Monyet dan Kura-Kura

Monyet :
“Kenapa setiap kali kamu rasa terancam, kamu akan segera menyorok kedalam tempurungmu?”

Kura kura :
“Pentingkah aku menjawab soalan ini ?”

Monyet :
“Ya, sbb semua makhluk yg ada didunia ini bercakap pasal kamu”

Kura kura :
“Adakah apa kata-kata mereka itu penting bagi aku? Aku bukannya menyorok, bukan juga aku lari dari hakikat, aku cuma mencari kedamaian dalam tempurungku"

Monyet :
“Tapi semua makhluk bercakap pasal kamu?”

Kura kura :
"Inilah antara sebab kenapa usia aku lebih panjang dari usia kamu semua. Antaranya kamu lebih sibuk memikirkan hal berkaitan kehidupan aku dari memikirkan hal diri kamu sendiri, setiap kali kamu melihat aku, kamu akan memperhatikan diri aku sehingga kamu semua terlupa siapa diri kamu"

.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah