Abah

Ini 'abah' kami. Namanya Muhyiddin b Muhammad Yassin. Abah dilahirkan pada 15 May 1947.
Beberapa tahun lepas abah telah diberhentikan perkhidmatannya secara tiba tiba. Abah kelihatan sedikit kecewa ketika itu Tetapi mak menenangkan abah. Abah tak pernah berhenti berusaha untuk menjalankan tanggungjawabnya sebaik mungkin Namun rezeki dan nasib belum menyebelahinya. Meskipun abah tidak tahu apa silapnya sehingga di berhentikan Tetapi abah akur. Abah percaya bahawa Allah akan Sentiasa bersamanya.

Mak adalah tulang belakang kekuatan abah. Saat abah jatuh, mak lah tempat abah melepaskan keluhan dan kegusaran abah. Mak tetap setia di belakang abah dalam apa situasi pun. Mak sering memberi inspirasi buat abah.
Sabar sayang, kalau kita di pihak yang benar, satu hari Allah pasti kan menaikkan darjat kita meskipun seluruh isi alam cuba menjatuhkan kita, pesan mak saat abah down. 

Tanggal 29 Feb, nama abah disebut sebut orang. Kali ini berbeda dengan dahulu. Nama abah dipuji, disanjung. Meski bukan itu yang abah nanti-nanti mahupun cari-cari. Benar lah kata mak, biar seluruh alam menjatuhkan abah, Allah akan mengangkat darjat abah dengan KEBENARAN yang selama ini di nafikan.

Tarikh itu keramat sekali buat kami sekeluarga. Abah dinobatkan sbg Perdana Menteri. Bakal menakhodai 'keluarga besar' kami. Mak senyum. Di hujungnya ada airmata. Airmata ketabahan, kesabaran dan penyerahan kepada Allah yang maha bijaksana mengadili abah.

Ketika itu abah pesan, abah mungkin jarang pulang tepat pada masanya. Besar tanggungjawab abah. Abah ada org kanan dan kiri serta jemaah yang membantu kerja abah. Abah  kena pastikan kami cukup makan, tidak susah, ada lauk terhidang di atas meja.

Gelombang Covid19 melanda dunia. Abah tenang sambil meminta seluruh keluarga begitu juga. Biar abah uruskan. Biar abah cuba sedaya upaya untuk selesaikan.

Hari demi hari abah selalu bermesyuarah. Abah akan maklumkan apa tindakan abah agar semua kami tidak gusar, tidak kerisauan, abah dan jemaahnya Sentiasa memerah otak untuk pastikan badai itu dapat di henti kan segera. Abah sayang kami dan merasa tanggungjawab terhadap seluruh keluarga kami. Makan pakai, Keselamatan dan kewangan abah pastikan cukup agar kami tidak rasa terbeban. Segalanya abah belanja kan agar kami tidak terbeban dgn bencana itu. Dari pelbagai sudut abah cuba penuhi. 

 Setiap hari Abah pesan, Please stay at home. Jangan keluar sebab ada makhluk jahat di luar. Abah mungkin pulang lewat kerana nak pastikan semua dapat di atasi sesuai pada waktunya dan dengan kudrat abah

Walaupun dalam keadaan genting, abah tetap beri duit belanja, abah tetap berikan elaun bulanan malahan lebih. 

Abah kata jangan risau. Kita teruskan berdoa. Badai apa pun mendatang kita kekal lah sebagai satu keluarga. Kuat bila di pukul badai, tegap bila dihempas ombak.

Terima kasih abah!

Semoga nama abah terpahat di syurga Kerana kepimpinan abah yang penuh rasa tanggungjawab ke atas kami.

#izzlarawrites
#amanmuslimmalaysia
#mengejarkhusnulkhotimah
#semogadipermudahkan
#terimakasihabah

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah