Lemahnya Aku Membesarkan-Mu


Ya Allah ya Tuhanku.
Bagaimanapun aku membesarkan Engkau dengan sepenuh hati,
namun tidak akan dapat aku lakukan sepadan dengan kesempurnaan Engkau.
Terlalu kecil yang dapat aku lakukan dibandingkan dengan keagungan-Mu.
Maafkan aku Tuhan!
Bagaimanapun aku mengabdikan diri dengan sepenuh hatiku kepada Engkau,
namun tidak mungkin aku dapat berbuat dengan sempurna selayaknya Engkau sebagai Tuhan.
Ya Allah, ampunkanlah aku atas kelemahan ini.
Sekalipun aku memuji Engkau sebanyak-banyaknya, 
takkan mampu aku memuji Engkau sebagaimana sepatutnya dengan dibandingkan tidak terhingganya rahmat dan nikmat Engkau.
Begitulah aku hamba-Mu yang lemah ini.
Aku cuba mencintai-Mu sepenuh hati.
Namun tidak sepadan juga dengan kecintaan-Mu dan kasih sayang-Mu terhadap makhluk-makhlukMu.
Maafkan aku Tuhan.
Kalaupun aku mentakuti-Mu sepenuh perasaanku, namun tidak akan sepadan juga dengan keagungan dan kehebatan-Mu.
Lemah aku dapat merasakan, ampunkan aku Tuhan.
Jika aku mensucikan Engkau pagi dan petang,
namun tidak mampu aku melakukannya terhadap Engkau.
Setidak-tidaknya syirik khafi berlaku juga kepadaku.
Ampunkan aku Tuhan.
Begitulah pengaduan aku kepada-Mu Tuhan.
Sungguh lemah sekali hamba-Mu ini melakukan yang sepatutnya untuk-Mu.
Aku memohon dengan rahmat-Mu.
Kekurangan ini, maafkan aku.
Setakat yang dapat aku buat, ini sajalah yang termampu olehku.
Rahmat-Mu Maha Luas, ampunkanlah aku. 


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah