MADAH baru 498


*471*
Adakalanya orang yang menyalahkan orang yang membuat salah, dosanya lebih besar daripada orang yang membuat kesalahan atau membuat dosa, kalau dosa itu tersembunyi dibongkarnya atau menuduh atau menghukum terlebih atau keterlaluan daripada kesalahan yang dibuatnya. 

*472*
Setiap hari kiralah dosa-dosa kamu, setidaknya mengingatinya. Janganlah kenang kebaikan kamu, anggap sajalah tidak ada kebaikan. 

*473*
Orang yang setiap hari kerjanya bergelumang dengan najis dan dengan perkara-perkara yang kotor dan menjijikkan, dia telah lali dengan kekotoran itu, busuk najis itu tidak lagi mengganggu perasaannya.  Begitulah orang yang telah bergelumang dengan maksiat dan dosa, tidak terasa lagi dia membuat dosa bahkan rasa sedap dengan dosa, siapa yang menasihatinya akan dianggap mengganggu ketenteraman dan hak asasinya. 

*474*
Dua orang atau lebih yang membuat satu dosa yang sama nilainya, setiap orang itu rasa berdosa tidak sama. Mesti ada lebih, ada kurangnya, mengikutlah ketaqwaan masing-masing atau mengikutlah tingkatan masing-masing. 

*475*
Orang yang halus perasaannya, orang lain yang bersalah, dia yang merasa bersalah. Orang lain yang berbuat dosa, dia yang merasa berdosa. Ada orang yang mati kelaparan, dia yang merasa bersalah. Betapalah kalau dia sendiri yang bersalah atau buat dosa, terseksa jiwanya sepanjang masa.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah