Anda ada ANXIETY DISODER ? .


.
Anxiety disoder dan panic attack adalah perkara yang mungkin Kita jarang dengar. Tapi pada masa kini penyakit ini sangat popular tak kira bangsa, umur, atau kedudukan. Anxiety bermaksud kerisauan.

Tetapi bagi pesakit Anxiety disoder, ia adalah kerisauan yang melampau, orang normal juga ada risau tetapi tidak melampau seperti mana pesakit Anxiety disoder yang sentiasa risau walau sekecil perkara pun.
.
.
Anxiety disoder boleh Disebabkan kekurangan hormon serotonin (boleh google maksud serotonin). Gastro esophageal refluks disease (GERD) juga antara punca yang popular.

Jika Dibiarkan Tanpa rawatan, Anxiety disoder ini boleh menyebabkan depression dan paling terkenal sekiranya ada Anxiety disoder adalah panic attack.
.
.
Panic attack adalah serangan panic yang mana sekiranya diserang panic, pesakit Akan merasakan berbagai simptom, seperti perut memulas, nafas pendek atau saya panggil hyperventilation, jelly leg, rasa nak pitam, mata kabur dan lain-lain, paling teruk pesakit akan rasa seolah-olah akan MATI.
.
.
Sekiranya perkara tersebut berlaku, Cuba kenal pasti apa yang membuat kita panic. Dan cuba dapat kan full medical check up. Kalau perlu ke psikiatri pergilah.

Jangan pedulikan kata-kata orang. Yang sakit Kita yang rasa kita. Adakah Kita nak selamanya begini?

Ditulis Oleh: Along Bandos

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah