Semua anggota di dalam diri manusia kena diberi makan.
Anggota lahir mahupun anggota batin.
Kalau tidak, semua anggota itu akan kelaparan.
Ilmu adalah makanan akal.
Jasad, makanannya adalah nasi, roti dan sebagainya.
Roh, raja di dalam diri, makanannya adalah mengingati Tuhan (zikrullah).
Zikir di sini yang dimaksudkan bukan membaca ayat-ayat atau kalimah-kalimah dijadikan zikir.
Ini adalah bagi orang yang lalai atau bagi permulaan sebagai latihan.
Zikrullah di sini ialah mengenal Tuhan secara tepat
hingga terasa besar dan hebat.
Takut dan cintakan Tuhan sebagai hiburan.
Jiwanya, rasa bertuhan sentiasa hidup.
Di masa bila dan di mana-mana sahaja.
Ertinya, dia sentiasa bersama Tuhan.
Faham kerja dan peranan Tuhan sama ada lahirnya positif mahupun lahirnya negatif.
Setelah ada ilmunya, dihayati pula, jiwanya akan tenang.
Apa sahaja yang berlaku dalam dirinya, dia terhibur.
Dapat nikmat dia rasa bersyukur dan malu dengan Tuhannya, tidaklah takbur.
Mendapat ujian kesusahan, kemiskinan, kematian, kesakitan, sabar dia menerimanya.
Dia merasa mendapat pahala dari Tuhannya atau dosanya dihapuskan.
Senang hatinya dengan kesusahan-kesusahan itu.
Mendapat pahala atau penghapusan dosa, tentulah jiwanya terhibur.
Kalau tidak, akan masuk Neraka yang amat bahayanya dan dahsyatnya.
Apa sahaja yang dia hajatkan yang berbentuk kebaikan,
kadang-kadang dapat kadang-kadang tidak.
Adakalanya hendak mendapat seperti yang dia mahu,
tapi dapat kurang daripadanya, dia redha.
Dia baik sangka dengan Tuhannya.
Masa depannya dia serahkan kepada Tuhan di dalam dia berusaha.
Dia boleh menerima apa sahaja ketentuan dari Tuhannya.
Kecuali kekufuran dia tidak redha.
Kesenangan orang dia rasa senang, kesusahan orang dia rasa derita.
Hasad dengkinya tidak ada.
Fahaman seperti yang disebut adalah makanan jiwa.
Ia dianggap zikir kepada Tuhannya.
Siapa yang faham seperti yang diceritakan, dihayati, boleh diapply di dalam hidup,
dia tidak akan ditimpa penyakit jiwa.
Inilah dia pertahanan diri daripada terlibat dengan dadah dan segala gejala yang tidak sihat.
No comments:
Post a Comment