Bimbang Menyambut Ramadhan




Tuhan..
Aku tidak tahu mengapa aku ini.
Aku berlainan sekali dari orang.
Setiap kali kedatangan Ramadhan, mereka menyambut dengan gembira.
Muka-muka mereka kelihatan ceria.
Tapi aku berlainan pula.
Kedatangan Ramadhan penuh dukacita.
Bukan aku benci dengan bulan-Mu yang penuh dengan rahmat dan berkat.
Tapi aku benci dengan diriku.
Aku bimbang, Ramadhan-Mu aku tidak dapat mengisinya dengan sebaik-baiknya.
Aku rasa puasaku tidak sempurna.
Bahkan adakalanya aku rasa puasaku terbatal selalu.
Sembahyang yang aku bina kurasa tidak sah.
Tarawikh dan bacaan Al Quranku tidak sampai ke mana.
Tuhan...
Inilah yang menyelubungi hatiku setiap kali kedatangan Ramadhan.
Aku tidak tahu apakah ini satu kesalahan.
Ampunkan aku Tuhan.
Maafkan aku kalau ini satu kesalahan.
Pimpinlah aku dan betulkanlah sikapku.
Sekali lagi aku memohon ampun dari-Mu. 


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah