Masyarakat Islam hari ini


Assalam... Usaha-usaha memimpin serta mendidik masyarakat ke arah menjadikan Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh, amatlah perlu dan penting. Sebab usaha-usaha mengajarkan Islam secara serpihan dan terpisah yang telah dibuat sekian lama, hasilnya begitu mendukacitakan. Hingga hari ini umat Islam gagal untuk melaksanakan Islam sebagai satu cara hidup, sekaligus gagal untuk menjadi satu bangsa yang merdeka, berdaulat, aman dan makmur serta mendapat keampunan dan pertolongan dari Allah SWT. Kita kini ialah umat yang terpaksa menggantungkan nasib pada bangsa lain yang bukan Islam, yaitu musuh-musuh Islam.

            Semua yang kita miliki hari ini adalah pinjaman yang kita dapatkan dari bangsa yang bukan sebangsa dan seagama dengan kita. Pendidikan, ekonomi, politik, ilmu pengetahuan, makanan, pakaian dan rumahtangga kita semuanya bikinan orang lain, yang kita akui sebagai kepunyaan kita. Padahal kita adalah umat Islam. Allah dan Rasul adalah pemimpin kita. Al Quran dan Sunnah panduan kita. Kehidupan Sunnah adalah cara hidup kita baik dalam ibadah, aqidah, akhlak, tarbiah, ilmu pengetahuan, ekonomi, politik, sosial, kebudayaan, ketentaraan, kenegaraan dan perhubungan dunia internasional. Malangnya hal itu masih menjadi angan-angan saja. Dan kelihatan hampir-hampir mustahil semua itu dapat kita ulangi dalam kehidupan kita hari ini.


Oleh kerana itu, apa yang seharusnya dibuat untuk merealisasikan cara hidup Islam dalam kehidupan kita hari ini adalah mengajar dan mendidik umat untuk faham dan terus mengamalkan serta memperjuangkan Islam itu dalam apa saja aspek kehidupan yang dilaluinya. Mengajar saja tanpa mengamalkan Islam tidak cukup, sebab ia hanya akan membuktikan kata pepatah: "Bagai ketam menyuruh anaknya berjalan betul".

            Pendidikan melalui contoh teladan dan perlaksanaannya dalam kehidupan adalah syarat penting untuk mengembalikan cara hidup Islam dalam masyarakat. Keutamaan berikutnya ialah berjuang untuk melaksanakan cara hidup Islam di tengah-tengah masyarakat yarg lebih luas. Tanpa memenuhi syarat-syarat ini, kita akan terus menerus menjadi bangsa yang tidak ada identiti dan tamadun yang tersendiri. Artinya, kita hanya Islam pada nama tapi tidak pada hakikatnya. Kita tipu diri kita dan kita tipu orang lain.

Alangkah malangnya kita di dunia dan di akhirat nanti, seandainya hal ini dibiarkan terus menerus. Oleh kerana itu, marilah kita tunaikan tugas-tugas yang telah disebutkan tadi. Moga-moga langkah ini akan membawa kita kepada kemuliaan hidup di dunia dan akhirat.

   Apabila sebuah kereta tidak dapat berjalan dengan baik, tentu ada kerosakan atau kesalahan pada salah satu sistem dalam kereta itu. Supaya kereta itu dapat kembali berjalan dengan baik, maka yang mesti dibuat ialah memperbaiki kerosakan tersebut atau membetulkan kesalahannya. Kerja ini hanya dapat dibuat oleh orang yang faham tentang masalah kereta itu .

            Demikianlah apabila sebuah masyarakat tidak lagi aman damai dan selamat sejahtera, tentu ada kesalahan di beberapa bahagian dalam pengurusan hidup masyarakat  itu. Supaya keadaan dapat dipulihkan, mestilah kesalahan pengurusan itu dibetulkan. Dan ia hanya bisa dibuat oleh orang yang benar-benar faham tentang duduk perkara ini.

            Tidak dapat dinafikan lagi bahwa masyarakat hari ini termasuk masyarakat kita di Malaysia, sedang mengalami bermacam-macam masalah, krisis dan penyakit. Keamanan, persatuan, keadilan, kemakmuran dan kesejahteraan hanya dijadikan sebagai slogan oleh orang-orang tertentu. Realiti kehidupan memperlihatkan keadaan yang sangat membimbangkan. Krisis politik, krisis ekonomi, krisis akhlak, krisis perlembagaan, krisis budaya, krisis nilai dan lain-lain, sedang menjadi isu yang telah menggoncang kestabilan masyarakat kita. Makin hari keadaan makin meruncing dan kronik. Usaha-usaha penyelesaian yang dibuat, bukan mengurangi masalah tapi menambah rumit lagi masalah yang ada, bahkan menimbulkan masalah lain. Ibarat banjir besar yang dibendung, bendungan itu tidak lagi menyelamatkan keadaan tapi mengakibatkan banjir makin ganas dan melanda daerah lain, sehingga kawasan yang dilanda banjir bertambah luas lagi. Menambah parah kerosakan yang telah ada; atau ibarat orang sakit yang makin diubati, makin menjadi-jadi sakitnya. Atau ibarat benang yang kusut, makin diungkai makin kusut.

            Masalah dan krisis yang menimpa manusia, kini bukan semakin berkurang tapi semakin bertambah dan berkembang biak kepada berbagai masalah lain. Ini adalah kenyataan. Persatuan makin hancur, kacau dan makin menghilang, keamanan semakin menjauh dari kehidupan masyarakat modern ini. Pembangunan lahiriah yang dibanggakan tidak bererti lagi apabila faktor-faktor kemanusiaan yang murni makin hilang dari diri manusia. Membiarkan keadaan ini samalah seperti membenarkan manusia terjun ke Neraka dunia sebelum Neraka akhirat. Alangkah malangnya kalau begitu.

            Keselamatan hakiki dunia akhirat hanya dapat dicapai kalau manusia kembali pada jalan Allah dan Rasal, yakni mengikut Al-Quran dan Sunnah. Lihat sabda Rasulullah SAW:

Terjemahannya: Aku tinggalkan untukmu dua perkara. Barang siapa yang mengikutinya tidak akan sesat selama-lamanya. Yakni Kitabullah dan Sunnahku.

            Artinya manusia hari ini sudah membelakangi Al Quran dan Sunnah. Sebab itu mereka tersesat dalam mencari jalan keselamatan hidup dunia akhirat. Kelalaian untuk mendalami ilmu agama atau kelalaian mengamalkannya telah mengakibatkan umat Islam tidak kenal Islam yang cantik dan sempurna itu. Mereka hanya mengambil sudut-sudut tertentu untuk diamalkan tapi menolak sebagian yang lain. Dalam keadaan ini setiap orang mempunyai kekurangan di sudut pengetahuannya dalam memahami atau mengamalkan Islam . Ini menjadikan masalah bertambah rumit. Antara kelainan-kelainan yang terjadi di kalangan anggota masyarakat dalam memahami atau mengamalkan Islam itu ialah:

I . Terdapat sekumpulan bijak pandai yang hanya mendalami ilmu dunia tapi jahil sejahil-jahilnya tentang ilmu agama. Kerana itu mereka tidak tahu yang mana perkara yang hak dan yang mana yang batil. Tidak tahu apa tujuan hidup dan apa alat-alat untuk hidup. Hingga tertukar alat jadi tujuan dan sebaliknya.

2. Ada kumpulan alim ulama yang tahu hukum-hukum dan selok-belok agama, tapi mereka tidak faham penyakit masyarakat, tidak faham isu semasa, dan tidak berperanan untuk mendidik dan memimpin masyarakat ke arah Islam. Iman mereka lemah. Sebab itu mereka turut hanyut dalam suasana masyarakat yang sudah jauh meninggalkan Islam.

3. Sebagian lagi terdapat kumpulan pejuang-pejuang Islam gigih memperjuangkan Islam tapi kurang ilmu tentang syariat Islam, khususnya tentang uslub atau cara perjuangan itu sendiri. Maka walaupun mereka tahu masalah masyarakat namun usaha-usaha mereka tidak tepat sasarannya. Ibarat orang yang tahu penyakit seseorang itu tapi tidak tahu cara mengubatinya. Jadilah orang yang sakit itu bertambah parah lagi sakitnya. Bukan menunjukkan jalan atau bukan menyelesaikan masalah. Sebab itu perjuangan mereka tidak berhasil bahkan bertambah kusut. Mereka berjuang hanya ikut semangat. Hasilnya kadang.kadang lebih menguntungkan musuh.

4. Kumpulan yang mempunyai keinginan untuk belajar agama hanya memahami Islam dari segi ilmu-ilmu lahir saja seperti ilmu Fiqih tapi tak mendalami ilmu-ilmu batin dan alam ghaib. Tidak yakin tentang ilmu Tasawuf yang mendidik nafsu, hati dan akal. Begitu juga hal-hal ghaib yakni Alam Barzakh dan Alam Akhirat. Agama bagi mereka ialah hanya perkara-perkara lahir. Maka terjadilah tindak-tanduk memperturutkan nafsu, sedangkan tindakan lahir itu bersumber dari nafsu. Walaupun mereka tahu soal-soal lahir namun soal-soal lahir ini pun tidak dapat diselesaikan.

5. Kumpulan yang menganggap Islam itu hanya melibatkan soal fardhu ain, yakin rukun iman dan rukun Islam (hablumminallah) saja, sehingga telah mengabaikan soal-soal perundang-undangan, akhlak, pergaulan, ekonomi, pendidikan, sosial dan lain-lain. Akhirnya kemajuan dan tamadun umat terabai.

6. Kumpulan yang mengutamakan kepentingan diri dan duniawi, yang merasakan bahawa hidup dengan cara Islam akan merugikan kepentingan-kepentingan tadi, mereka membuat macam-macam alasan supaya perjuangan Islam tidak berkembang. Konon peraturan hidup cara Islam tidak dapat dilaksanakan kerana masalah beragamnya suku atau kaum, menjaga perpaduan, dan alasan-alasan lain lagi. Akhirnya undang-undang dan peraturan yang dilaksanakan (tidak mengikut Islam) menimbulkan penyakit masyarakat seperti krisis politik, permusuhan antara suku, kekacauan dalam sistem kekeluargaan, krisis ekenomi, perebutan pangkat, pemuda-pemudinya jadi liar dan pihak penguasanya berbuat sewenang-wenang dalam menggunakan kekuasaan.

7. Golongan yang tidak yakin bahwa Islam mampu menyelesaikan semua masalah hidup. Mereka tetap mengaku Islam sebab takut untuk meninggalkan agama secara terang-terangan. Mereka takut dihukum oleh masyarakat. Namun perjuangan hidup mereka bukan untuk Islam. Mereka mengambil isme-isme lain sebagai landasan perjuangan seperti sosialisme, nasionalisme, komunisme, kapitalisme dan lain-lain.

8. Ada golongan ahli agama, oleh kerana dilihatnya manusia sudah rosak, sudah jahat, maka mereka kecewa terus menyendiri dan beribadah untuk diri sendiri. Tanpa mahu berjuang dan melakukan usaha ikhtiar untuk membaiki masyarakat. Inilah golongan ulama yang lemah jiwa.

            Demikianlah pembagian secara kasar golongan-golongan umat Islam yang masing-masing mempunyai sikap tersendiri terhadap agama yang mereka pilih sebagai anutan mereka. Islam seolah-olah dipotong-potong atau dicincang-cincang dalam kepingan-kepingan kecil, dan tiap-tiap kumpulan mengambil kepingan-kepingan yang sempat atau mampu mereka ambil. Lalu mereka tidak dapat melihat dan menikmati keindahan Islam secara keseluruhan (sempurna). Akhirnya hidup mereka menjadi tidak menentu, seperti firman Allah :


Terjemahannya:
"Apakah kamu beriman dengan sebagian isi kitab dan meninggaikan sebagian yang lain. Tidaklah yang demikian itu melainkan ditimpa kehinaan di dunia, dan di akhrat akan dikembalikan pada azab yang pedih.(Al Baqarah: 85)


            Antara kehinaan yang sedang menimpa kita sekarang ialah terjadi krisis demi krisis yang tidak habis-habisnya dalam semua hal. Penipuan, rasuah, arak, judi, zina dan ubat terlarang menjadi-jadi, ini pasti akan berlarut-larut selagi kita masih membelakangkan Allah dan agama-Nya.

            Moga-moga krisis dan masalah yang kita hadapi sekarang menemui jalan keluar yang tepat. Setelah merenung dan mengubah sikap barulah mungkin kita perjuangkan untuk membangunkan satu masyarakat atau satu ummah yang aman makmur dan mendapat keampunan Allah. Yang kematian mereka dalam keadaan redha lagi diredhai. Wallahua’lam


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah