AKU CEMAS KEDATANGAN RAMADHAN


Aduh.
Susahnya hatiku jika berhadapan dengan Ramadhan
Seperti ada benda yang tidak kena
Aku cemas selalu dengan kedatangannya
Kalau aku tidak menyambut kedatangannya dengan sebaik-baiknya
Padaku kedatangan Ramadhan seperti kedatangan tetamu yang sangat mulia
Kedatangan seseorang yang mulia dan terhormat
Kedatangan seseorang yang dikenali dan dihormati
Seseorang yang disayangi dan dipuja
Idola semua dan bersama
Aduh orang seperti ini bagaimana aku akan menyambutnya?
Serba tidak kena
Aduh bimbangnya
Cara mana dan bagaimana aku akan memuliakannya
Sesuai dengan kebesarannya
Secucuk dengan mulia dan kemasyhurannya
Karena itu kedatangannya aku cemas selalu
Kalau aku tidak beradab dengannya
Aku takut mencacatkan maruahnya
Dia adalah orang besar
Yang pantas kita sambut sesuai dengan kebesarannya
Kalau dia tidak datang lebih baik rasanya daripada kedatangannya
Tetapi sudah ketentuan Allah setahun sekali dia mengunjungi kita
Kita sambutlah dia dengan penuh kecemasan dan bimbang

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah