ANDA SEORANG YANG GOPOH? ::: BAHAYA SIFAT INI!


Assalam. Salah satu di antara sifat atau tabiat semula jadi manusia ialah bersifat gopoh. Ini jelas telah dinyatakan oleh Allah Taala melalui Al Quran yang berbunyi:

Maksudnya: “Dijadikan manusia itu bersifat terburu-buru atau gopoh-gapah.” (Al Anbiya’: 37)

Ini juga salah satu di antara ujian kepada manusia, apakah dia berjaya atau tidak mendidik dan mendisiplinkan diri agar menjadi manusia yang tenang. Orang yang gopoh akan sentiasa gelisah dan resah lebih-lebih lagi jika dia ditimpa ujian. Ujian bagi golongan bawahan antaranya miskin, orang tidak peduli atau orang benci. Ujian golongan biasa, seperti ada saingan dalam merebut jawatan, dilucutkan jawatan, rugi dalam perniagaan atau tidak lagi dilantik menjadi menteri dan sebagainya.

Manusia itu jika tidak berusaha mendidik dan bermujahadah dengan nafsu yang gopoh-gapah dan gelojoh, maka benih gopoh semula jadi yang Allah cipta dalam diri manusia itu ibarat benih pokok. Ia akan bertunas, berdaun, berbatang yang akhirnya membesar, subur lalu berbuah. Di waktu itu sifat gopohnya benar-benar berakar umbi dan mendarah mendaging di dalam diri manusia hingga menjadi tabiat, sikap dan seterusnya menjadi budaya hidupnya.


Apabila sifat gopoh telah mendarah mendaging, maka di waktu itu amat sulit sekali untuk membuangnya. Dia sedar, sifat gopoh yang telah begitu subur di dalam diri itu sangat menyusahkan dan menyesakkannya. Namun untuk membuangnya amat sulit sekali. Kecuali dengan berusaha dan bersungguh-sungguh berjuang berhempas-pulas memerangi sifat gopoh itu serta memohon kepada Allah SWT selalu agar membantunya membuang sifat tersebut. Sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Bertenang-tenang itu dari Allah dan bergopoh-gapah itu dari syaitan.” (Riwayat Baihaqi)

Justeru itulah manusia sejak kecil lagi memerlukan didikan Islam terutama dari ibu bapanya, kemudian guru-guru, selepas itu masyarakatnya turut sama mendidik bagaimana mengenal sifat-sifat mazmumah. Gopoh tadi salah satu di antaranya. Kemudian bagaimana hendak membentuknya agar sifat gopoh itu jangan subur kerana kalau hendak membuangnya seratus peratus dari diri manusia adalah mustahil. Memanglah setiap yang negatif itu mudah dikawal sewaktu ia masih kecil lagi.  Apabila menjulur sahaja, pangkas, potong, akhirnya ia akan bantut tapi kalau ia dibiarkan menjadi sebatang pokok yang besar maka waktu itu sudah amat sulit dan susah sekali untuk memusnahkannya.

MERBAHAYANYA SIFAT GOPOH

Sifat gopoh pada seseorang itu jika dibiarkan tidak dididik dan tidak diasuh sejak kecil hingga terbiar sampai dewasa bahkan sampai ke tua, maka sifat gopoh itu sangat merosakkan pada empunya diri dan juga orang lain. Di antara kejahatan dan keburukannya yang timbul dari sifat gopoh itu ialah:

1. Mudah mengeluarkan kata-kata atau percakapan tanpa berfikir lebih dahulu baik buruknya. Akhirnya banyak tersalah. Rasulullah SAW bersabda:

Maksudnya: “Barang siapa yang percaya dengan Allah dan Hari Kemudian maka hendaklah bercakap yang baik atau diam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

2. Dalam perbualan dan perbincangan, mudah sahaja memotong cakap orang. Ramai orang tersinggung, banyak orang benci, akhirnya berlaku perpecahan hati yang akan membawa perpecahan yang lebih besar lagi.

3. Gopoh membuat sesuatu keputusan tanpa memikirkan lebih dahulu atau tanpa berunding dengan orang-orang yang boleh dipercayai. Akhirnya keputusan itu tersalah atau tidak jitu. Akibatnya penyesalan yang tidak berkesudahan.

4. Mudah menuduh atau menghukum, akibatnya selalu sahaja tersalah. Banyak orang yang terfitnah dengan sebab kegopohan kita. Sedangkan fitnah itu mengikut Islam lebih dahsyat daripada pembunuhan. Firman Allah SWT:

Maksudnya: “Dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan.” (Al Baqarah: 191)

Teraniayalah orang yang difitnah itu. Kalau mereka tidak sabar atau gopoh pula, dia akan menyerang kita. Seterusnya memusuhi kita atau kita terheret ke mahkamah.

5. Daripada sifat gopoh itu mudah memukul orang, menyerang orang dan membunuh orang. Timbullah kerosakan dari kejahatan di dalam bermasyarakat. Selepas itu akan berlaku dendam-berdendam. Mungkin nanti masing-masing membawa klik atau mengumpul kawan-kawan masing-masing. Maka kerosakannya lebih besar lagi.

6. Daripada sifat gopoh, kita selalu sahaja mendapat malu. Padahal malu itu menghilangkan maruah kita. Hilang wibawa kita dan seterusnya hilang keyakinan orang.

7. Sifat gopoh mudah membawa orang cepat merajuk, mudah jemu membuat kerja yang baik, kalau lebih berat lagi mudah putus asa iaitu sifat yang sangat dilarang oleh Allah SWT seperti dalam firman-Nya:

Maksudnya: “Tiada yang berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaumnya yang kafir.” (Yusuf: 87)

Maksudnya: “Jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah.” (Az Zumar: 53)

8. Orang yang gopoh makin tidak tenang hidupnya kerana selalu sahaja tersalah, tersilap, terlajak, tersasul yang merugikan dan menyusahkan hati.

9. Dengan sifat gopoh yang ada pada seseorang itu, orang lain tidak suka berkawan. Orang takut berkawan kerana adakalanya kalau dia marah, mendadak sahaja tanpa munasabah, sekalipun pada kawannya, isteri atau anak-anaknya lebih-lebih lagi yang bukan kawannya.

10. Sifat gopoh itu bukan sahaja mendorong membuat sesuatu kerja itu tanpa mengkaji lebih dahulu. Bahkan mudah sahaja meninggalkan sesuatu kerja itu lebih-lebih lagi bila terasa kerja itu susah dan berat, iaitu kerja akan terbengkalai dalam kehidupan.

11. Sifat gopoh seseorang itu boleh membawa seseorang itu melulu bertindak, mudah menjadikan musuh itu kawan, dan juga mudah menjadikan kawan itu musuh. Segala tindakan dan usaha-usahanya semberono, tidak berdisiplin, tidak tersusun dan teratur.

12. Mudah menukar fikiran, mudah mengubah sikap, mudah menukar prinsip, mudah dicucuk. Mudah dihasut dan melatah hingga susah kita hendak berpegang dengan pendiriannya. Kalau di dalam satu perjuangan mudah menyebelah musuh atau mudah memukul kawan seperjuangan, lebih-lebih lagi setelah kena uji. Ia sangat merbahaya di dalam perjuangan.

13. Sifat gopoh itu selalu sahaja membuatkan seseorang menyesal tidak sudah, sesal berpanjangan.

14. Gopoh itu termasuk akhlak yang buruk, perangai yang hodoh, budi pekerti yang jelik, dibenci oleh Allah Taala, Rasul dan seluruh makhluk.

15. Sifat gopoh pada seseorang itu menyebabkan dia mudah atau cepat menolak kebenaran yang dibawa oleh orang lain, tanpa fikir panjang, tanpa kaji dan selidik.

16. Sifat gopoh yang tidak dapat dikekang dan kontrol menjadikan seseorang itu hilang sifat sabar atau menjadi orang yang tidak sabar terutama bila diuji sama ada dengan nikmat mahupun dengan bala.

PUNCA ATAU SUMBER SIFAT GOPOH

1. Punca atau sumber sifat gopoh itu benihnya adalah ciptaan Tuhan semula jadi. Dia lahir sama-sama dengan tubuh kasar manusia kemudian dibiarkan tanpa dididik hingga menjadi subur.

2. Didorong lagi oleh sifat ego atau sombong sama ada disedari oleh orang itu atau tidak, kerana sifat ego juga benihnya juga telah Allah Taala cipta dari sejak lahir lagi, apatah lagi didorong oleh faktor-faktor yang mendatang seperti ada pangkat yang tinggi, kaya, ada kuasa dan lain-lain lagi.

3. Mungkin kekurangan ilmu pengetahuan tentang ilmu-ilmu hati atau jiwa sama ada mahmudah mahupun mazmumahnya. Ertinya hatinya atau jiwanya terbiar tanpa dapat  pimpinan dan didikan yang sempurna secara Islam maka ia terdorong dari dalamnya.

4. Boleh jadi juga faham tentang ilmu hati atau jiwa tapi lemah bermujahadah. Atau tidak bersungguh-sungguh bermujahadah disebabkan lemahnya iman. Atau lemah akidah dan tidak tahan godaan dari luar diri yang sentiasa mencabar jiwanya.

5. Mungkin juga didorong oleh sifat-sifat tamak dan rakus atau didorong oleh jiwa yang lemah, kerana lemahnya akidah sekalipun di sudut ilmunya pakar akidah atau pakar tauhid, tapi ilmu itu tidak dapat dihayati.

GOPOH MENJADIKAN MANUSIA MELULU

Sifat gopoh boleh menjadikan manusia itu tidak berdisiplin hidupnya dalam segala tindak-tanduk dan sikapnya terutama bila berhadapan dengan dua keadaan berikut:

Pertama: Apabila waktu senang atau mewah.

Di waktu mereka ada duit, hilang pertimbangan waktu berbelanja, terlalu gopoh berbelanja. Dia beli apa sahaja, macam-macam dia beli, berfaedah atau tidak berfaedah, perlu atau tidak, terutama jangan sahaja nampak barang atau benda yang dia suka atau barang yang orang lain ada, dia akan beli. Nampak sungguh macam orang kemarukan atau tidak siuman. Hilang rasional sekalipun dia seorang berpelajaran, mendapat pelajaran tinggi, berjawatan tinggi, berkedudukan penting di dalam masyarakat. Akhirnya rumah macam muzium. Apabila sudah terlalu banyak hingga tidak terurus, timbullah pembaziran. Maka kesenangan tidak dapat dikongsi oleh orang lain.

Kedua: Apabila mendapat kesusahan seperti miskin, sakit, bencana alam, kemalangan.

Di waktu itu mereka yang gopoh itu nampak sangat melulu di dalam hendak menyelesaikan masalah atau hendak mengatasi masalah. Keluh-kesahnya begitu ketara, mukanya tidak ceria, maka mengadulah dia ke sana ke mari. Dia tidak fikir orang suka atau tidak suka, sesuaikah orangnya tempat mengadu atau tidak, orang itu simpati atau benci, dia akan menceritakan masalahnya, dia akan luahkan perasaannya. Dia tidak kira orang itu jemu atau tidak jemu mendengarnya, setiap kali berjumpa mesti bercerita tentang masalah walaupun sebelum ini entah berapa kali sudah diceritakan kepada orang itu namun dia tidak jemu-jemu bercerita masalahnya.

Kalau hendak mengatasi kemiskinan hingga membuat perkara yang tidak patut, hingga menimbulkan masalah yang lebih kusut lagi seperti berhutang di sana, berhutang di sini, hingga hutang di sekeliling pinggang. Begitu juga kalau sakit, apabila berjumpa sahaja ubat di mana-mana dia mesti beli, digunakan atau tidak dia tidak kira, yang penting beli. Padahal apabila sudah dibeli sekali dua sahaja digunakan atau dimakan. Kemudian beli lagi ubat yang jenis lain pula. Begitu sekali gopoh membeli ubat.

Itu boleh tahan, setengahnya jumpa bomoh, sami, berubat dengan cara yang menyalahi syariat, bersandar dengan Tuhan langsung tidak ada, Tuhan terus dilupakan, Tuhan tidak ada di dalam jiwanya. Dia rasa segala masalahnya boleh diselesaikan oleh usahanya, hingga terlalu bersandar dengan usaha, hilang disiplin diri. Bila hilang disiplin nampaklah melulunya tindak-tanduknya hingga hilang pertimbangan akal fikirannya.

BAGAIMANA MENGUBAT PENYAKIT GOPOH?

Sebelum ini telah kita katakan bahawa penyakit gopoh itu kerana jiwa tidak tenang. Tidak tenang disebabkan oleh sifat ego, tamak, tidak faham perjalanan hati atau jiwa, membiarkan sifat gopoh semula jadi itu hingga menjadi subur hingga jiwa menjadi kosong. Kosong daripada menghayati tauhid atau kosong menghayati akidah. Sekadar ada ilmu akidah, boleh jadi ilmu akidah pun tidak ada, lebih-lebih lagilah teruknya. Ertinya iman sudah tidak ada atau telah lemah maka Tuhan sudah tidak ada di dalam kamus hidupnya. Tuhan bukan tempat sandaran lagi, Tuhan tidak lagi menjadi tempat rujuk, Tuhan tidak lagi dijadikan penyelesai segala masalah. Maka timbullah jiwa tidak tenang. Apabila tidak tenang datanglah sifat gopoh. Oleh itu untuk menghilangkan gopoh kenalah tenangkan jiwa atau hati.

BAGAIMANA MENENANGKAN HATI ATAU JIWA?

Di dalam ajaran Islam, semua masalah ada jalan penyelesaian atau jalan keluar. Cuma faham atau tidak sahaja, mahu atau tidak. Ini kerana Islam itu agama keselamatan dunia Akhirat, penyelesai semua masalah. Al Quran ada mengatakan:

Maksudnya: “Dan Kami (Tuhan) turunkan daripada Al Quran itu barang yang menjadi ubat dan rahmat kepada orang mukmin dan tidak menambah akan orang yang zalim itu melainkan rugi.” (Al Israk: 82)

Allah SWT mengatakan bahawa Al Quran atau Islam itu adalah ubat untuk penyakit lahir dan batin. Penyakit fizikal dan rohani, penyakit dunia dan Akhirat dan juga menjadi rahmat kepada seluruh dunia dan Akhirat bagi orang mukmin. Allah SWT menyebut orang mukmin, kerana orang mukmin sahaja yang mahu tunduk dan patuh kepada Al Quran atau ajaran Islam. Kalau orang kafir atau orang Islam sahaja, mereka tidak akan mahu menerima atau payah mahu menerimanya. Allah Taala ada menyebut melalui Al Quran bahawa orang mukmin sahaja mudah diingatkan dan mudah menerima ajaran Islam atau ajaran Allah Taala.

Maksudnya: “Sesungguhnya jawapan orang mukmin itu apabila diajak kepada Allah dan Rasul-Nya agar menghukum di kalangan mereka itu melainkan mereka berkata, ‘Kami dengar dan kami patuh’.” (An Nur: 51)

Ertinya berkira dengan orang mukmin mudah, tetapi berkira dengan orang-orang Islam lebih-lebih lagi yang bukan Islam susah sangat. Apatah lagi hendak diajak merujuk kepada Allah Taala dan Rasul-Nya, lebih liat lagi. Justeru itu bagi orang mukmin, untuk menenangkan jiwanya Allah Taala memberitahu di dalam satu ayat yang berbunyi:

Maksudnya: “Ketahuilah bahawa mengingati Allah Taala itu akan menenangkan hati.” (Ar Ra’d: 28)

Di sini fahamlah kita ubat kepada hati tidak tenang ialah banyak mengingati Allah Taala. Apabila banyak mengingati Allah Taala jiwa akan tenang. Sebaliknya, jika tidak mengingati Allah Taala maka jiwa tidak tenang atau terasa kosong. Al Quran ada menyebut lagi:

Maksudnya: “Barang siapa yang berpaling daripada mengingati Aku maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit.” (Thaha: 124)

Maksudnya orang yang menolak atau melupai Tuhan serta tidak faham atau tidak mahu faham apa yang Allah Taala suruh dan larang serta tidak faham apa yang Allah Taala lakukan pada dirinya maka jiwanya sentiasa sempit, tidak tenang, gelisah, resah, susah, sekalipun kaya, berkuasa, ada nama, ada glamour.

ZIKRULLAH MENENANGKAN HATI

Di dalam Al Quran jelas sekali menyatakan bahawa untuk menenangkan hati hendaklah mengingati Allah Taala (zikrullah). Di sini mungkin akan ada orang yang berkata, “Orang Islam hampir setiap hari berzikir kepada Allah Taala melalui sembahyang lima waktu, membaca Al Quran, paling tidak membaca surah Yasin malam Jumaat seminggu sekali. Selain itu sesetengah orang Islam ada zikir tambahan lagi iaitu zikir harian dan juga ada zikir-zikir khusus dibaca sekian-sekian banyak setiap hari atau minggu, namun jiwa tidak juga tenang. Dengan itu sifat gopoh kalaupun tidak serius, setidak-tidaknya masih ada lagi di dalam sikap hidupnya, masih lagi menguasai diri kebanyakan umat Islam. Padahal zikrullah telah dilakukan.

Sebagai jawapannya, zikir yang boleh menenangkan hati itu ialah zikrullah (mengingati Allah Taala) yang difahami, diyakini, kemudian dihayati, hingga mendarah mendaging segala hikmah dan kehendak-kehendaknya. Bukan sekadar membaca lafaz zikir, pun tidak juga sekadar tahu terjemahannya. Berzikir dengan Allah Taala dengan berbagai-bagai bentuk itu hendaklah difahami kehendak-kehendak zikir itu, diyakini dan dihayati, faham hikmah dan kehendaknya. Kita ambil satu sebagai contoh:

Apabila kita menyebut alhamdulillah, hendaklah kita jadikan satu keyakinan serta dijadikan amalan bahawa setiap nikmat yang kita dapat kita disuruh bersyukur. Dan hendaklah rasa senang hati kerana dapat peluang membuat kebaikan daripada nikmat itu, di samping rasa bimbang kalau-kalau tidak dapat digunakan untuk kebaikan.

Begitu juga apabila ditimpakan kesusahan, seperti takut, miskin, difitnah, ditimpa bencana alam, kita sebut alhamdulillah dengan penuh rasa gembira kerana kita yakin benar bahawa dengan ujian kesusahan itu dapat pahala percuma atau penghapusan dosa atau mungkin darjat di Akhirat. Kita hendaklah yakin benar-benar dan rasakan benar-benar di dalam hati kita apabila bertemu dengan ujian itu.

Apabila begitu keyakinan kita dan kita hayati sungguhsungguh di dalam hati, tentulah hati kita tidak cacat apabila berhadapan dengan ujian yang berbagai-bagai ragamnya itu. Kita masih boleh menahan perasaan hingga kita tenang. Kalau ada sedikit rasa sedih atau susah di dalam hati, itu hanya sebagai perasaan fitrah semula jadi yang tidak kuat. Ia memang tidak boleh dihilangkan, namun ia tidak mencacatkan hati kita kerana keyakinan dan penghayatan di dalam hati itu terhadap apa yang Allah lakukan kepada diri kita dapat mengatasi kesedihan itu.

Ini sebagai satu contoh bagaimana zikir yang boleh mengubat hati. Betapa pulalah kalau banyak zikir lain yang kita lafazkan setiap hari. Kalau kita faham, yakin dan hayati pula dan faham hikmahnya hingga menjadi kekuatan jiwa kita dan mendarah mendaging, maka bertambah lagilah zikir yang menjadi ubat hati kita yang akan menenangkan hati. Memang orang mukmin yang sejati itu hati mereka sentiasa tenang. Begitulah kedudukan dan peranan zikrullah kalau kita faham, yakin, hayati dan dijadikan panduan di dalam kehidupan kita. Inilah yang dikatakan iman itu. Sudah pasti ia menjadi ubat penyakit jiwa (penyakit mazmumah). Tidak perlu makan pil tidur, ambil dadah, arak, rokok, berhibur dengan yang haram kerana ia menambahkan rosak lagi jiwa dan fizikal serta kehidupan kita dan berdosa pula. Di Akhirat ke Neraka, wal’iyazubillah.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah