MIMPI KENYATAAN



Dengan tersingkapnya tabir siang
Wajah kita jelas terbayang
Dan terpecah cermin mimpi
Menjadi sinar pelangi pelangi 

Apabila siang ( kiamat ) maka kita akan keluar dari kubur kita masing masing dengan wajah wajah kita yang sebenar yang kita pilih semasa hidup didunia ( mimpi ). Wajah mimpi ini adalah wajah pinjaman yang hanya dicadangkan dan wajah ini hanyalah acuan, fahamilah pada hakikat sebenarnya kita tidak memilikki bentuk dan wajah.
Jika semasa hidup kita memilih menjadi pencuri seperti sifat seekor kera maka bangkitlah kita dengan wajah kera. Dan sekiranya kita memilih sifat manusia maka kekallah kita dengan wajah dan bentuk pinjaman ini. Itulah yang dimaksudkan dengan pelangi yang berwajah dengan berbagai warna, dan yang mana satukah wajah diri kita yang sebenarnya?
Itulah kenyatan apabila aku mencermin diri ku, aku melihat kamu dan dalam kamu aku melihat diriku kerana didalam cermin aku
( hati aku ) tiada sesiapa, tiada engkau dan tiada aku,melainkan Allah.
Maka hilanglah segala alasan untuk mentaati Allah dan lenyaplah sifat sifat benci, hasat, dengki dan cemburu dari hati.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah