MAJOR DEPRESSION DISORDER ; PENYAKIT YANG MELANDA ATUK NENEK


Hamba tak pasti sama ada ramai atau tak atuk nenek zaman sekarang dilanda penyakit jiwa ini - major depression disorder. Hamba tak pandai hurai, sebab bukan pakar sakit jiwa. Cuma nak kongsikan, inilah penyakit yang melanda ayah ibu kita sekarang tanpa kita sedar. Ianya berpunca apabila segala urusan menjaga cucu-cucu ini perlu diuruskan oleh atuk nenek. Betapa pula kalau mak ayah kepada cucu-cucunya sudah bercerai berai, langsung tak ambil peduli hal kebajikan anak-anak dan terus bebankan atuk nenek 100% untuk uruskan hal kebajikan cucu-cucu mereka dari A to Z. 

Dan kebanyakan atuk nenek akan memendam perasaan dan berkata, 

"Saya sayangkan anak-anak dan cucu-cucu. Tapi saya tak sanggup nak kata tak boleh nak buat semua tu. Serba salah jadinya."

Sebagai anak, bertaubatlah dan selamilah hati mak ayah yang kita "gunakan" sebagai pengasuh anak-anak kita. 

1. Mak ayah kita tak layak untuk dipaksa hingga disusah-susahkan.

2. Di usia senja begini, bukan tugas mereka mendodoi, urus anak kita ke sana sini, yang sepatutnya dilakukan oleh kita sendiri.

3. Bayangkan saja tubuh mak ayah kita yang sudah tua. Makin banyak penyakit datang bertandang. Takkan tak faham, anak-anak kita aktif dan banyak ragamnya – kalau kita yang menjaganya pun dah rasa penat, mereka apatah lagi.

4. Walaupun mak ayah dah bersara dan duduk di rumah tanpa berbuat apa-apa, biarkanlah mereka. Mungkin itulah yang mereka idamkan daripada hasil kerja keras selama ini. Sejak dulu mak ayah dah penat mengasuh dan membesarkan kita adik-beradik, berilah peluang untuk mereka ‘bersara’ juga.

5. Beri peluang untuk mereka fokus beribadah. Kalau boleh, mereka nak luangkan lebih banyak masa untuk beribadah, pergi berjemaah di masjid dan mengikuti majlis-majlis ilmu. Ada yang suka pergi melancong, memasak, bertukang, dan sebagainya. Bila ada masa terluang, banyak juga kerja rumah yang perlu diuruskan sehari-hari.

6. Dah menjadi lumrah atuk dan nenek tentu akan manjakan cucu. Mungkin lebih sukar untuk menegur jika ada sebarang kesilapan. Takut-takut tersilap cakap boleh buat merajuk, tak bertegur sapa, dan timbul salah faham. Biasalah kalau ada orang marah anak kita, mesti ‘sentap’ juga. 

7. Jangan sampai mengambil kesempatan terhadap kebaikan mereka. Belajarlah berdikari dan uruskan keluarga sendiri. Apa salahnya upah orang gaji kalau semua pengasuh tak ‘ngam’ dengan cara kerja kita.

Sedar tidak sedar, kita menjadi ‘Tuan’ mereka hingga kita lupa terhadap tanggungjawab kita untuk berbelas ihsan kepada mereka, bahkan rupanya mereka selama ini dilanda penyakit major depression disorder gara-gara kita. Ampun ya Allah!

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah