Fitnah Dajjal

Dajjal adalah fitnah (cubaan) paling besar yg akan menimpa anak Adam. Bila dia keluar, kaum lelaki diperintahkan balik ke rumah dan ikat kaum wanita mereka di tiang-tiang rumah. Dasyat nya Dajjal.
Kalau dia sampai di sesuatu tempat, we must be somewhere else, jangan cuba-cuba nak pegi dekat untuk berhujah dgn dia or whatever. Just be somewhere else.
Namun, Rasulullah ﷺ lebih bimbang lagi terhadap ancaman Syirik Kecil, yg kita mungkin pandang remeh dan tak cuba nak fahami sungguh-sungguh (mencari ilmu mengenai nya). Sedangkan dosa Syirik Kecil lebih besar dari dosa maksiat-maksiat besar seperti zina, riba, rasuah merompak etc.
Dan Rasulullah ﷺ juga bimbang kan para Imam-Imam yg menyesatkan umat nya lebih dari Dajjal.
Yang kita tak bersungguh-sungguh tapis sebelum mengambil mereka sebagai guru dan sumber ilmu agama atau sebagai tokoh pimpinan politik.
Abu Sa’id Al Khudri meriwayatkan:
خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَنَحْنُ نَتَذَاكَرُ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ فَقَالَ أَلاَ أُخْبِرُكُمْ بِمَا هُوَ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ عِنْدِى مِنَ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ. قَالَ قُلْنَا بَلَى. فَقَالَ الشِّرْكُ الْخَفِىُّ أَنْ يَقُومَ الرَّجُلُ يُصَلِّى فَيُزَيِّنُ صَلاَتَهُ لِمَا يَرَى مِنْ نَظَرِ رَجُلٍ
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mendatangi kami sedangkan kami masih membicarakan al Masih ad Dajjal. Maka beliau bersabda, ‘Maukah kalian aku beritahu sesuatu yang lebih aku khawatirkan atas kalian daripada al Masih ad Dajjal?’ Kami menjawab, ‘Mau, ya Rasulallah.’ Beliau bersabda, ‘Syirik khafi. Yakni seseorang mendirikan shalat, lalu dia memperindah shalatnya karena merasa ada orang yang melihat shalatnya.’”
(HR. Ibnu Majah; shahih)
~Hadis kedua, dari Abu Dzar rodhiyAllahu 'anhu beliau berkata,
“Dahulu, saya pernah berjalan bersama Rosulullah ﷺ, lalu baginda ﷺ bersabda :
«لَغَيْرُ الدَّجَّالِ أَخْوَفُنِي عَلَى أُمَّتِي»
"Sungguh, bukanlah Ad Dajjal yang paling aku takutkan ke atas ummatku."
Baginda ﷺ mengatakannya sebanyak tiga kali.”
Maka saya bertanya,
"Wahai Rosulullah, apakah selain Ad Dajjal yang paling engkau takutkan ke atas ummat engkau?"
Baginda ﷺ menjawab :
«أَئِمَّةً مُضِلِّينَ»
"Para tokoh penyesat."
(Musnad Imam Ahmad, 35/222) dan dinilai soheh oleh Syaikh Al Albani rohimahullah).
Al Munawi rohimahullah berkata :
“Para imam yang menyesatkan adalah yang berpaling daripada kebenaran dan memalingkan orang lain daripadanya.
Kata "a-immah" sendiri merupakan bentuk jama' daripada kata "imam" yang ma'nanya adalah orang yang dijadikan teladan oleh suatu qoum dan menjadi pemimpin mereka, dan juga berma'na siapa saja yang mengajak kepada sebuah ucapan, perbuatan, atau keyaqinan.
Jadi, boleh memberi ma'na para pemimpin dalam bidang 'ilmu dan juga penguasa.
Seorang penguasa jika tersesat daripada sikap 'adil dan menyelisihi kebenaran, maka semua orang awam akan mengikutinya, kerana takut terhadap kekuasaannya dan mengharapkan kedudukannya.
Sedangkan, pemimpin dalam bidang 'ilmu kadangkala terjatuh kepada syubhat dan tertimpa ketergelinciran, lalu dia tersesat dengan sebab hawa nafsu atau bid’ah, kemudian qoum Muslimin yang awam mengikutinya keraa taqlid, meremehkan dosa kerana memperturutkan hawa nafsu, atau berebut dalam mengejar dunia dari harta penguasa, atau dengan berbuat ma'siat, sehingga orang-orang awam tertipu dengannya.”
[Fa-idhu Al Qodir, Jilid 2 m/s 653]

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah