pengajaran kisah wang kertas

Wang kertas RM1 dan RM100 diperbuat dari
kertas yg sama dan diedarkan oleh Bank Negara
Malaysia (BNM). Ketika dicetak, mereka
bersama, tetapi berpisah di bank dan beredar di
masyarakat.

Bagaimanapun, 4 bulan kemudian mereka
bertemu semula secara tidak sengaja di dalam
dompet seorang pemuda.

Maka mereka pun berbual:

1. Wang RM100 bertanya 
    kepada RM1; "Kenapa 
    badan kamu begitu lusuh, 
    kotor dan berbau hamis?"

2. RM1 menjawab; "Kerana 
    sebaik saja aku keluar
    dari bank, terus ke tangan 
    orang bawah daripada 
    buruh, penjaja, penjual 
    ikan dan di tangan    
    pengemis."

3. Lalu RM1 bertanya balik 
    kepada RM 100," 
   "Kenapa kau begitu baru, 
    rapi dan masih bersih?" 

4. RM100 menjawab;"Kerana
    sebaik saja aku keluar    
    dari bank, terus disambut 
    perempuan cantik, dan 
    beredarnya pun di    
    restoran mahal, di 
    kompleks membeli-belah 
    dan juga hotel brbintang 
    serta keberadaanku selalu
    dijaga dan jarang keluar 
    dari dompet."

5. Lalu RM1 bertanya lagi; 
   "Pernahkah engkau brada 
    di tempat ibadah?"

6. RM100 menjawab; "Belum pernah"

7. RM1 pun berkata lagi; 
   "Ketahuilah walaupun aku 
    hanya RM1, tetapi aku 
    selalu berada di seluruh 
    tempat ibadah, dan di 
    tangan anak-anak yatim 
    piatu dan fakir miskin 
    bahkan aku bersyukur kpd
    Allah kerana aku tidak 
    dipandang sebagai 
    sebuah nilai, tetapi aku 
    dipandang sebagai 
    sebuah manfaat. 

6. Lantas menangislah 
    RM100 kerana berasa   
    besar, hebat, tinggi tetapi 
    tidak begitu bermanfaat 
    selama ini. Smoga cerita 
    ini memberi pengajaran 
    kpd kita semua..

**cerita yg simple tetapi membawa pengertian yg tersirat sbg pengajaran**

Untuk renungan kita bersama... kita hidup jgnlah
sombong dan ego dgn kedudukan dan pangkat..

Kerana adakalanya sesuatu yg kita hina itu lebih baik dan disanjung oleh masyarakat..

SEKADAR RENUNGAN..

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah