Ramadhan Engkau Adalah Raja Bulan

Ramadhan engkau adalah raja bulan
Ketibaan engkau setahun sekali
Engkau sangat agung, engkau sangat mulia
Padamu rahmat, padamu berkat,
Terhimpun padamu seluruh kebaikan
Kedatangan engkau memang sangat ditunggu
Kedatangan engkau adalah rahmat, berkat, maghfirah,
Pahala digandakan, doa dikabulkan
Begitulah istimewanya kamu, 
Mulianya dan agungnya kamu di sisi Tuhan
Tapi kedatanganmu aku bimbang
Aku takut kalau aku tidak dapat memuliakanmu
Aku risau kalau-kalau aku tidak dapat mengagungkanmu
Lebih-lebih lagi kalau aku yang mencemarkan kebesaranmu
Mempedaya engkau dengan perbuatan-perbuatan burukku
Sebenarnya aku risau setiap kali ketibaanmu
Macam-macam perasaan yang aku rasa
Macam-macam ada benda yang aku hendak buat yang tidak kena
Rasa cuai, rasa bersalah, rasa tidak kena, rasa berdosa
Orang lain terhibur dengan kedatanganmu
Tapi aku lain pula,
bimbang dan bimbang selalu
Aku memohon dengan Tuhan,
Dengan berkat engkau Ramadhan, aku dapat memuliakanmu

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah