Ketua kabilah Addosi masuk Islam

Dalam masa itu juga, di Mekah ada seorang ketua kabilah arab yang besar iaitu ketua kabilah Daus. Salah seorang pembesar Arab yang terkemuka, namanya Thufail bin Amru. Bila dia sampai saja ke Mekah, dia disambut oleh pembesar-pembesar Mekah dan mereka terus mengingatkan dia dan menakut-nakutkan dia bahawa telah muncul seorang lelaki dari kalangan mereka, siapa yang mendengar cakapnya pasti terkena sihirnya. Mereka pesan pada Thufail, kamu jangan cuba-cuba nak dengar cakapnya kalau kamu terdengar pun kamu akan kena sihirnya. Dia akan pecah belahkan engkau dengan kaum engkau. Thufail ini, kerana terkesan dengan cakap-cakap pembesar-pembesar Kafir Quraisy, dia sumbat telinganya dengan kapas ketika tawaf takut-takut terdengar dakwah Rasulullah Saw, takut terkena sihir.

Ketika dia tawaf itu Rasululah ada di Ka'bah sedang membaca Al-Quran. Thufail ini menceritakan, ketika aku tawaf itu aku nampak Rasulullah Saw, aku perhati dia tapi aku tak dengar apa yang Rasulullah Saw cakap tapi perawakan Rasulullah Saw sangat menyentuh dan menarik hati aku. Akhirnya hati aku membisikkan pada diri aku, wahai Thufail, kamu ini pemimpin kabilah, kamu ini orang yang cerdik dan ahli bahasa, kamu penyair dan kamu tahu menilai mana yang baik mana yang buruk. Kenapa kamu takut hendak mendengar kata-kata orang ini. Tak sepatutnya kamu sampai jadi begini. Akhirnya Thufail ini buka kapas dari telinganya dan dia datang kepada Rasulullah dan minta Rasulullah Saw bercakap kepadanya, dia mendengar dengan penuh perhatian, akhirnya dia masuk Islam. Ketika itu juga dia terus mengucap depan Rasululah.

Ketua kabilah Daus masuk Islam, ini satu kemangan bagi Islam, Rasulullah Saw terlalu gembira dengan keIslaman Thufail ini. Bila tersebar berita ini dikalangan Kafir Quraisy, satu berita yang mengejutkan. Ketua kabilah Daus, satu kabilah yang kuat masuk Islam. Mereka datang mengancam Tufail. Kata Tufail, kalau kamu sentuh aku kamu tak akan selamat dari kabilah Daus. Kafir Quraisy tak berani nak ganggu Thufail. Selepas itu Thufail datang mengadap Rasulullah. Wahai Rasulullah Saw apa yang kamu perintahkan kepada aku. Apakah aku terus bersama kamu atau aku pulang ke kaumku. Apa yang engkau perintahkan wahai Rasulullah Saw, aku bersedia. Begitulah Iman Thufail, dari awal lagi ketaatannya kepada Rasulullah sudah jelas. Bila kemanisan Iman sudah masuk kedalam hati, tidak ada syarat duniawi lagi. Apa yang Rasulullah Saw mahu, Tufail bersedia untuk melaksanakannya. Kata Rasulullah Saw, wahai Thufail, pulanglah kepada kaum kamu dan berdakwahlah pada mereka.

Dalam perjalanan pulang dari kaumnya, tiba-tiba keluar cahaya dari dahinya sehinga dapat menyuluh perjalanannya. Allah beri karamah kepadanya. Dia minta pada Allah, janganlah jadikannya pada mukaku nanti jadi fitnah. Maka cahaya itu berpindah ke hujung rotan untanya yang menjadi bercahaya dan dapat menerangi perjalanannya. Bila sampai dikabilahnya, dia disambut oleh kaumnya dan selepas itu terus dia kumpulkan isteri, ibunya dan keluarganya yang terdekat. Dia berdakwah kepada mereka sehingga semua mereka menerima Islam. Kemudian dia berdakwah kepada kaumnya. Bertahun-tahun dia berdakwah kepada mereka akhirnya semua kaumnya masuk Islam. Ketika itu, dia datang  mengadap Rasulullah  di Madinah bersama semua kaumnya yang telah masuk Islam. Satu kaum masuk Islam dengan Islamnya ketua mereka . Sebab Saidina Thufail seorang, semua kaumnya dapat hidayah. Subhanallah...

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah