begitulah tribulasi yang dikenakan kepada orang-orang Islam ketika itu. Saidina Abu Bakar pun tidak terlepas dari tekanan dan gangguan.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah