sangka baik

Kau baca status rakan-rakan di FB, tiba-tiba terjumpa,

"Sweet sangat. My hubby goreng karipap hari ni."

Kau cakap dalam hati, "Alahai, goreng karipap frozen pun nak kecoh. Aku masak beriani kambing relaks je. Beriani gam pula tu."

Kemudian jumpa lagi orang tulis,

"Tahniah anakku dapat nombor satu dalam periksa akhir tahun."

Hati kau bercakap lagi, "Eleh, anak aku bukan takat nombor satu, menang pertandingan peringkat ASEAN kot. Dahlah ketua pengawas, hafaz 30 juzuk al Quran, state player squasy. Tak ada pun kecoh dekat FB. Nak menunjuk pun agak-agak la."

Baca lagi ke bawah, ada suami orang tulis,

"Terima kasih isteriku jadi ibu yang penyayang kepada cahaya mata kita yang seorang ni."

Kau pun komen, "Anak aku ada 15 orang, isteri aku jaga steady je. Dahlah dia VP syarikat multinasional. Balik rumah uruskan rumah, layan aku semua elok. Tak ada pun sibuk nak cakap terima kasih di FB. Cakap dalam bilik sudahlah."
.
.
========
.
Bang, kak, kalau semua hidup orang ni kau nak ikut cara kau, memang semua kau akan komen negatif.

Kalau hidup kau sempurna, alhamdulillah. Orang lain tak semestinya sama macam kau. Nilai yang orang lain pandang pun berbeza. Di mata kau mungkin nampak remeh, tapi di sisi orang lain, ia satu perkara yang besar. 

Mungkin suami orang lain, jarang-jarang atau tak pernah ke dapur. Sekali suami tu masak pula, sudah tentulah isterinya melompat gembira walaupun yang dimasak cuma karipap frozen. Setakat campak dalam minyak panas saja kau kata.

Anak orang lain, mungkin dah bertahun-tahun cuba nak dapat nombor satu tapi tak dapat. Sentiasa kena buli dalam kelas, tak ada duit nak pergi tuisyen atau beli buku rujukan. 

Kau mana tahu dia punya kepayahan. Sekali dapat nombor satu, kau boleh bayang tak macam mana gembiranya mak ayah dia. Dia nak kongsi kegembiraan itu dengan kawan-kawan, tiba-tiba kau pula yang sakit hati.

Isteri orang pun kau tak tahu kesusahan yang dia hadapi macam mana. Mungkin isteri dia ada masalah dengan keluarga mertua, atau ipar duai. Mungkin isteri dia banyak  berkorban dan bersabar sepanjang perkahwinan

Baru sekali dua dia nak tulis penghargaan di media sosial, kau dah sangka buruk yang bukan-bukan. Mana kau tau dia tak cakap terima kasih dalam bilik ke, dekat dapur ke, waktu tengok TV ke?

Keadaan dan situasi orang tak sama dengan kita. Kita tak tau cerita-cerita orang di sebalik tabir. Yang kita nampak cuma apa yang ditulis. Dan daripada tulisan pendek itu pun, kau nak jatuhkan hukuman macam-macam.

Kalau nak buruk sangka, semua benda kau boleh jadikan modal. Orang tulis pasal nak pergi kerja pun nanti kau kata dia berlagak nak tunjuk konon ada pekerjaan hebat.

Hati kita ini, kalau kau biarkan hitam, memang takkan putih tiba-tiba. Kalau kau rasa orang itu ini berlagak dan sebagainya, kau unfollow saja. Itu lebih selamat untuk mengelakkan hati kau tambah berkarat.

Kemudian kau banyakkanlah didik hati itu supaya berbaik sangka dengan kawan-kawan sekeliling. Bersihkan hati dengan zikir dan mengingati Tuhan. 

Kalau kau tak boleh buat itu semua, lebih baik kau kurangkan penggunaan media sosial dalam hidup. Nanti kau pun tambah tertekan, habis semua orang kau nak balun.

Begitulah. Tenang-tenang saja. Jangan biarkan hati kau berfikir yang bukan-bukan.

#sangkabaik

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah