Azan

Mengapa azan harus dikumandangkan kuat? Pakai speaker pula. Apa tidak mengganggu yang lain termasuk non-Muslim?

Adalah teman saya, yang kebetulan non-Muslim, bertanya kepada saya, *“Kenapa kalau azan harus dibunyikan kuat-kuat dengan speaker pula?”*

Saya yang bukan ahli agama kemudian berpikir sejenak mencari jawapan yang mudah dicerna dgn menjawab seperti ini.

*“Bro, azan itu adalah panggilan solat, namanya panggilan tidak mungkin dengan cara yang sama seperti berbicara atau berbisik-bisik”*
.
Teman saya membalas: *"Tapi kan orang-orang sekitar tidak semuanya muslim?”*

Saya jawab lagi: *“Benar. Bro, jika kita sekarang sedang berada di lapangan terbang, kita akan dengar announcement memberikan panggilan untuk boarding?*

*Apakah kamu juga tidak bertanyakan kepada mereka mengapa membuat panggilan boarding untuk pesawat2 lain dengan kuat padahal bukan panggilan untuk pesawatnya?”*

Dia tersenyum namun membalas lagi: *“Tapi bukankah semua orang sudah tahu dengan kemudahan dan teknologi moden dapat memberitahu mengenai waktu dan solat apa, tanpa harus melaungkan azan?”*

Saya kemudian menjawab: *“Ya setiap penumpang juga sudah tahu jadual penerbangannya sejak membuat tempahan tiket lagi, memegang tiket dan kemudian check-in, sudah tercetak jadual berlepas di boarding pass, sudah masuk ruang tunggu, tapi pihak Penerbangan masih membuat panggilan boarding bukan?*

*Dan ada satu hal lagi mengapa azan harus dikumandangkan, itu bukan hanya sebagai penanda sudah masuk waktu solat tapi benar-benar panggilan solat, kerana kami harus menyegerakan solat.*

*"Sama juga seperti semua penumpang harus segera masuk pesawat setelah panggilan boarding, walaupun masih ada waktu untuk naik pesawat sampai pintu pesawat dtutup”*

Kali ini senyumnya bertambah lebar, lalu dia segera memeluk saya sambil menepuk-nepuk bahu saya dan berkata “Superb.. I got it bro“
Note.

Masih banyak orang tidak rela ketinggalan pesawat dibanding ketinggalan solat. *Bahkan lebih rela menunggu pesawat yang belum datang dibandingkan menunggu azan datang.*

Ayuh mari kita share agar mereka bukan sahaja dapat memahami kenapa perlunya azan dilaungkan tetapi juga agar terbuka pintu hatinya. Aamiin

Hayya 'Alash Sholah = Ayuh Solat.

Hayya 'Alal Falah = Ayuh menuju kejayaan.

Solat adalah jalan kejayaan dunia akhirat.

Wassalam

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah