Assalam.. Sebelum
ini, kita sudah memperkatakan muqaddimah kepada Ummul Kitab ini. Belum lagi
memperkatakan isinya, baru menyentuh yang luar-luar. Kalau ibarat istana, kita
belum tahu apa yang ada di dalamnya dan secantik mana ia, tapi kita baru lihat
dari luar. Lihat dinding luar itu pun sudah terasa keindahannya. Kalau kita
masuk dalam istana, tentu lebih puluhan kali keindahannya.
Marilah
kita lihat lagi ke dalam Ummul Kitab yang merupakan seluruh intipati isi Al
Quran dan Sunnah, demi untuk keselamatan manusia dunia dan Akhirat. Ummul Kitab
ataupun Al Fatehah itu, bagi siapa yang mengamalkannya akan mendapat
kemenangan. Ia bukan sahaja surah pembuka Al Quran tetapi pengertian sebenarnya
ialah 'Surah Kemenangan'. Dengan maksud, kalau diamalkan, ia adalah penentu,
pembawa kemenangan. Ia bukan surah pertama diturunkan tetapi isinya itu kalau
difahami, dihayati, diamalkan dalam kehidupan dan perjuangan, maka ia boleh membawa
kemenangan. Al Fatehah dimulai dengan:
Maksudnya:
"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang." (AlFatehah: 1)
Di
sini Tuhan sebut dengan nama-Nya, yang mana Tuhan itu Maha Pemurah lagi Maha
Penyayang. Dua sifat ini adalah sifat Tuhan yang termasuk dalam Asmaul Husna
yang 99. Ertinya sifat-sifat Tuhan yang disebut dalam Asmaul Husna yang ada
dalam Quran dan Hadis itu semuanya merupakan satu pakej yang memperlihatkan
kebesaran, keagungan dan kehebatan Allah. Daripada keseluruhan nama-Nya itu,
yang Tuhan tidak sebut sebenarnya lebih banyak tidak terhingga. Ertinya
kebesaran dan keagungan Tuhan tidak ada kesudahan tetapi Tuhan hanya sebutkan
99. Apa yang peliknya, daripada 99 sifat Tuhan itu, Tuhan sangat menonjolkan
sifat Rahman dan Rahim-Nya. Sebab itu Hadis ada menyebut:
Maksudnya:
"Setiap perkara yang baik, kalau tidak dimulakan dengan
Bismillahirrahmanirrahim maka terputuslah berkatnya."
Tuhan
tidak pilih sifat-sifatnya yang lain. Contohnya: Bismillahi Jabbar,
Bismillahi Sobur atau Bismillahi Syakur. Mengapa Rahman dan Rahim
yang dipilih? Daripada perkataan Bismillahirrahmanirrahim tersebut,
bismi itu bukan sifat. Allah itu pula nama yang dikatakan Ismu Jalalah
iaitu nama yang Maha Agung. Ia nama bagi satu Zat yang dikatakan Dialah Tuhan
yang menciptakan langit dan bumi. Manakala Rahman dan Rahim itu sifat Allah.
Yang dimasyhurkan dan dipopularkan ialah dua sifat-Nya iaitu Rahman dan Rahim.
Dua sifat inilah yang sangat menonjol.
Mengapa
Tuhan suruh memulakan perkara yang baik dengan Bismillah? Kalau kita kaji
setidak-tidaknya ada beberapa maksud atau faedahnya iaitu:
Hikmah
Pertama: Agar manusia merasa bahawa sifat
Tuhan yang tertonjol adalah Rahman dan Rahim-Nya.
Mengapa
Tuhan tonjolkan dua sifat ini? Kalau kita prihatin, memang dua sifat inilah
yang tertonjol. Katalah Asy Syakur, ia tidak berapa nampak. Al Jabbar dan Al
Qahar boleh dilihat sekali-sekala seperti tsunami, gunung berapi meletus,
dilanggar kereta, ada pemimpin yang jatuh. Sekali-sekala nampak Al Kabir dan Al
Kudrah-Nya. Sedangkan Rahman dan Rahim sangat tertonjol. Setiap detik ia
tertonjol. Tapi pelik, kita tidak terkesan dan tidak prihatin. Sebaliknya kita
terkesan dengan sifat-Nya yang sekali-sekala berlaku. Berlaku gempa bumi di
Iran misalnya, sebulan orang perbualkan padahal berapa tahun sekali ia berlaku.
Ajaib sekali. Bila ada orang mati dilanggar kereta, ia jadi bualan padahal
bukan setiap detik ia berlaku.
Patutnya
yang diperhatikan ialah Rahman dan Rahim Tuhan sebab ia bukan sahaja setiap
detik berlaku bahkan setiap suku detik berlaku. Buktinya, ia berlaku sejak kita
bangun tidur lagi iaitu:
- Sedar-sedar sahaja dari tidur kita boleh bernafas. "Hidup lagi aku. Sayangnya Tuhan dengan aku. Dengan nafas itulah aku boleh hidup." Dapat hidup itu sendiri adalah Rahman dan Rahim Tuhan.
- Bila kita pergi bilik air, itu juga Rahman dan Rahim Tuhan. "Boleh melangkah lagi aku. Tuhan sayang lagi dengan aku."
- Masuk bilik air, ada air untuk mandi. Lepas mandi kita rasa segar. Tenaga kita yang tidak aktif semalaman itu, bila dapat air, terasa segar. Padahal waktu sakit lenguh-lenguh badan itu betapa dahsyat. Bila kena air, 3/4 daripada sakit itu hilang. Itulah kasih sayang Tuhan. Baru sampai ke bilik air sahaja, berapa ribu Rahman dan Rahim Tuhan. Dapat bernafas dan dapat mandi dalam bilik air.
- Selepas itu kita menunaikan sembahyang. Dapat bersembahyang itu pun Rahman dan Rahim Tuhan juga.
- Seterusnya kita keluar pergi kerja dengan nafas yang turun naik, itu juga Rahman dan Rahim Tuhan yang berlaku setiap detik. Kita melangkah kaki, memijak di bumi Tuhan. Kalaulah Tuhan jerluskan, bukankah dahsyat. Kita dapat berpijak dengan baik di bumi Tuhan. Boleh pula melihat-lihat ciptaan Allah, "Rupanya mata aku tidak buta. Ini Rahman dan Rahim Tuhan."
Dengan
Rahman dan Rahim Tuhan itu, kita seperti dilambak-lambak dengan nikmat Tuhan.
Firman Allah:
Maksudnya:
"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah nescaya kamu tidak dapat
menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang." (An Nahl: 18)
Sejarah
menceritakan bagaimana orang yang lurus dan bersih hatinya serta sangat
sensitif itu sangat nampak rahmat Tuhan itu seolah-olah macam salji turun.
Kalau dia bukan pemimpin; rasa itu untuk dirinya sahaja; maka dia akan mabuk
(sakar) dengan Tuhan. Dia macam orang gila kerana tidak tahan dengan rahmat dan
nikmat yang bukan sahaja matanya dapat lihat bahkan hatinya juga melihat.
Manakala
bagi pemimpin, biasanya Tuhan kawal supaya tidak sampai mabuk. Setakat hatinya
sahaja yang merasa rahmat dan nikmat Tuhan itu. Jika mabuk, dia tidak akan
boleh memimpin. Kalau Rasulullah itu bukan pemimpin, mungkin dia pun sudah
mabuk.
Bacalah
kisah-kisah ahli sufi yang bukan pemimpin, ramai yang pelik-pelik. Kalau kita
hendak ikut dia pun, dia tidak suka. Dia rasa terganggu perhubungannya dengan
Tuhan kerana kita. Sayidina Ali dan Sayidina Umar pernah bertemu dengan Uwais
Al Qarni yang mana tentulah pangkat dan darjat mereka lebih tinggi daripada
Uwais Al Qarni. Uwais Al Qarni itu hanya afdhalut tabiin iaitu tabiin yang
paling utama. Itu pun dia tidak mahu bercakap panjang dengan Sayidina Umar dan
Sayidina Ali.
Orang
yang ada hubungan hati dengan Tuhan, dia tidak seronok untuk berhubung dengan
manusia. Ini kerana dia bukan pemimpin. Uwais hanya jaga kambing orang ramai.
Dia adalah ulama berwatak nabi yang hanya jaga dirinya. Sebab itu dia mabuk
dengan Allah. Sebaliknya kalau orang datang berjumpa Sayidina Umar dan Sayidina
Ali, biasanya orang hendak berlama-lama kerana dia rasa itulah ibadahnya.
Tengok muka mereka pun terasa terhubung hati dengan Tuhan, belum lagi mendengar
kata-kata mereka. Hati mereka sangat terhubung dengan Tuhan tapi mereka tidak
mabuk. Tidak seperti Uwais Al Qarni yang sentiasa terhubung dengan Tuhan
sehingga jadi mabuk.
Jadi
itu hikmah yang pertama mengapa Tuhan menonjolkan diri-Nya dengan dua sifat
ini. Kalau orang prihatin dalam kehidupannya; mata, akal dan rohnya prihatin;
memang sifat Rahman dan Rahim Tuhan sangat menonjol. Sifat Rahman dan Rahim
Tuhan yang mencurah-curah itu ibarat seorang yang berada di padang pasir,
didatangkan salji yang tidak berhenti-henti. Munasabahlah dua sifat ini
tertonjol.
Peliknya,
begitu sekalipun tertonjol dalam kehidupan manusia, bahkan Tuhan ingatkan
selalu dengan disebut Rahman dan Rahim itu melalui Bismillahirrahmanirrahim
namun kita buat tidak tahu dan kita tidak rasa. Padahal sepertimana yang
disebut di atas tadi, sejak dari bangun tidur, di bilik air, di depan rumah,
belum pun jauh kita melangkah, begitu banyaknya nikmat Tuhan kepada kita. Jadi
munasabahlah Tuhan suruh menyebut nama ini pada setiap perbuatan yang baik.
Memang sifat inilah yang tertonjol.
Malangnya
sifat yang tertonjol ini tidak diperhatikan manusia. Menunjukkan hati manusia
sudah terlalu lalai. Kalau ia berlaku kepada orang bukan Islam kita tidak
hairan tapi orang Islam yang masih solat, puasa dan naik haji pun tidak rasa.
Seolah-olahnya Rahman dan Rahim Tuhan itu kebetulan sahaja. Ini samalah dengan
contoh berikut sebagai bandingan: Katalah
kita ada kawan, seorang kaya yang agak pemurah. Dia ajak kita jalan-jalan
sekali-sekala. Dia beri kita pakaian, beri kita hadiah untuk dibawa balik. Dua
bulan kemudian kita jumpa dia lagi. Dia ajak kita makan dan ajak kita
bersiar-siar dengan keretanya. Ia berlaku sekadar sebulan sekali atau dua bulan
sekali. Itu pun kita mula bercakap, "Baiknya orang itu. Pemurah dan
berkasih sayang."
Tapi
pelik, kita sebagai anak yang setiap hari duduk dengan emak, dia beri buku
sekolah, dia beri pakaian, sekali-sekala dia bawa kita keluar, kita tidak
pernah rasa mak atau ayah sayangkan kita. Malah sempat pula berfikir, "Mak
ni sayang ke dengan aku? Jangan-jangan dia benci."
Hati
kita boleh terikat dengan orang luar padahal sekali-sekala sahaja orang itu
buat baik kepada kita. Itu pun kita sudah sayang dengan orang itu. Padahal mak
ayah hari-hari buat baik pada kita, tanggung makan minum kita tapi tidak terasa
mak ayah sayang.
Samalah
seperti apa yang kita buat pada Tuhan. Tuhan pemurah dengan kita setiap detik
dan setiap saat tetapi kita tidak pernah sebut. Setiap detik Tuhan beri kasih
sayang tetapi kita tidak pernah terasa kasih sayang Tuhan. Tidak pernah jatuh
hati dengan Tuhan. Tidak pernah terasa serba salah dan malu dengan Tuhan. Kalau
ikut akal, tidak logik ia berlaku. Kalau dibahaskan dari segi logik, tentulah
kita akan lebih sayang dengan orang yang hari-hari belanja kita, bukan dengan
orang yang belanja kita sebulan sekali. Anehnya yang tidak logik itulah yang
berlaku. Begitulah kita buat pada Tuhan. Sekalipun kita sembahyang, puasa,
wirid, zikir tetapi tidak nampak nikmat, rahmat dan kebaikan Tuhan. Enam bulan
sekali, bila sakit gigi, kita kata, "Apa Tuhan ni?"
Yang
sekali itu yang diingat. Waktu sihat itu kita lupa. Termasuklah kita yang
berjuang, solat, puasa dan naik haji, kita tidak teringatkan rahmat dan nikmat
Tuhan. Itu menunjukkan susahnya hendak hidupkan hati padahal kita dimandikan
dengan Rahman dan Rahim Tuhan setiap hari. Jadi Tuhan suruh baca Bismillah
kerana Tuhan hendak isytiharkan dua sifat yang menonjol ini. Sifat yang lain
hanya berlaku sekali-sekala untuk menyedarkan dan menginsafkan manusia.
Hikmah
kedua: Supaya lahir cinta terhadap Tuhan dan
sesama manusia.
Setiap kebaikan yang kita buat sama ada yang bersifat maddi atau maknawi, jangan lupa membaca Bismillah supaya berkat dan lahir cinta terhadap Tuhan. Apa rahsianya?
Kita
cinta atau tidak cinta Tuhan, itu tidak jadi masalah bagi Tuhan. Keagungan
Tuhan tetap dan tidak berubah sama ada kita cinta atau bencikan-Nya. Tuhan
seolah-olah mengajar kita, apabila kita membaca Bismillah, kita akan tersedar
atau tersentak yang mana waktu itu kita akan prihatin dengan banyaknya nikmat
Tuhan. Ini supaya kita cintakan Tuhan. Agar kita jatuh hati dengan Tuhan.
Faedahnya
bukan untuk Tuhan. Untungnya adalah untuk sesama manusia. Kalau orang cintakan
Tuhan, automatik dia akan cinta sesama manusia. Bila cinta sesama manusia,
tiada pergaduhan, ada tolak ansur, bekerjasama, bermaaf-maafan, tiada hasad
dengki, tidak ada peperangan. Keuntungan, faedah dan manfaatnya untuk manusia,
bukan untuk Tuhan. Di sini ada rahsia dalam rahsia. Dalam Rahman dan Rahim
Tuhan itu, bila kita kaji hikmahnya, dalamnya itu ada Rahman dan Rahim.
Hikmahnya itu juga adalah Rahman dan Rahim Tuhan. Dalam Rahman ada Rahman.
Dalam Rahim ada Rahim. Dalam kasih ada kasih. Dalam cinta ada cinta. Dalam
kebaikan ada kebaikan.
Kalau
yang di luar pun kita tidak sedar, yang mata boleh lihat pun tidak perasan,
betapalah yang tersirat. Kerana manusia ini, walaupun dia sembahyang tetapi
hatinya sudah buta. Kalaulah Tuhan tidak ingatkan dengan Bismillah, teruslah
buta hati kita. Walau sudah diingat-ingatkan pun masih tidak sedar. Macam anak
kita yang setiap hari duduk di rumah, kita beri pakaian, pergi sekolah beri
duit belanja, beri buku, tetapi tidak pernah dia rasa emaknya sayang. Orang
yang sekali-sekala belanja dia, dia kata, "Macam mana saya tidak sayang
dia, sebab dia belanja." Padahal orang itu belanja sebulan sekali.
Sedangkan emak dia setiap hari beri belanja, dia tidak sayang. Manalah hati
tidak menangis. Itu adalah kerana kita juga iaitu emak ayah tidak pun jatuh
cinta dengan Tuhan maka Tuhan balakan. Maka anak kita pun tidak dapat rasa
kasih sayang kita. Itu di antara anak, emak ayah dan orang luar. Yang kita
pula, antara manusia dengan Tuhan. Pemberian manusia kita rasa tetapi pemberian
Tuhan kita tidak rasa. Jadi kita sama dengan anak kita.
Ada
orang pemurah dengan kita, kita puji tetapi Tuhan setiap detik beri kita
rahmat, tidak pernah kita puji atau promosikan-Nya. Tidak rasa bersalah dengan
Tuhan, tidak fikir macam mana hendak balas nikmat Tuhan. Khusyuk atau tidak
kita dalam solat adalah sebagai tanda kesyukuran kita kepada Tuhan. Jadi
patutlah Tuhan suruh baca Bismillah. Besar peranannya yakni hendak menyedarkan
manusia bahawa Tuhan itu berkasih sayang. Agar dengan itu manusia cinta Tuhan.
Hasil cinta Tuhan, akan cinta sesama manusia. Akan berlakulah keamanan,
keselamatan dan kebahagiaan.
Selama
ini kita belajar Bismillah, "Kalau hendak buat sesuatu perkara, baca
Bismillah ya. Jangan tidak ikut Sunnah ya." Setakat itu sahaja. Kalau baik
sedikit, "Kalau tak baca Bismillah, nanti tidak berkat." Hanya
sekadar itu. Tidak perasan mengapa besarnya Rahman dan Rahim Tuhan itu. Tidak
terasa besarnya Tuhan, tidak terasa peranan-Nya besar. Tidak nampak hikmahnya
besar. Tidak nampak besarnya rahmat dan nikmat Tuhan. Tidak nampak patutnya
kita cinta Tuhan supaya kita cinta sesama manusia.
Hikmah
ketiga: Supaya manusia dapat rasa kehambaan.
Tuhan
suruh setiap kebajikan itu dimulakan dengan Bismillah. Ertinya dalam satu hari,
berapa ratus kali kita baca Bismillah. Hendak makan, minum, pakai pakaian,
hendak berjalan, kita baca Bismillah. Apa maksudnya yang lain?
Maksudnya
ialah supaya kita rasa hamba. Rupa-rupanya kita tidak boleh hidup tanpa Tuhan.
Rasa kehambaan itu sifat tawadhuk yang wajib. Tuhan suka sangat hamba itu rasa
hamba. Jadi bagi orang yang prihatin, dengan sendiri dia jadi tawadhuk, rasa
perlu dengan Tuhan, dia rasa kalau tidak kerana Tuhan, dia tidak boleh hidup.
Lahir rasa bertuhan. Tidak besarkah? Akhirnya hati kita sentiasa berhubung
dengan Tuhan. Rupanya kehendak Tuhan supaya kita baca Bismillah, kebanyakannya
hari ini tidak sampai matlamat. Paling baik, baca Bismillah itu dapat berkat
kerana ikut Sunnah Rasulullah.
Hikmah
keempat: Agar apa yang dibuat, diberkati Tuhan
Hikmah
lain yang tersirat, kalau kita tidak baca Bismillah dalam berpakaian, makan
minum ertinya apa yang kita buat tidak berkat. Kalau tidak berkat, Tuhan tidak
bersama kita. Bila Tuhan tidak bersama, itu yang jadi masalah. Bila makan
minum, penyakit pun banyak. Bila kita berpakaian, hati jadi lalai, rasa diri
cantik dan hebat. Lalai itu adalah satu bala dari Tuhan. Buat apa pun kalau
tidak baca Bismillah, walaupun berjaya, Tuhan beri secara istidraj. Maju di
satu sudut tetapi negatif di sudut lain. Berniaga maju tetapi orang benci, anak
isteri tidak harmoni. Oleh kerana Tuhan marah, diberi secara istidraj. Untung
di satu sudut, di lain sudut Tuhan tarik kasih sayang, makan banyak datang
penyakit dan lain-lain lagi.
Hikmah
kelima: Bismillah dan Fatehah diwajibkan dalam
sembahyang sebagai kasih sayang Tuhan.
Dalam
solat, selepas baca Fatehah sampai habis, kemudian sebelum baca ayat atau surah
lain, kita baca lagi Bismillah. Selain hendak pertahankan berkat, kedudukannya
sunat sahaja. Tetapi bagi Al Fatehah, diwajibkan membaca Bismillah kerana ia
satu ayat daripada surah itu. Kalau tidak baca Bismillah, batal Fatehah dan
batal solat. Apa maksudnya?
Sebenarnya
kita baca Bismillah ini merupakan kasih sayang Tuhan. Al Quran yang isinya ada
dalam Al Fatehah itu, kalau kita ada ilmunya, boleh fahami, hayati dan
applykannya dalam kehidupan kita, itu rahmat dan nikmat Tuhan yang paling
besar, yang mana kita akan selamat di dunia dan Akhirat. Begitu kasih sayang
Tuhan. Patutlah Tuhan suruh baca Bismillah di awal Al Fatehah sebab Tuhan itu
Maha Pengasih dan Penyayang. Patutlah wajib baca Bismillah pada Al Fatehah,
tidak seperti surah-surah lain.
Inilah
yang sebenarnya kemuncak hikmah Rahman dan Rahim Tuhan. Apa yang saya cerita
tadi, termasuk dalam isi Fatehah. Saya dahulukan ia supaya kita nampak, sebab
nikmat yang lahir ini mudah untuk kita faham dan cepat terasa. Nikmat yang
bersifat rohaniah perlu dikaji dan dibahaskan baru terasa. Begitu juga rahmat
dan nikmat Tuhan yang bersifat aqliah lebih mudah kita rasa daripada yang
bersifat ruhiyyah atau maknawiah.
Nikmat
Tuhan ada tiga bentuk iaitu yang bersifat mata, bersifat akal dan bersifat roh.
Mata cepat nampak nikmat tetapi itu pun payah untuk terasa. Yang bersifat
aqliah, mungkin lambat sedikit untuk terasa. Manakala yang bersifat ruhiyyah
itu lebih-lebih lagilah lambat untuk dikesan dan dirasa. Ia perlu dikaji,
dicungkil dan diulaskan baru terasa.
sekian...
No comments:
Post a Comment