Coret-coret

Salam wrt... alhamdulillah. Banyak perkara yang saya belajar tahun ni. Terima kasih Tuhan yang Maha baik atas kurniaanmu. Carilah redha Allah, sudah tentu kita tidak akan kecewa:)
Hari ini, ke Paya Rumput. Berbekam. Satu sunnah nabi SAW yang baru first time saya buat. Sebelum ini, ada juga kawan-kawan yang buat kat IPG. Diorang buat dalam bilik. Saya tumpang tengok je lah.hehe. Harga pun murah masa tu. RM 10 je. Kat Paya Rumput ni RM 40/ set.
Sebab apa sekarang baru nak berbekam?
Erm... untuk kesihatan, di bulan rabiulawal ini. Ada 1 sunnah la yang dibuat sempena mengingati bulan kelahiran nabi. Boleh? Hmm, sebenarnya saya ada masalah mengantuk masa drive. Minggu lepas saya terlelap panjang. Hampir sahaja kemalangan. Sebelum ni ada juga. Tahun lepas. Masa memandu pulang dari sekolah. Time tu hujan. Kereta saya Drift dalam 3 kali. Mujur tiada kereta lain masa tu...huhu. Kebiasaannya kerana keletihan. Drive pun dah hilang fokus. Ingat lagi time ambil adik di SBPI Selandar. Habis tiang divider tengah jalan di lendu saya sapu. Mujur masa tu drive charade. Kereta tu keras sikit, xde pape berlaku. Cuma no plat je patah.Terukkan saya ni. Itulah, Tuhan nak ingatkan banyak perkara pada saya, cuma saya je tak elert. Ibadah selalu cuai, abai, lalai... ummi pun pelik tengok saya ni. Kalau dah ngantuk, xle nak buat apa. Kat situ juga lelap.hehe.. saya pun x boleh nak kontrol. Pernah saya bacakan email kat BB(blackberry) depan ummi, boleh pula tukang baca ni terlelap. Ummi gelakkan saya. Kelakar pun ada juga. Ya Allah, apakah semua ini. Pernah juga masa pencak, time baca doa berdiri, terlelap... hmmmm. Apa semua ini...
Berbalik pada bekam tadi...Banyak juga darah dari kepala. Dalam 5 cup. Di belakang badan pula 6 cup. Alhamdulillah. Segar semula kepala dan badan. Darah kotor dah dikeluarkan! Berkat sunnah Rasulullah SAW yang mulia. Zaman dahulu orang buat bekam pakai tanduk lembu, kambing, etc... sedut pakai mulut. Hebat tak? Tapi sekarang dah moden. Cara tradisional dulu,  perlukan gigi dan nafas yang kuat untuk sedut. Sekarang mudah. Guna pam, sedut sahaja.. jangan salah fikir, bukan pam basikal ok!hehe
Sekarang, dalam misi menyelesaikan uzlah. Ada dua perkara penting untuk 40 hari ini. Misi tadabbur belum cukup berjaya. Kena bertalaqqi la. Nak sangat. Tapi dah kerja camni, susah sikit lah. Malam tadi dengar kisah ustaz azhar idrus. Dia bekerja makan gaji selama 6 tahun, lepas tu dia behenti kemudian kahwin dan terus belajar ilmu usuluddin,fekah, dlln secara bacaan dan talaqqi.. dia kata rezeki milik Allah. Tak perlu risau. What ur opinion? Hebatkan. Hmm.. orang macam saya ni masih fikir-fikir tentang rezeki Tuhan... cakap @ nasihat orang memang pandai. Tapi nak berbuat bukanlah semudah lidah bertutur. Yer kan! Anda bagaimana pula?
Ingin dikongsi juga buku titipan Sy Amru Khalid. KHOWATHIR QUR'ANIYAH. Sesuai untuk semua muslim muslimat untuk mentadabbur alQuran. Isi kandungannya mudah dan senang difahami. Buku ini saya dapat masa hari lahir saya yang ke 26. Dari insan yang insyaAllah akan menjadi teman dalam hidup saya:) Alhamdulillah. Beliau memahami dan buku ini hadir kena pada masanya. Terima kasih Tuhan atas segala kurniaanMu.
Wassalam.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah