Aku Hamba Yang Lemah Wahai Tuhan


Tuhan! Engkau suruh aku bermujahadah.
Aku cuba bermujahadah, mujahadahku adalah kehendak dan kuasa Engkau, aku tiada kuasa apa-apa.
Kalau Engkau kehendaki jadi, jadilah mujahadahku.
Engkau arahkan aku menjauhi dosa.
Aku berusaha meninggalkannya, usahaku juga adalah di dalam kekuasaan dan kehendak Engkau.
Aku tidak ada kuasa sedikit pun di dalam soal ini.
Kalau aku gagal ampunkanlah aku Tuhan.
Tuhan! Engkau suruhku melaksanakan suruhan Engkau.
Aku berusaha melakukannya, tapi aku telah katakan, usahaku juga adalah kepunyaan Engkau.
Kalau aku lemah melaksanakannya, ampunkan aku Tuhan.
Aku adalah hamba-Mu, lemah, dhaif, tiada kuasa pun.
Walaupun aku berkehendak membuat baik dan menjauhkan kejahatan.
Kehendakku juga adalah tertakluk dengan kehendak dan kuasa Engkau.
Jika kehendak Engkau berlawanan dengan kehendakku, kehendak Engkau jugalah yang berlaku dengan hikmah yang tersembunyi.
Kehendakku terbatal sama sekali dengan keadilan Engkau.
Padahal kehendakku yang terbatal itu adalah juga dari kuasa dan kehendak Engkau pada hakikatnya.
Aku hamba-Mu tiada kuasa apa-apa.
Segala-galanya bergantung dengan kuasa dan kehendak Engkau.
Dengan rahmat-Mu Tuhan, aku pohon kepada-Mu segala kehendakku yang baik biarlah selari dengan kehendak Engkau.
Sudah tentu kehendakku itu terjadi.
Jika kehendakku yang jahat itu, walaupun hakikatnya dari kehendak dan kuasa Engkau,
Engkau kan ada kehendak yang tersendiri pula.
Biarlah kehendakku itu berlawanan dengan kehendak Engkau, agar ia tidak terjadi.
Agar aku terselamat dari dosa dan derhaka.
Takdirkanlah aku membuat kebaikan itu sama dengan kehendak Engkau.
Jika ditakdirkan juga segala kejahatan yang Engkau kehendaki, biarlah Engkau takdirkan juga dengan tidak kehendak Engkau.
Jika kegagalan itu bersamaan dengan kehendak dari Engkau, ia tidak akan terjadi, selamatlah aku.
Tuhan! Segala kebaikan untukku, aku serahkan kepada-Mu Tuhan mentakdirkannya.
Agar kehendakku itu terjadi, beruntunglah aku.
Memang setiap kebaikan dan kejahatan yang terjadi itu ada hikmah yang tersembunyi.
Maha Suci Engkau daripada menzalim. 


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah