MAHKOTA SEGALA ILMU

Ilmu batin adalah salah satu Rahsiaku . Aku menyembunyikannya daripada makhluk-Ku dan menitipkannya hanya kepada hamba-hamba pilihanKu. Ia adalah hasil Makrifat dan pengabdian berkekalan kepadaKu.

Seandainya ilmu yang Aku sampaikan berasal dari diriku sendiri, pastilah ilmu itu akan musnah dan habis begitu saja. Namun, ilmu yang Aku berikan itu berasal dari kebenaran dan akan kembali kepada kebenaran “.

Pada zaman sekarang memang banyak ilmu, tetapi tidak bermanafaat untuk akhirat. Itu sebabnya Rasulullah Swt mengajar kepada kita untuk berdoa dengan doa “Aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tidak bermanafaat.

Sebaliknya ini bermakna kita disuruh mencari Ilmu yang Hakiki, yang dapat memberikan kebahgiaan kepada diri kita di dunia dan di akhirat iaitu Ilmu Batin Ilmu Tasawuf yang merupakan Mahkota segala ILMU. Tinggalkan Ilmu yang tidak berguna dan melalaikan , tinggalkan Ilmu yang membawa kepada hiburan dan kesenangan hawa nafsu , sebaliknya carilah Ilmu Hakikat agar anda mencapai Makrifat .Mengenal Allah Swt dengan sebenar-benar kenal, dapat bertemu denganNya (paling tidak dalam mimpi), berbual mesra denganNya, berada disampingNya pada waktu dan hari yang mustajab.

Ilmu tentang Allah Swt itu lebih baik daripada Ilmu dan ibadah keranaNya. Seterusnya bahawa Ilmu yang paling tinggi dalam tasawuf adalah ilmu tentang nama-nama dan sifat-sifat Allah , lalu siapakah pula yang dapat mengajarkannya kepada kita melainkan mereka yang pernah berjumpa dengan Allah Swt sendiri yang mengajari kita apa yang kita tidak tahu lalu dengan kasih sayangNya kita dapat beramal dengannya pula, lalu batin kita menjadi kuat dan lapang untuk Dia bertajalli dengan DiriNya sendiri kepada DiriNya sendiri.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah