BINASAKAN DIRI MU

Manusia itu Rahsia Aku dan Aku adalah Rahsia Manusia.
Setiap Ruh mempunyai tempat di daerah ketika ia berada dalam jasad.Setiap insan wajib mengetahui bagaimana mahu mengolah setiap lapisan tersebut agar tersingkap baginya Rahsia.

Kenali Dirimu dengan merenungkan kedalam Dirimu Nescaya engkau akan Mengenali Allah tanpa huruf,suara,tanpa dalil dan perantaraan. Galilah Rahsia Alam Dirimu sendiri sehingga berjumpa dengan Air dari Alam Malakut, Alam Jabarut dan akhirnya Lahut, Nescaya kamu akan dapat menyaksikan kembali bagaimana Dirimu berhimpun dan bertasbih di Alam Lahut serta menyaksikan bagaimana Dirimu bersaksi akan Diri KeTuhanan Adakah Aku Tuhan Kamu,(Ruh menjawab) Bahkan Kami menyaksikan.

Sesiapa yang sampai keAlam ini, ia mengambil Ilmunya terus dari Allah tanpa perantaraan iaitu Ilmu laduni.Di Alam ini, ia beribadah dari Allah, dengan Allah dan untuk Allah.Pandangannya senantiasa melihat pada dua Alam, melihat Dirinya di Alam Zahir iaitu Afaal,Sifat dan Asma, bermusyahadah dengan ZatNya di Alam lahut.Adakala mereka itu FANA (lebur) penglihatan di Alam ini ketika mentajallikan Rahsia-Nya sehingga tiada yang dilihat melainkan ALLAH SWT.

Bagaimana  hendak  Mengenal Diri?
Apa yang  harus  di  kenali  dengan  Diri  ini ?.
Adakah  Mengenal  Jasad  yang dikenali  oleh  semua  orang kafir dan  mushrik  dengan  itu  mereka  sudah  Mengenal  Robb mereka?. Adakah  Mengenal  Bathin sahaja   tanpa  mengetahui soal Rohani?.

Mengenal diri  tanpa  Mengenal  jalan  Mengenal  Diri  anda  tidak  akan sampai  kepada  tujuan
Mengenal Jalan  tanpa  Mengenal  musuh  akan  tertewas  separuh jalan.
Mengenal  Musuh  tanpa  bersenjata  akan  di  kalahkan. Mempunyai senjata  lengkap  namun  tidak  Mengenal  Maqam  musuh  akan  menempuh  kekalahan.
Mengenal  senjata  dan  musuh  tetapi  tidak  ada  tarbiyah  dari  orang  Mengenal  perjalanan  dan  kaeadah  juga  akan  binasa  dalam kesesatan.

Siapa yang benar Mengenal Dirinya, akan binasalah Dirinya, tenggelam ia dalam lautan kefakiran, tenggelam ia dalam lautan ketiadaan keAkuan.
Wujud Insan adalah Bayang-Bayang kepada Wujud Allah.Tiada akan wujud Bayang-Bayang ini jika tiada yang Ampunya Bayang-Bayang, tidak bergerak Bayang-Bayang melainkan bergeraknya Tuan Ampunya Bayang-Bayang.

Apabila kamu memandang Diri kamu, memandang kewujudan Dirimu, maka kamu Wajib memahami bahwa kamu ada pemiliknya.Wujud kamu menyatakan Wujud Diri-Nya.Dia Ghaib dan kamu nyata, Dia Hakikat dan kamu Syariat, Dia adalah Wujud dan kamu adalah Bayang bagi Wujud-Nya.Lihatlah Diri kamu lagi,pandanglah segala Sifat yang ada pada Diri kamu,lihatlah matamu,lihatlah telingamu, lihatlah mulutmu,lihatlah akalmu,lihatlah gerak diammu,lihat rasa hatimu.Semuanya tidak lain melainkan kenyataan sifat-sifat- Allah.

Semoga hati kita tidak dibutakan sama sekali, sehingga tidak Mengenal Diri-Nya. Meskipun Al-Ghaib tetapi sangat dekat sekali, bahkan lebih dekat Dia bila dibandingkan dengan Urat Nadi yang ada di lehernya sendiri.Berarti lebih dekat Dia meskipun dibandingkan dengan keluar masuknya Nafas dalam Dada. Maka yang memutuskannya

Barang siapa yang hidupnya sekarang ini di Dunia Buta Mata Hatinya tidak mengetahui keberadaan Diri Allah yang dekat sekali dan Wajib Wujud-Allah maka kelak di Akhirat juga akan lebih Buta dan lebih sesat jalannya.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah