Speeding

Saya share sikit story pasal *speeding* di jalan raya *Malaysia*
Kawan saya share pagi tadi.
Ada betul juga katanya..

☆Cerita seorang teman☆ 

Semalam appoinmnt ngn client aku seorg *sn. engineer*, expertise nya dalam *traffic engineering*. So..aku pn tanya soalan:

Aku: Tuan, kenapa hiway malaysia cuma *max limit 110km/h*..kenapa mesti 110 km/h...bukan 180 km/ h..*atau  360 km/ h.?*

Client: sebenarnya hiway di malaysia di *design max speednya hanyalah *120 km/ h*...bukan 110 km/ h...*tp* kita letak 110 km/ h supaya *play safe*. Dan tolerance +10 km/ j saja *di reserve* untuk any *unexpected event* untuk *minimizekan* injury jika berlaku.

*Material* yg hiway kita gunakan sekrg *cuma mampu* bg full traction dalam *max speed 120 km/ h*...maknanya klu speed *over limit*...*tayar dah x grip jalan*..sebab tu klu tgok keta xcident yg *lari over limit*. Semuanya seriuos injury or death terus. Sebb *faktor material jalan* dan kapasiti *traction tayar* kereta. *Info ni yg ramai x tahu*.

Kita *boleh* design hiway untuk max speed *400 km/ h*...macam *litar sepang*...tp *kos material tinggi*...sanggup ke *hang nak bayar* kos  *tol mahal2*...naik tol 20 sen pun *riuh setahun*...haha..

1 lg...hari ni teknologi enjin lebih maju dr teknologi tayar...enjin skrg org bole design bg laju *smpai 800 km/ h* atau lebih lg....tp *tayar* harini yg *high spec* pn *max speed* cuma bole pegi smpai *below* 400 km/ h....tayar yg *ferrari n lambho pakai skrg*...

*Dapat* something x....so *jangan* speed laju2 ye...

Yg Ni baru lah Boleh Kita *viral* kn.. Ilmu utk *keselamatan* kita... 

c&p group sebelah....

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah