Umumnya sebahagian ulama hari ini mentafsirkan
kesederhanaan itu ialah 50-50. Dengan istilah yang masyhur itu, iaitu
fifty-fifty, mereka pun membenarkan hal-hal seperti berikut berlaku dalam
masyarakat umat Islam.
1. Campur-aduk antara hal-hal yang membawa dosa dengan pahala. Yakni antara
maksiat dan amal soleh.
2. Tidak boleh ekstrim dalam beragama. Iaitu tidak
boleh ikut l00% ajaran Islam itu. Ikut setakat mana yang tidak bercanggah
dengan adat resam atau budaya orang Melayu.
3. Mengimbangkan amalan dunia dengan Akhirat iaitu
untuk dunia 50% dan Akhirat juga 50%.
Dengan konsep fifty-fifty ini, maka berlakulah apa yang telah berlaku sekarang,
iaitu:
1. Umat Islam pergi ke masjid tapi pergi juga ke
panggung wayang. Pergi ke Makkah tetapi pergi juga ke disko. Puasa tetapi dedah
aurat. berzakat tapi ambil , riba Mereka buat amal soleh tetapi mereka juga
buat maksiat. Mereka baik, tetapi jahat. Kalau siaran tv di Malaysia, selepas
menyiarkan azan, disiarkan pula persembahan rock. Bila ada orang yang serius
beragama, dituduh ketinggalan zaman. Wanita berpurdah dikatakan ekstrim. Siapa
sembahyang sunat lebih sikit dibimbangi tinggal dunia. Isteri yang taat suami
dianggap bodoh dan melulu. Makan dalam dulang dituduh pengotor. Hidup cara Sunnah
digelar ortodoks. Asyik dengan Al Quran dikatakan gila. Berzuhud dianggap anti
establishment.
Pendek kata, kalau ajaran Islam diamalkan lebih dari
yang biasa diamalkan oleh kebanyakan orang, ia sudah dikatakan ekstrim. Itu
belum lagi buat 100%. Yang mereka mahu ialah sederhana. Katanya, “Sembahyang
sunat jangan banyak sangat, macam biasalah”, “Pakai jangan teruk sangat sampai
tak nampak hidung. Baju kurung dan mini telekung sudah cukup”, “Jangan tunduk
saja, pandang-pandanglah perempuan, berbual-bual dengan mereka”. Begitu juga
perempuan, “Jangan serius sangat, bergelak ketawalah dengan kawan-kawan lelaki
(ajnabi), nanti tak berukhuwah dan tak pandai bermasyarakat pula.”
Timbul anggapan bahawa dengan Akhirat kita kena
bersederhana saja. Dunia mahu juga, kata mereka. Kata-kata ini didasarkan pada
apa yang mereka faham dari Hadis: Beramallah untuk Akhiratmu seolah-olah kamu
akan mati esok hari. Dan beramallah untuk dunia seolah-olah kamu akan hidup
selama-lamanya. (Riwayat lbnu Asakir)
Mereka kata, Rasulullah suruh buru dunia dan Akhirat.
Maka mereka pun burulah dunia sampai terlupakan Akhirat atau dikemudiankan
hal-hal Akhirat. Mereka bekerja bertungkus-lumus sampai tinggal sembahyang.
Mereka berniaga ke hulu ke hilir, tidak kira halal haram. Mereka bangunkan
dunia semahu-mahunya dengan segala peralatan mewah, rumah banglo atau istana,
kereta besar dan lain-lain lagi, hinggakan Akhirat seolah-olah tidak wujud
lagi. Orang-orang yang mahu 50% dunia 50% Akhirat ini, umumnya kita lihat
terperangkap dalam dunia 100% hingga Akhirat tinggal 0%. Kalau ada juga amalan
Akhirat, itu pun ‘diduniakan’nya. Belum pernah kita lihat seorang yang
benar-benar buat 50% dunia, 50% Akhirat. Yakni masanya 50% untuk urusan dunia,
50% lagi untuk Akhirat. Hartanya 50% untuk dunia, 50% untuk Akhirat. Fikirannya
50% dunia, 50% Akhirat. Wang ringgitnya 50% dunia, 50% Akhirat. Ya, nampaknya
tidak jadi begitu. Kalaulah berlaku begitu,boleh tahan juga. Tetapi apa yang
berlaku, umat Islam karam dan tenggelam dalam tipuan dunia. Bergelumang dengan
berbagai-bagai bentuk maksiat. Kerana itulah kita tidak boleh terima konsep
kesederhanaan itu, sepertimana yang difahami dan diamalkan dalam masyarakat
kini. Sebab ianya telah membawa umat ke satu bentuk kehidupan yang bertentangan
dengan kehendak Islam itu sendiri. Umat Islam kini seolah-olah menganut agama
yang bercampur-aduk. Tidak tulen Islam, sebagaimana yang telah diamalkan oleh
Rasulullah dan salafussoleh.
Pada kita, orang yang mengatakan, “Saya ni masjid
pergi, panggung wayang pun masuk juga. Agama, agamalah tapi dunia jangan lupa.
Minyak dengan air tak bercampur” samalah halnya dengan orang yang mengatakan:
“Saya makan daging lembu. Tapi tahi lembu pun makan juga. Daging, daginglah,
tahinya pun perlu juga. Masing-masing ada gunanya.” Sebab, dalam Islam, ibadah
dan hiburan semuanya mesti dibuat kerana ALLAH, mengikut landasan syariat,
yakni tidak membawa kepada haram atau makruh. Seorang yang beribadah, boleh
juga berhibur. Dengan syarat hiburan itu, hiburan yang dibenarkan oleh Islam.
Yakni sebarang bentuk nyanyian, lakonan, puisi, drama, filem dan lain-lain yang
dipersembahkan mestilah di atas lima syarat iaitu:
1. Niat kerana ALLAH.
2. Sah menurut syariat.
3. Perlaksanaannya sah menurut Islam.
4. Natijahnya baik.
5. Tidak meninggalkan sembahyang dan lain-lain ibadah yang asas.
Seorang yang patuh pada ALLAH dan Rasul, sesudah
melakukan semua suruhan ALLAH, sentiasa pula menjaga dirinya dari melakukan
perkara-perkara yang dimurkai ALLAH, iaitu perkara-perkara maksiat yang haram
atau makruh. Contohnya, dedah aurat, bergaul bebas, bohong, tipu, mengumpat,
berzina, terlibat dengan riba, rasuah, ambil dadah, membazir, menyalahgunakan
kuasa dan lain-lain lagi. Seorang yang melakukan semua itu atau salah satu
darinya, dikira berdosa dan derhaka. Iman dan Islamnya rosak dan cacat. Dia
akan dimurkai oleh ALLAH, diazab dengan Neraka atau ALLAH benci padanya. Sebab
itu seorang Islam tiada alasan untuk merelakan dirinya terjebak dalam sebarang
maksiat dan dosa. Sebab itu kalau orang berkata, dia pergi masjid dan pergi
juga panggung wayang, ertinya dia bukan seorang Islam yang tulen. Yang
sebenarnya, dia menentang ajaran Islam. Dia mencampurkan yang hak dengan yang
batil. Yang suci dengan najis. Jangan anggap fahaman inilah sebenarnya
kesederhanaan dalam Islam. Dia ini penghuni Neraka.
Buktinya, bacalah firman ALLAH ini: Orang-orang yang
mengungkap kata-kata seperti di atas itu, pada saya membuat dua kesilapan.
Pertama, dengan kata-kata itu mereka telah menafikan firman ALLAH:
Sesungguhnya
sembahyang itu mencegah perbuatan keji dan mungkar. (Al Ankabut: 45)
ALLAH berkata orang yang benar-benar sembahyang tidak
akan melakukan sebarang bentuk perbuatan keji dan mungkar (dosa dan maksiat).
Maknanya, orang yang ke masjid, dia tidak akan ke panggung wayang. Tetapi kalau
ada yang ke masjid, masih pergi juga ke tempat maksiat, itu pada hakikatnya
mereka tidak sembahyang. Sembah-yang mereka tidak betul. Pokok tidak berbuah.
Sedangkan ALLAH sangat marah pada orang-orang yang sembahyangnya penuh kelalaian atau orang yang sembahyang tetapi masih buat maksiat ini. Firman ALLAH:
Neraka Wail bagi orang yang sembahyang, yang mereka itu lalai dalam
sembahyangnya.(Al Ma’un: 4-5)
Orang yang sembahyang tetapi tidak menunaikan
janji-janjinya dengan ALLAH sepertimana yang dilafaz dalam sembahyang itu,
sebaliknya masih melanggar janji-janjinya itu dengan melakukan maksiat dan
kemungkaran kepada ALLAH, tempatnya di Neraka Wail. Wal’iyazubillah.
Kesilapan kedua ialah menganggap dalam Islam tidak ada hiburan. Seolah-olah Islam itu ajarannya berat-berat saja, serius semuanya. Tiada yang ringan-ringan, yang menghibur dan meredakan ketegangan jiwa dan fikiran. Itu adalah anggapan yang salah Islam itu ‘complete way of life’ sesempurna-sempurna cara hidup. Mana mungkin Islam tidak benarkan berhibur kalau ia sempurna atau syumul?
Hiburan dalam Islam cukup luas. Cuma sayang umat Islam
tidak mengusahakannya. Orang bukan Islam yang buat. Umat Islam tiru dan ikut
sahaja. Sebab itu panggung wayang penuh dengan maksiat. Kalau umat Islam dapat
buang maksiat dalam panggung wayang, ganti dengan perkara yang halal dan suci,
maka di waktu itu pergi ke panggung wayang untuk berhibur-hibur adalah ibadah
kepada ALLAH SWT.
Seterusnya pandangan tentang anggapan atau tuduhan
‘pelampau’ kepada orang-orang ‘yang serius beragama. Yakni yang melaksanakan
perintah ALLAH sungguh-sungguh dan lebih banyak dari biasa. Yang mana
kadang-kadang golongan ulama pun tersasul mengatakan ekstrim kepada mereka yang
bersungguh-sungguh beragama itu. Tak usahlah berlebih-lebih sangat. Buat macam
biasa dah cukup. Islam suruh bersederhana dalam semua hal. Demikianlah komen
sebahagian alim ulama. Mereka menganggap sederhana itu ialah beramal sikit atau
separuh sahaja dari ajaran Islam. Kalau buat semua, itu ekstrim namanya.
Sederhana dalam Islam bukan ertinya mengurangkan
amalan-amalan yang diperintahkan oleh ALLAH dan Rasul-Nya. Contohnya, seorang
yang sembahyang sunat beratus-ratus rakaat banyaknya, jauh lebih banyak
daripada bilangan rakaat yang biasa dibuat oleh umum umat Islam hari ini, itu
bukanlah seorang yang ekstrim. Tetapi dialah orang yang terbaik daripada orang
lain, di sudut itu. Kerana dia mampu melaksanakan semua sembahyang sunat yang
ada diperintahkan oleh ALLAH dan Rasul. Sunat Rawatib, sunat Awwabin, sunat
Wudhuk, sunat Dhuha, sunat Isyraq, sunat Tahajjud, sunat Hajat, sunat Tasbih,
sunat Witir, sunat Tarawih, sunat Mutlak dan bermacam-macam jenis sembahyang
sunat lagi. Yang mana kalau semua itu dibuat, memang boleh sampai beribu
rakaat. Sebab tiap satu sembahyang sunat itu bukan setakat dua rakaat sahaja
tetapi lebih daripada itu. Ada dua belas, ada lapan, ada enam, ada dua puluh,
ada tiga dan ada yang tanpa limit, boleh buat seberapa banyak yang sanggup.
Kalaulah orang yang buat semua jenis sembahyang sunat
ini sebagaimana yang dikehendaki oleh ALLAH, sehingga beratus-ratus rakaat, dia
dikatakan ekstrim, pelampau atau sebagainya, jadi untuk apa ALLAH perintahkan
bermacam-macam jenis sembahyang itu semua? Kalaulah hal itu dikatakan melampau,
mengapa ALLAH perintahkan? Sedangkan kita yakin, perintah ALLAH itu adalah
sebaik-baik kalimah. Jadi tuduhan melampau kepada orang-orang yang
bersungguh-sungguh beramal itu sebenarnya tidak adil dan tidak tepat. Kata-kata
tersebut bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenarnya. Kata-kata itu bukan
dari ALLAH dan Rasul. Maka sesiapa yang masih menuduh pelampau itu, dia
sebenarnya bermusuh dengan ALLAH dan Rasul-Nya.
Contoh lain, juga dikatakan ekstrim kepada seseorang
yang berkorban berhabis-habisan untuk jihad fisabilillah. Umpamanya untuk
membangunkan projek-projek pembangunan tamadun Islam. Yang orang itu asalnya
hidup meriah tetapi jadi zuhud sekali kerana memberi kekayaan pada jemaah
Islam. Sebaliknya, dia dikatakan pelampau kerana telah berkorban lebih dari apa
yang orang lain biasa lakukan. Dia disuruh bersederhana iaitu dengan
mengurangkan pengorbanan harta di jalan ALLAH supaya serupa seperti yang orang
ramai lakukan. Dan supaya dia masih nampak kaya dan mewah hidupnya, jangan
sampai hidup susah, hanya kerana terlalu banyak berkorban ke-pada Islam. Itu
bodoh namanya, kata orang-orang yang menuduh itu.
Sebagai jawapan tentang persoalan ini, mari kita lihat
pengorbanan Rasulullah dan para Sahabat. Dengan iman dan taqwa yang terlalu
tinggi, Rasulullah bukan sahaja harta bendanya habis dikorbankan kepada ALLAH,
tetapi makanan yang berlebih waktu malam pun tidak disimpan untuk pagi. Baginda
akan sedekahkan pada orang yang memerlukan pada malam itu juga. Atas dasar,
baginda tidak yakin yang esoknya baginda masih hidup. Baginda tidak mahu mati
dalam keadaan masih ada harta ALLAH yang disimpan untuk peribadinya. Sayidina
Abu Bakar As Siddiq bukankah kerana iman yang bulat, telah berkorban seluruh
hartanya pada perjuangan Islam? Rasul terkejut dan lantas bertanya, “Apa lagi
yang tinggal untukmu dan keluarga?” Jawab Sahabat itu, “Cukuplah ALLAH dan
Rasul-Nya untukku.”
Ekstrimkah mereka itu? Bukankah sikap atau Sunnah
Rasul itu adalah contoh teladan dan ikutan kita? Siapa yang berkata, “Itu
Rasul, bolehlah!” nyatalah ia berbohong kerana mengatakan perbuatan Rasul itu
khusus untuk peribadinya, bukan untuk dicontohi oleh umatnya. Kalau kita masih
mahu menganggap orang-orang yang berhabis-habisan harta benda di jalan ALLAH
itu ekstrim, ketahuilah bahawa kita seolah-olah berkata, “Rasul dan para Sahabat
itu ekstrim dalam beragama.” Kalau begitu nampaknya kita lebih hebat dari
Rasulullah dalam cara ber-agama. Masya-ALLAH, ucapan ini boleh merosakkan
aqidah. Wal’iyazubillah. Tetapi pelik, kalau ada orang berhabis-habisan harta
dan wang gajinya untuk tunangnya atau untuk perem-puan simpanan atau untuk girl
friendnya, tidak pula terdengar tuduhan ekstrim ini. Bahkan itu pula dianggap
hebat dan patut diberi simpati. Hingga tidak segan-silulah orang itu meneruskan
pengorbanannya yang sia-sia. Kerana dirasakan itulah pengorbanan yang suci dan
patut dilakukan.
Padahal dengan ALLAH-lah manusia sepatutnya
berhabis-habisan. Kerana apa yang kita harap dari ALLAH, jauh lebih besar
nilainya daripada apa yang kita inginkan pada seorang perempuan. Tetapi malang,
hal itu tidak dibenarkan berlaku. Kerana fikiran umat sudah terbalik. Yang baik
dituduh jahat, yang jahat dikatakan baik. Perintah ALLAH dan Rasul
dipertikaikan. Perintah nafsu yang diperturut dan dibenarkan. Hanya mukmin yang
bertaqwa yang dapat keluar dan bebas dari belenggu dunia yang sudah terbalik
ini. Contoh lain tuduhan ekstrim yang dibuat ialah tentang pemakaian purdah dan
serban. Wanita yang menutup seluruh auratnya dikatakan pelampau. Sebaliknya
yang elok ialah pakaian-pakaian yang biasa dipakai oleh orang Melayu. Itulah
sederhana namanya. Orang Melayu pakai kopiah atau songkok sudah cukup, tidak
payah pakai serban ke hulu ke hilir. Itu sikap yang ekstrim, konon katanya.
Walhal Islam tidak berkata begitu. Rasulullah SAW
berjubah serban. Isteri-isteri baginda dan wanita-wanita beriman di zamannya
memakai purdah. Yakni pakaian yang paling tepat untuk menutup aurat wanita. Ia
bukannya keterlaluan atau melampau kalau diukur dengan ilmu kebenaran atau
pandangan umum. Akal dan nafsu kita yang jahil dan jahat sahaja yang
mengandaikan yang bukan-bukan terhadap ajaran Islam itu. Mata lahir kita saja
yang rasa sakit dengan purdah. Sebab mereka sudah biasa dengan pakaian Melayu
yang tidak sempurna itu. Walhal bila mereka sudah biasa pula dengan purdah,
mereka akan merasa cantik pula berpurdah. Alah bisa tegal biasa, kata pepatah
Melayu.
Dulu-dulu waktu wanita Melayu berselubung dengan kain
batik sewaktu mereka keluar berjalan-jalan, cuma nampak mata saja, ia
dibenarkan. Maka tidak ada sebab purdah perlu ditentang. Ia tidak menghalang
kebebasan dan keselesaan wanita bekerja. Buktinya boleh dilihat pada
wanita-wanita purdah yang sudah ramai kini. Mereka aktif bergerak
memperjuangkan agama ALLAH dalam apa saja bidang yang sesuai dengan mereka. Ada
di kalangan mereka yang sudah pergi ke merata negara di dunia untuk berdakwah
dan ziarah.
Habis mengapa timbul fahaman 50-50? Mengapa
diselewengkan maksud Rasulullah dengan begitu berani sekali? Ada tiga sebab
mengapa terjadinya demikian, dan ketiga-tiga sebab itu adalah terbit dari tiga
golongan yang berbeza-beza hal keadaannya, iaitu: Kerana tidak faham. Oleh
kerana kekurangan ilmu agama maka mereka tidak faham perkara sebenarnya,
tentang konsep kesederhanaan itu. Mereka ingat betul-betullah Rasulullah suruh
samakan kerja dunia dan kerja Akhirat. Mereka ingat betullah bahawa orang yang
sembahyang sunat banyak-banyak atau yang serius beragama itu dikatakan
melampau. Jadi pada mereka konsep fifty-fifty itu memang dikira benar. Kerana
menjaga kepentingan diri. Golongan ini sebenarnya faham bahawa dunia dan
Akhirat tidak boleh disamakan seperti fifty-fifty itu. Sebab Akhirat jauh lebih
besar dari dunia. Mana boleh disamakan. Sepertimana tidak bolehnya disamakan
busut dengan gunung. Yang satu dihadapi dengan cangkul sahaja, manakala yang
satu lagi dengan buldozer. Mereka, para ulama itu, faham sebenarnya sikap
fifty-fifty itu salah. Tetapi kerana menjaga periuk nasi, maka didiamkanlah
kesalahan tersebut, bahkan turut sama dipraktikkan. Mereka lebih hendak menjaga
hati tuan-tuan besar daripada hendak menjaga ALLAH dan Rasul. Kerana dirasanya
‘tuan’nya lebih berjasa dan
berkuasa mernberinya rezeki daripada ALLAH SWT. Maka disambunglah lidah tuan-tuan mereka. Lalu mereka pun dipuji oleh tuan-tuan mereka itu sebagai ulama berdedikasi, dinamis dan berfikiran iuas. Berbanggalah pula para ulama rasmi dengan pujian itu hingga lalailah mereka dan jauhlah mereka dari ALLAH dan Rasul-Nya.
berkuasa mernberinya rezeki daripada ALLAH SWT. Maka disambunglah lidah tuan-tuan mereka. Lalu mereka pun dipuji oleh tuan-tuan mereka itu sebagai ulama berdedikasi, dinamis dan berfikiran iuas. Berbanggalah pula para ulama rasmi dengan pujian itu hingga lalailah mereka dan jauhlah mereka dari ALLAH dan Rasul-Nya.
Kerana ingin menutup kelemahan diri, yang mana
orang-orang alim itu merasakan mereka tidak faham maksud Rasulullah yang
sebenarnya dalam Hadis: Sebaik-baik pekerjaan itu ialah pertengahan. Iaitu
Rasulullah suruh berusaha untuk dunia sesuai dengan umur dunia dan bekerja
untuk Akhirat sesuai dengan umur Akhirat. Tetapi bukan senang hendak berkorban
berhabis-habisan untuk Akhirat. Sebab mereka terlalu cinta dunia hingga tidak
cintakan Akhirat. Lalu demi untuk menyelamatkan keadaan itu, mereka pun
membohongi ALLAH dan Rasul dengan membenarkan konsep fifty-fifty itu. Dengan
itu sikap bakhil dan tamak serta cinta dunia mereka itu dengan sendirinya
terlindung. Begitulah halnya mengapa tercoraknya umat Islam dengan segala
kesilapan dan kelemahannya pada hari ini. Moga-moga dengan penerangan ini kita
dapat kembali menjadi satu bangsa yang gagah yang cinta Akhirat lebih dari cintakan
dunia. Kerana cintakan Akhirat itulah rahsia kemajuan yang dituntut dalam
Islam.
No comments:
Post a Comment