Assalam. Manusia adalah jenis makhluk yang ada perasaan. Apabila kita
menyebut perasaan, ia adalah rasa-rasa yang bertapak di hati nurani dan
sarangnya adalah hati daging. Perasaan-perasaan itu seperti rasa kasih, rasa
benci, rasa jijik, rasa simpati, rasa marah, rasa dendam, rasa rindu, rasa
malu, rasa megah, rasa sombong, rasa takut, rasa serba salah, rasa berbelah bagi.
Perasaan-perasaan yang merupakan fitrah atau tabiat semula jadi
manusia, bukan senang hendak diasuh, dididik, didisiplinkan, dikendalikan dan
diurus kerana ia ada yang positif, ada yang negatif. Yang positif hendak dilepaskan, yang negatif hendak
ditahan.
Melepaskan yang positif adalah satu pengorbanan. Menahan yang
negatif adalah juga satu pengorbanan. Mengorbankan perasaan dianggap satu
jihad, yakni jihad batin. Bahkan ia lebih besar lagi daripada jihad-jihad benda-benda yang lahir seperti mengorbankan
tenaga, harta dan nyawa.
Jihad yang lahir tidak akan boleh berlaku kalau tidak bermula daripada
jihad yang batin. Dari yang batinlah mencetuskan yang lahir. Kalau yang batin
tidak mampu hendak dikorbankan sudah tentu yang lahir ikut serta, sudah tentu
tidak sanggup dikorbankan. Yang sebenarnya pengorbanan yang lahir itu, ia
adalah merupakan implimentasi dari pengorbanan yang batin. Dengan kata-kata
yang lain, pengorbanan yang lahir itu adalah buah daripada pengorbanan yang
batin iaitu pengorbanan perasaan.
Perlu diingat, untuk mendapatkan keredhaan Allah Taala perlukan
pengorbanan. Tidak ada pengorbanan, tidak ada keredhaan. Tidak ada pengorbanan
adalah nonsence. Tidak ada pengorbanan adalah angan-angan. Tidak ada
pengorbanan, tidak akan ada kejayaan untuk dunia dan Akhirat.
Mengorbankan perasaan, amat susah hendak dilakukan. Sungguh
perit dan sakit. Sungguh tercabar dan menyusahkan. Saya bawa beberapa contoh:
Kita kasih dan sayang pada suami kita. Kita suka dia duduk di
rumah sahaja untuk membelai kita. Apakah mudah kasih sayang kita itu hendak
kita korbankan untuk membenarkan dia berjuang di luar rumah. Untuk dia
menunaikan kewajipan kepada Tuhan di luar rumah hingga terpisah daripada kita
beberapa ketika.
Kita sayang sangat dengan suami kita. Apakah mudah kita hendak
korbankan kasih sayang kita untuk dibahagi sedikit kepada orang lain dengan
membenarkan suami kita berkahwin lagi. Agar suami kita itu dapat dikongsi kasih
sayangnya dengan orang lain.
Kita marah kepada seseorang. Bolehkah kita korbankan perasaan marah
itu hingga kita boleh memberi maaf atau meminta maaf kepada orang itu. Sanggup
memberi maaf atau meminta maaf ertinya kita sanggup mengorbankan perasaan ego atau sombong
kita.
Kita sayang sangat dengan harta kita. Perasaan sayang dengan
harta itu kita korbankan dengan cara harta kita itu kita infakkan kepada jalan
Allah. Perasaan itu sudah tentu menyeksakan kita.
Perasaan ingin berehat. Ingin bersenang-senang dan menyenangkan
badan. Tiba-tiba ada tetamu datang atau ada jiran yang memerlukan pertolongan
kita. Sanggupkah kita mengorbankan perasaan dengan cara kita hormati tetamu
atau kita pergi menolong jiran kita yang memerlukan pertolongan kita.
Kita diuji dengan berbagai-bagai ujian, miskin, kemalangan, bencana
alam. Sudah tentulah hati kita susah. Begitulah perasaan kita di waktu itu.
Kalau kita tidak boleh menahan atau mengorbankan perasaan kita, sudah tentu
kita keluh-kesah, risau. Fikiran berserabut atau tidak menentu hingga memberi
kesan di sudut kehidupan kita yang lain. Bahkan boleh menyusahkan orang lain. Sedangkan masalah tidak selesai juga. Bahkan boleh menambahkan
masalah lagi. Tapi kalau kita sanggup mengorbankan perasaan kita itu, timbul
ketenangan. Fikiran kita stabil. Membuat kerja-kerja lain tidak terganggu. Orang lain pun tidak dapat
kesusahan. Bahkan dengan pengorbanan perasaan kita itu datang simpati orang
atau orang pun kasihan.
Kita orang kaya atau berilmu atau berpangkat besar dan
berkuasa. Sudah tentu perasaan kita berbunga. Perasaan sombong pun datang.
Perasaan megah pun ikut tiba. Kalau kita tidak korbankan perasaan yang telah
disebutkan tadi, berapa ramai orang yang tersinggung. Berapa banyak orang yang
terzalim. Entah berapa ramai yang mendapat susah. Sudah tentu lahir side effectnya.
Iaitu orang benci, masyarakat marah. Mungkin ada orang yang berdendam dan
bertindak menyusahkan orang itu. Akhirnya kedua-dua pihak tidak selamat.
Kedua-dua pihak mendapat kesusahan.
Tapi kalau si kaya atau yang berilmu tadi atau yang berpangkat
besar dan mempunyai kuasa sanggup mengorbankan perasaan yang negatif tadi, ia
mempunyai side effect yang baik. Datang orang ramai sayang, masyarakat hormat, orang
memberi hati dan jiwa. Ertinya sama-sama menerima faedah. Sama-sama mendapat
kasih sayang, sama-sama harmoni.
Itulah dia kelebihan mengorbankan perasaan. Oleh kerana itu,
mengorbankan perasaan adalah rahsia segala kebaikan. Dari mengorbankan perasaan
itu lahir kasih sayang, lahir kesabaran, lahir simpati, lahir pembelaan, lahir
bertolong bantu, lahir ukhwah, lahir keredhaan. Maka kerana itu, mengorbankan perasaan
itu adalah satu jihad. Kerana di sini nafsu terpaksa dilawan. Melawan nafsu
lebih besar daripada jihad di medan perang.
Oleh itu mengorbankan perasaan amat perlu dilakukan. Kalau perasaan
tidak sanggup dikorbankan, sifat sabar tidak akan dapat dimiliki. Apatah lagi
sifat redha. Tidak sanggup mengorbankan perasaan, kita akan jadi pemarah. Tidak
sanggup mengorbankan perasaan, tolak ansur tidak akan wujud. Tidak sanggup
mengorbankan perasaan, bertolong bantu, simpati, ukhwah, harmoni semuanya tidak
akan wujud. Ertinya mengorbankan perasaan itu sangat besar ertinya di dalam
kehidupan masyarakat atau di dalam kehidupan sesama manusia. Oleh itu minta
selalu kepada Tuhan hidayah dan taufik-Nya agar kita mampu mengorbankan
perasaan agar segala perkara yang lahir yang kita miliki dapat kita korbankan
demi keredhaan Tuhan. Wallahua'lam.
No comments:
Post a Comment