Minggu-minggu akhir April.

Salam wrt. Alhamdulillah, dapat pun menulis malam ini. Moga Allah merahmati setiap tulisan-tulisanku. Sebenarnya tidak pandai pun nak tulis. Hanya picisan sahaja. Suatu keseronokan bila dapat mencoret dalam blog ini.

'Annn.... Ann... mano poie budak ni... tido lagi ko?...'  aku terdengar suara tu. Rupanya Wan panggil buka puasa. Aku terjaga dari lena. Terlelap panjang.. Sampai rumah tadi,  jam 5.45 petang dalam keadaan mengantuk dan keletihan. Tepuk-tepuk bantal. Ingat nak baring-baring je, melepaskan penat. Sekali sampai maghrib da... huhu..  biasa drive balik waktu petang ada juga makan-makan untuk hilangkan mengantuk, hari ni tak dapat pula..hehe.. ke kiri kanan jugak la kereta tu.huhu..  dah lama tak puasa sunat. Tengok pagi tadi Ummi dan Wan sahur, rasa nak puasa juga. Kuatkan diri walaupun tahu, hari ni latihan nasyid sampai ke petang, sama macam hari-hari sudah...

Dalam mamai-mamai tu, bangun dan ke dapur. Umi dan Wan dah berbuka. Aku makan kurma sebiji dan buah mangga. Lepas tu pergi mandi. After that, baru la makan. Tak best pula makan time mamai-mamai tu. :)...


Petang tadi after latihan nasyid (dalam 4.30 ptg), terus ke pekan Rembau. Bank in kepada akaun Syarikat Kanda Dinda kat CIMB. Kad yang ditempah semuanya dah siap timbang. So, buat last payment untuk penghantaran skynet. Moga Allah permudahkan segalanya. After that, solat Asar di Masjid Annur. Then, drive back home.


Bercerita tentang latihan nasyid... Sabtu ini, ada pertandingan nasyid MTAQ di PPD Rembau. Mula-mula diberitahu pertandingan diadakan di Dewan PPD. Hari ni dapat berita, pasukan nasyid sekolah rendah bertanding di Musolla Kem Pusako. Pasukan nasyid Sekolah Menengah di Dewan PPD. Ok juga. Xdelah pasukan nasyid SK Chengkau berdebar sangat.:).. Pasukan SK Chengkau adalah satu-satunya pasukan nasyid SKM yang join pertandingan ni. Mereka terdiri dari murid tahun 2 hingga tahun 5. Comel-comel je. Tapi dari pengamatan jurulatih mereka ni, mereka dapat kuasai lagu dan kemahiran bermain alat dengan cepat. Cuma yang agak membimbangkan ialah anak-anak kecil ni hilang suara bila menyanyi depan orang ramai nanti. Sangka baik sahaja, serah segalanya pada Allah lepas berusaha. Masa latihan pun serahkan padanya. Sebab Tuhan yang menjaga mereka. Tuhanlah yang mudahkan mereka dan segala-galanya dalam gengamanNya. PerancanganNya lebih baik dari kita...:)  esok mereka akan buat persembahan terakhir lepas baca yasin. Hope sangat mereka perform. Sebab esok je tinggal sebelum melangkah ke pertandingan nasyid MTAQ. Baju nasyid pun akan siap esok. Ustazah Fatimah beritahu tadi.


Erm... sekarang ni dah masuk bulan BI. Minggu ni pertandingan Spell It Right dapat dijalankan dengan jayanya. Minggu depan pertandingan nyanyian pula. Semua bertujuan untuk membiasakan murid dengan Bahasa Inggeris. Hmmm... bila pula yer pertandingan bahasa al-quran? Sekali je, tu pun masa nak select murid untuk pertandingan MTAQ. Hmm... kalau ada pertandingan bahasa Arab lagi best! Bila yer Panitia Agama nak adakan? Nak jugak join...:)


Erm, nak sembang pasal profesyen GURU.... Orang yang kerja sebagai guru kalau nak mudah boleh je. Habis je masa, balik, buat kerja-kerja lain. Tapi ada guru-guru yang all out untuk memberi sebaiknya pada anak didiknya. Orang biasa pandang, mudahnya jadi cikgu...balik awal. Sedangkan, orang lain shift sampai petang,malam. Ada betul juga, sebab mata mereka memandang pada segelintir guru yang culas atau tak minat profesyen ini. Sebenarnya, yang bekerja lebih masa tu dapat pulangan yang banyak diakhirat kerana lebih baktinya pada orang lain. Lebih banyak beri manfaat. Bukan rehat yang di utamakan, tetapi MEMBERI MANFAAT SEBANYAKNYA patut diutamakan. Kalau buka topik ni, memang tak habis kan..hehe.. hmm.. Rasulullah Saw pun meletakkan guru sebagai profesyen yang tinggi. Kenapa kita pandang rendah ye? Dah duduk tempat tinggi  nampak orang lain  rendah je kan... sedangkan guru juga yang lahirnya tenaga-tenaga pakar, ahli-ahli ekonomi dan sebagainya. Oleh itu, para guru. Biarkanlah kata-kata  mereka. sangat sayang kalau kita hidup hanya sekadar untuk makan gaji. Buat kerja ala kadar. Sedangkan murid terbiar. Hidup ini untuk ibadah dan banyak buat manfaat pada orang lain. Bukan hidup untuk wang dan kedudukan. Yahudi dah benar-benar merosakkan kita. Kita pula malas belajar agama. Dunia tu lebih besar dari Tuhan dalam hati kita. Tuhan diperkecilkan... yahudi bertepuk tangan. 


Erm, pilihan raya 13 dah dekat. How about kawan-kawan di luar sana? Bagi saya sistem menaikkan pemimpin melalui pilihan raya belum masuk ke jiwa saya. Melalui sistem ini  mereka menyatakan siapa yang dapat undi majoriti di pihak yang benar. Adakah demikian? Tidak semestinya. Di zaman Rasulullah Saw, golongan yang sedikit itu yang benar... Asasnya pun saya kurang terima. Kenapa? Kerana sistem ini bukan dari sistem Pemerintahan Islam. DEMOKRASI ini di anjurkan oleh barat. Kita ambil dan guna pakai. Tengok je la di serata dunia yang amalkan Demokrasi. Pada mulanya nampak macam ok, tapi akhirnya berperang dan berbunuhan sesama sendiri. Lihat juga jemaah-jemaah Islam yang join politik demokrasi. Kebanyakan mereka tak mampu nak menyatukan manusia. Kenapa? Mereka sudah mengambil sistem yahudi ini. (Mana boleh kita guna senjata lawan untuk lawan mereka. Mereka lebih kenal senjata mereka). Di Malaysia hari ini, berapa banyak calon bebas yang mencalonkan diri. Adakah akan ada pru ke 14? Adakah lebih banyak parti baru dan banyak calon bebas? Fikirkanlah... masing-masing mempertahankan ego. Akhirnya yahudi bertepuk tangan lagi. Sistem yang mereka lagang akhirnya membuahkan hasil.


Di malaysia ni, susah kita nak ubah persepsi berkenaan perkara ini. Kenapa? Kerana sejak merdeka, kita sudah mengggunakan sistem ini. Pandai dan bijak yahudi meninggalkan jejak mereka. Generasi hari ini ialah generasi yang mereka sudah jangkakan sejak awal kita merdeka lagi. Generasi yang mereka harapkan akan bergantung kepada sistem demokrasi ini. Perkara ini perlu di fikir bersama. Perlu dibincangkan bersama. Syaratnya, sama-sama buang ego. Kembalilah kepada Allah rabb al alamin. Tuhan tu sangat kecil dalam diri. Kembali besarkan Dia... jadi calon pru dengan calon penghuni syurga sangat berbeza... ramai sangat yang nak pikul amanah... ia sangat berat. ingat dan waspada. Jangan sampai amanah esok menjadikan kita bermasalah di akhirat.. wallhua'lam.

Ps: Siapa dapat bezakan, NEGARA ORANG ISLAM dengan NEGARA ISLAM. Negara kita dalam kategori yang mana satu?

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah