Suami saya  

Suami saya tak kaya. Rumah masih menyewa. Kereta pun pakai myvi je. Tapi bila balik kampung, dia lah yang bersungguh-sungguh buat itu ini. 

Adik beradik yang lain ada. Boleh dikatakan, semuanya lebih senang dari kami. Tapi tulah, nak kata pun tak kena. Diorang buat tak tahu je. Busy dengan hal masing-masing. 

Semalam, sebelum salam, saya berani kan diri tanya dia. Saya cakap kenapa abang nak buat semua tu? Beli air minuman (rumah mak takda coway), beli beras, beli barang-barang basah, beli juadah berbuka, pergi buang sampah, basuh toilet, basuh pinggan..sedangkan adik beradik abang yang lain mana? tak collect duit pun? tak buat apa-apa pun?

Dia diam je. 

Saya tahu, pertanyaan saya tu mungkin agak kasar tapi saya taknak adik-beradik dia ambil kesempatan atas kelurusan diri dia.

Lama dia diam. Lepas tu dia pandang saya dan dia jawab

"Abang tak kaya. Balik pun sekali sekala. Nak bagi banyak-banyak, memang abang tak mampu. Apa yang abang ada ni lah. Tulang empat kerat yang masih ada kudrat"
.

"Abang tahu, awak mesti pelik dengan adik beradik abang kan? Entahlah. Abang nak betulkan pun, nak tegur, semuanya dah besar panjang. Abang tak mampu. Biarlah abang betulkan diri abang sendiri, buat apa yang mampu, biar raya ni semua gembira.. biarpun abang letih sikit"

Saya dengar je apa dia cakap. Saya akui dia memang seorang yang baik. Mudah minta tolong. Tak banyak membantah.

"Lagipun, abang kesiankan mak. Masa abang bersihkan bilik mak semalam, abang kutip rambut-rambut dia yang gugur. Banyak. Semuanya dah putih."

"Abang masuk toilet mak. Abang nampak gigi palsu mak. Rupa-rupanya mak dah pakai gigi palsu. Abang tak tahu pun"

Percakapan dia dah mula sangkut-sangkut. Bicara dia mengandungi sebak.

"Kalau abang tak boleh bagi mak duit banyak, biarlah mak rasa senang dengan kehadiran abang. Redha dengan abang. Tu pun dah cukup"

Saya menangis. Saya tak tahu nak kata apa. Saya pegang tangan dia. Saya salam dan saya kucup. Saya minta maaf atas soalan saya tadi tu. 

Masa dakap dia, dia cakap abang harap anak-anak kita nanti pun akan buat benda yang sama kat awak. Jaga awak. Hormati awak. Sayang awak, macam abang buat kat mak.

Ya Allah. Ampuni saya dan rahmatilah dia.

* Diadaptasi dari sebuah kisah benar. 

#salamaidilfitri

Salam lebaran kepada muslimin dan muslimat di setiap pelusuk dunia

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Keberkatan...  

Carilah keberkatan Allah swt SWT di dalam setiap perbuatan. 

Hidup yang berkat.
Umur yang berkat.
Rezeki yang berkat.
Keluarga yang berkat.
Anak-anak yang berkat.
Kerja atau perniagaan yang berkat. 

Berkat atau Barokah ialah sedikit seperti banyak dan banyak seperti melimpah ruah sehingga ia boleh memanfaatkan ramai orang. 

Berkat adalah berganda-ganda atau digandakan. Mungkin sesuatu itu nampak sedikit tetapi bila ada keberkatan, ia seperti berganda-ganda atau melimpah ruah.

Kunci berkat? 

Syukur kepadaNya
Perbaiki dan jaga solat Fardhu & Sunat (Dhuha, Tahajud, Fajr, Witir, Tasbih, Sebelum/Selepas solat fardhu)
Perbanyakkan selawat (Ini memang "magik" kuasaNya)
Sedekah (Ini lagi "magik" Allah swt)
Kasihi anak yatim
Khidmat dan bahagiakan ibu bapa/ suami
Khidmat dan jaga keberkatan rezeki ditempat kerja dan dari perniagaan/pelanggan
Bahagiakan orang lain/jiran/ahli keluarga/sanak saudara/sesiapa sahaja
Buat apa yang Allah swt dan Rasul saw suka, jauhi apa yang mereka tidak suka atau benci

Kesan bila tidak berkat?

Banyak/kerap ada ujian/cabaran yang tidak diduga(Bila tidak jaga di atas)
Duit "bocor" - keluar tanpa rela berpunca dari keadaan seperti kereta selalu rosak (walau baru), anak-anak ada sahaja sakit
Hati tidak tenang atau tenteram
Sentiasa diuji
Perselisihan suami/isteri/anak-anak/ibu bapa
Rezeki tersangkut- tiada peningkatan rezeki wang/anak
Sentiasa marah-marah atau pertengkaran
Ada banyak jadi sedikit, ada sedikit tapi "hilang" atau terpaksa habiskan
Hidup rasa kosong tiada erti
Kemurungan

Hidup ini walau apapun yang kita lakukan, jika kita jaga hubungan dengan Allah swt, kita perbanyakkan selawat ke atas kekasihNya, kita sujud selalu kepadaNya, In sha Allah lebih mudah segalanya serta mudah mendapat pertolongan.

Tak percaya sudah. Ini berdasarkan perjalanan yang sendiri lalui. 

Semoga Allah swt jadikan kita semua sentiasa istiqomah di dalam memperbaiki diri kita untuk kejayaan dunia dan akhirat serta diberikan keberkatan di dalam setiap perkara In sha Allah. 

Jangan suka cari salah orang lain, pegang prinsip ini, walau apapun yang berlaku, check diri sendiri dahulu sebelum menyalahkan orang lain.

Semoga bermanfaat! 

#Ingatanbuatdiri
#AzizanOsman

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*SEDEKAH SELURUH ANGGOTA*  

Assalamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai semua.diampunkan segala dosa diberi kebahagian dunia akhirat dijauhkan azab nerakaNya

*SEDEKAH SELURUH ANGGOTA*

Imam Ja’far As-Sadiq as berkata:

❤"Sedekah itu wajib dilakukan setiap anggota tubuhmu, untuk setiap helai rambutmu, dan untuk setiap saat dalam hidupmu.

💛Sedekahnya mata bererti memandang dengan penuh pertimbangan dan memalingkan penglihatan dari nafsu dan hal-hal serupa itu.

💙Sedekahnya telinga adalah mendengarkan suara-suara yang baik, seperti ucapan-ucapan bijak, ayat-ayat Al-Quran, dan keutamaan agama yang terkandung dalam ceramah dan khutbah.

🖤Sedekahnya telinga juga bererti menghindari dusta, kepalsuan, dan perkataan-perkataan sejenis.

💖Sedekahnya lidah adalah memberikan nasihat yang baik, membangunkan mereka yang lalai, memuji orang lain, dan mengingatkan mereka.

💙Sedekahnya tangan bererti menginfakkan harta kepada orang lain, bermurah hati dengan kurnia Allah kepadamu, memakai jemarimu untuk menuliskan pengetahuan yang berguna bagi orang lain dalam ketaatan kepada Tuhan, dan juga berarti menahan tanganmu dari berbuat dosa.

💖Sedekahnya kaki bererti bergegas mengunjungi orang-orang soleh, menghadiri majlis-majlis ilmu, mendamaikan orang, menyambungkan silaturrahim, melaksanakan jihad, dan melakukan perbuatan-perbuatan yang menenteramkan hatimu dan memperkuat imanmu….”💚

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


2 pain of life  

*2 Pain Of Life ,Pain of hardwork or Pain of regret..choose either one*👍😉

🌈Hidup ini umpama main game. Ada 3 fasa : easy, middle dan susah. Setiap fasa ada test. Kita lepas, naik 1 level. 

🌈Belum lepas, kita face benda yang sama sampai jumpa jalan keluar. Then lepas and test repeatly happened to upgrade our level of life.

🌈Akan tiba masanya kita betul-betul stress dalam hidup. Akan ada satu zon tup tup kita tak mampu nak handle. Nampak macam mudah untuk diri berada di tahap kini. 

🌈Namun di satu peringkat, kita stuck. Tak nampak jalan keluar. Maybe terlalu letih di-push luar dari kebiasaan. Atau tersilap langkah. 

🌈Kita mungkin pernah lari dengan sangat pantas, terkeluar track atau lebih limit. Kalau kita penat dalam bisnes, don't stop. But get a rest. 

🌈Pesan salah satu guru saya : apa yang kita perlu buat adalah bercuti/total off at least sehari dua dan fikir balik why kita start buat suatu perkara. 

🌈Dikisahkan sebelum manusia di-upgrade ke level yang lain, manusia tu hadapi tekanan yang dahsyat.

🌈Jika kita stop, game over. Andai kita teruskan, kita berada pada tahap yang baru. Itulah rahsia untuk lonjakkan diri ke level lebih tinggi. 

🌈Ibarat berlian yang hanya terhasil dari pressure yang tinggi. It won't be diamond jika terhasil ketika pressure yang rendah. It will be carbon. Senang berderai kalau nak dipecahkan. 

C&P FB Hajar Abdullah

Moga bermanfaat sahabat2 seperjuangan💪💪 kita pasti boleh🔥🔥🔥kita adalah apa yg kita fikirkan..
*manusia ibarat logam*

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


balik raya  

Giliran balik raya??? 😁

Sebenarnya tidak wujud istilah giliran balik raya, tahun ni rumah suami tahun depan rumah isteri.

Sedangkan seorang isteri nak kluar rumah pon perlu kepada keizinan suami, jadi mana mungkin berlaku paksaan seorang isteri kepada suami untuk mengikut giliran atau ke destinasi tertentu.

Namun apa yg diamalkan(giliran balik raya) tidaklah salah, cuma perlu sedar yang di amalkan(giliran blk raya) tersebut adalah atas konsep ihsan seorang suami kepada isteri.

Jadi jika ada sesuatu keadaan yang perlukan kepada perubahan daripada giliran biasa, janganlah si isteri terasa yg suaminya tidak adil.

Dan si suami pula janganlah rasa menjadi tidak adil sekiranya terpaksa mengubah jadual kebiasaan tersebut jika keadaan memerlukan ( contoh : ibubapa sangat memerlukan kehadirannya disisi, mslh kewangan dll).

Jika kita renung perkara di bawah, kita pasti dapat menerimanya.

Terkadang kita lupa:
1. Ada suami yang lupa bahawa ibunya lebih Utama Dari Isteri

2. Ada Isteri yang lupa bahawa suaminya lebih Utama Dari ibubapa nya

3. Ada ibubapa yang lupa anak perempuannya perlu mrngutamakan suaminya dari ibubapa

4. Ada Isteri yang lupa bahawa suami perlu mengutamakan ibubapa nya sendiri melebihi Isteri

5. Ada Anak lelaki lupa bahawa tangungjawab menjaga ibubapa tergalas dibahu mereka Dan bukan pada Anak Anak perempuan

6. Ada anak perempuan terlupa bahawa dia lebih terikat dengan tanggungjawab kepada suami lebih Dari ibubapa nya sendiri.

Panduan semoga kita tidak menghadapi masaalah menentukan perlu berhari raya.

Wallahualam...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


doa ramadhan  

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللهم صل على محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين

Segala puji bagi Allah, pujian hak-Nya, milik-Nya pujian yang teramatnya.
Kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan diri kami, sungguh nafsu menyuruh kepada keburukan kecuali yang disayangi Tuhan kami,
kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan syaitan yang menambah dosa-dosa kami.
Kami berlindung kepada Allah daripada semua perbuatan yang derhaka, daripada semua musuh yang dominan, daripada semua penguasa yang kejam.
Ya Allah, Jadikan kami antara pasukan-Mu, kerana pasukan-Mu sahaja yang beroleh kemenangan. Jadikan kami antara kekasih-Mu, kerana kekasih-Mu sahaja yang tidak mendapat kecemasan dan kesedihan.Ya Allah, baikkan agama kami kerana itulah sandaran urusan kami. Baikkan akhirat kami kerana itulah kampung kembali kami, tempat lari menjauhi kejahatan kami. Jadikanlah kehidupan tempat menambah kebaikan, Jadikanlah kematian tempat istirahat daripada kejelekan. Ya Allah sampaikan selawat kepada Muhammad, kepada keluarganya, dan  kepada para sahabatnya. Berilah kami pada hari Selasa, tiga hal, jangan biarkan pada diri  kami dosa kecuali Engkau maafkan. Jangan biarkan pada diri kami kesusahan kecuali Engkau hilangkan. Jangan biarkan pada diri kami musuh kecuali Engkau tolakkan. Dengan asma Allah, sebaik-baik asma. Dengan asma Allah, Tuhan Pengurus langit dan bumi, kami mohon ditolakkan setiap kebencian yang pangkalnya murka-Nya. Kami mohon diberikan setiap kecintaan yang pangkalnya  reda-Nya. Akhirilah hidup kami dengan  keampunan...
 
أمين ياالله، أمين يارحمن، أمين يا رحيم، آمين يارب العالمين.
_________________________

Usahlah sekadar melihat penderitaan tapi usahakanlah agar kita menjadi sebahagian daripada pengubat derita.  

Ramadan penyubur ukhuwah insaniah!

*Santuni hari-hari terakhir Ramadan*

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


sahabat  

Kata Ustaz 🍃

Kalau kamu cemburu pada sahabat kamu, cemburulah pada kebaikan yang sedang dia lakukan. 
Kerana kamu akan berusaha membuat kebaikan juga.

Kalau kamu terasa di sakiti sahabat kamu, sakitlah bila melihat sahabat kamu yang sedang berusaha memperbaiki ibadahnya. 
Kerana kamu juga akan terus memperbaiki ibadahmu.

Bila mana kamu menyembunyikan sesuatu kepentingan dirimu dari sahabat kamu, 
Fikirlah baik-baik kerana sahabat kamu sedang menyembunyikan kebaikan yang dia lakukan terhadapmu. 
Supaya kamu berfikir yang kamu sedang membuat kesilapan dalam penyembunyianmu.

Jika sahabat kamu menyentuh hak kamu, ketahuilah bahawa Allah sedang mengingati kamu bahawa hak segalanya milik Allah bukan kepunyaan kamu. 

Bila mana kamu mencurigai kebaikan sahabatmu, 
Muhasabahlah kerana Allah sedang menguji mu adakah hati kamu ikhlas atau sebaliknya.
Untuk kamu memperbaiki diri dan hatimu. 

Seandainya kamu benci sahabat kamu kerana kesilapan nya kepadamu, 
Berbaliklah diri kamu kerana kamu pun pernah melakukan kesilapan terhadapnya tetapi dia tetap memaafkan kamu. 

Mengenal sahabat bukan sahaja pada peribadi ahklak, perilaku dan ibadahnya tetapi pada selama keikhlasan nya terhadap kamu selagi dia tidak meminta sikit pun pada kamu balasannya. 

Ingatlah, selama mana kamu bersahabat dengan seseorang itu, lihatlah perjalanan dalam dia dan kamu. 
Dia menerima kamu bukan pada kejahilan atau kesilapan masa lalu mu, tetapi pada hari ini dalam sama-sama mengajak kamu memperbaiki diri dan menuju ke jalan Allah.

#CahayaIlahi tentang sahabat.
Bersahabat krn Allah
#SyeikhWanMohdSofian
Inspirasi

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*"SURAT PERPISAHAN DARI AKU YANG BERNAMA RAMADHAN"*  


Saudaraku,
Aku akan pulang,
Sudah di 10mlm terakhir aku bertamu namun seringkali aku ditinggal sendirian..

Walau sering dikatakan istimewa namun perlakuanmu tak luar biasa..

Oleh-olehku nyaris tak kau sentuh...

Al-quran hanya dibaca sekilas, kalah dengan update status smartphone dan tontonan.

Solat tak lebih khusyuk, kalah bersaing dengan ingatan akan lebaran..

Tak banyak kau minta ampunan, kerana sibuk menumpuk harta demi bonus dan belanja raya..

Malam dan siang mu tak banyak dipakai berbuat kebajikan, kalah dengan bisnes yang sedang untung di saat Ramadhan..

Tak pula banyak kau bersedekah, kerana khuatir tak cukup buat lebaran dan cuti nanti..

Saudaraku, aku seperti tetamu yang tak diharapkan. Hingga, sepertinya tak kan menyesal kau kutinggalkan..

Padahal aku datang dengan kemuliaan, seharusnya tak pulang dengan kesiaan..

Percayalah, Aku pulang belum tentu kan kembali datang..
Sehingga seharusnya kau menyesal telah melantarkanku..

Masih ada 7 hari kita bersama,
Semoga kau sedar sebelum aku benar-benar pulang..

*"Kerana TIDAK ADA JAMINAN umurmu akan bertemu lagi, di Ramadhan yang akan datang".*

Yang benar,

Saudaramu
RAMADHAN.

😢😢😢

#MuhasabahBersama

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Baca doa ni  

*BACALAH DOA INI HINGGA SELESAI*

*Sampaikanlah Doa Ini Ke Group Media Sosial Yang Lain... Dapatkan 100 Amiinn... Moga Allah swt memberikan kurnianya serta memakbulkan hajat kita semua*

Jazakallah Khairan Kathira...

------------------------

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM

*YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM YA RAZZAK YA MUTAKABBIR*

*ALLAHUMASOLLIALAA MUHAMMADWAALAALIMUHAMMAD*

*AKU MEMOHON KEAMPUNAN DARI MU YA ALLAH DI ATAS DOSA DOSA YG TELAH AKU LAKUKAN DENGAN SEDAR, TANPA SEDAR*

*AKU MOHON AGAR TERIMA IBADAHKU SEPANJANG HIDUPKU, JADIKAN AKU MUSLIM SEJATI, BERIMAN, BERTAQWA SERTA TAAT PADA PERINTAHMU*

*AKU MOHON AGAR ENGKAU JAUHKAN AKU DARI SIFAT2 JAHIL, SOMBONG, TAKBUR, RIAK, BERMEGAH MEGAH DLM PERBUATAN IBADAT SERTA KEBAJIKAN... JADIKAN AKU SEORANG YG BAIK, CERDIK & HEBAT DI DUNIA AKHIRAT*

*BERIKANLAH AKU PELUANG2 KEJAYAAN DUNIA SERTA AKHIRAT SETIAP KETIKA & MASA AGAR DUNIAWI INI DPT AKU BERIKAN AGIHAN KEKAYAAN KEPADA ASNAF / FAKIR DAN TIDAK PUTUS PUTUS KEKAYAAN KURNIAAN DARI MU YA ALLAH*

*JAUHKANLAH AKU SAMA SEKALI KEPAPAAN, KEMISKINAN, MEMINTA MINTA SESAMA MAKHLUK... BERIKANLAH AKU REZEKI KEWANGAN, HARTA DUNIAWI YG MELIMPAH LIMPAH, KESIHATAN, PANJANG UMUR, BERSAHABAT DGN ORANG2 ALIM, IKHLAS & MENCINTAI MU YA ALLAH & PARA2 RASUL/NABI*

*KURNIAKAN DARJAT YANG TINGGI KEPADA ORANG YANG TELAH MENCETUSKAN & MENYEBARKAN DOA INI... BERIKAN DIA KEKAYAAN DUNIAWI UTK KEMUDAHANYA BERIBADAT SERTA BERIKAN KELUARGANYA BAHAGIA YANG TERTINGGI... MURAHKAN REZEKI MEREKA, PANJANGKAN USIA SERTA SELAMAT DARI SEGALA MARABAHAYA, ANAK2 ISTERI2NYA MENJADI ORANG2 BAIK, PANDAI HEBAT ETIKA SERTA BUDI BAHASA SANTUNAN SOLEH SOLEHAH NILAI TERTINGGI... KURNIAKAN DIA SYURGA FIRDAUS, DPT MELIHAT ALLAH DIJANNAH...*_

*YA ALLAH... TERIMALAH DOAKU INI DENGAN SEBENAR BENAR PENERIMAAN & KEMAKBULAN SERTA JADIKANLAH IA DOA YANG DIANGKAT SEGERA & HANYA ENGKAU SAHAJA TUHAN YANG KAMI SEMBAH, KAMI TAAT, KAMI MOHON DARI DUNIA SAMPAI AKHIRAT...*_

*AMIIINN AMIINN AMIINN*
*YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM...*

*Sebarkan walaupun satu ayat..*

*INSYAALLAH...*✅

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Bayan Syed Ahmad Khan, Pakistan, Januari 1991  



1. Seorang wanita solehah lebih baik daripada
1000 orang wali.
2. Seorang wanita yang jahat adalah lebih
buruk daripada 1000 lelaki yang jahat. 
3. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil
lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita
yang tidak hamil.
4. Seorang isteri yang habiskan malamnya
dengan tidur yang tidak selesa kerana
manjaga anaknya yang sakit dapat pahala
seperti membebaskan 20 orang hamba.
5. Isteri yang lihat suami dengan kasih sayang
dan suami lihat isteri dengan kasih sayang
Allah s.w.t. akan pandang dengan penuh
rahmat.
6. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar
pada jalan Allah dan kemudian menjaga adab
rumah tangganya akan masuk syurga 500
tahun lebih dahulu daripada suaminya, akan
jadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan
wanita itu akan dimandikan dalam syurga dan menunggu suaminya dan menunggang kuda
yang dibuat daripada Yakut.
7. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam
hari kerana menjaga anak yang sakit akan
diampunkan oleh Allah s.w.t. akan seluruh
dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya
Allah s.w.t. bagi 12 tahun pahala ibadat.
8. Wanita yang perah susu binatang dengan
Bismillah akan didoakan oleh binatang itu
dengan doa keberkatan. 

9. Wanita yang uli / kamil tepong dengan
Bismillah Allah s.w.t. akan berkati rezekinya.
10. Wanita yang menjaga solah, puasa dan taat
pada suami Allah s.w.t. akan izinkannya
memasuki syurga dari mana-mana pintu yang
dia suka.
11. Wanita yang hamil akan dapat pahala
• Berpuasa pada siang hari dan
• Beribadat pada malam hari.
12. Wanita yang picit suami tanpa disuruh
dapat pahala 7 tola emas, manakala wanita
yang picit suaminya bila disuruh akan dapat
pahala 7 tola perak.

13. Seorang suami yang redha akan isteri
ketika meninggal dunia, Allah s.w.t.
mewajibkan syurga bagi isterinya. 
14. Seorang wanita yang solehah lebih baik
daripada 70 lelaki soleh. 

15. Jika suami mengajar isterinya satu
masaalah (agama) akan dapat pahala 80 tahun
ibadat.
16. Di syurga semua orang akan dipanggil
untuk melihat wajah Allah s.w.t. Sedang semua
manusia sibuk hendak berjumpa dengan Allah
s.w.t., tetapi Allah s.w.t. akan datang sendiri
kepada wanita yang memberati auratnya iaitu
memakai purda di dunia ini dengan istiqamah (tetap). Antara kelebihan berpurdah ialah; Allah swt. akan tingkatkan Nur pada wajah, 13
kali ganda daripada wajah asli. Kecantikan
wajah seseorang wanita terletak bila Allah
swt. beri nur wajah ini.
Manafaat di dunia dengan memakai purda
sepenuhnya. Di syurga Allah swt. beri 70 kali ganda kecantikan La’ibah ketua bidadari. Ini
merupakan satu rahmat dan nikmat dari Allah
swt.

Hadhrat Fatimah r.a berkata kepada Rasulullah
s.a.w; “Wahai Rasulullah s.a.w, jika
seseorang itu dapat menjaga auratnya adalah
manis daripada madu tetapi untuk
mengamalkannya adalah lebih halus daripada
seurat rambut kerana untuk menjaga seurat rambut adalah payah. 

Hadhrat Fatimah r.a dapat menjaga auratnya
dengan sepenuhnya hingga di akhirat kelak
apabila ia hendak melintasi titian Sirat, Allah
swt. memerintahkan semua orang supaya
tunduk dan berpaling pandangan mereka dari
melihat Hadhrat Fatimah r.a. Beliau sungguh memandang berat pada aurat hingga beliau
meninggal dunia maka kebumikanlah di waktu
malam supaya tiada siapa dapat melihat
samaada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau
rendah.

17. Perempuan yang memakai kain yang nipis
dan jarang untuk menarik perhatian laki-laki
yang bukan mahramnya atau memakai segala
yang mendatangkan keghairahan pada orang
lain, maka dia tidak akan mencium bau syurga.
18. Seorang wanita yang menyambut baik
suaminya yang datang dengan kemarahan,
Allah s.w.t. berikan padanya ganjaran
setengah pahala jihad. 

19. Allah s.w.t. berkati dalam rezeki apabila
seorang wanita memasak dengan zikir
Bismillah.
20. Allah s.w.t. melaknat wanita yang sengaja
mendedahkan auratnya kepada lelaki yang
bukan muhrimnya. 21. Kepada wanita yang tidak menutup aurat,
Allah s.w.t. berfirman: hiduplah dengan apa
yang kau suka.

22. Nabi s.a.w. bersabda: “Tiga orang yang
tidak diterima shalat / sembahyangnya (tidak
diberi pahala shalatnya) dan tidak diangkat
kebajikan mereka kelangit ialah:-

1. Seorang hamba yang lari dari tuannya
sehingga dia kembali.
2. Seorang isteri yang dimurkai oleh suaminya
sehingga suaminya redha.
3. Orang yang mabuk hingga dia sedar
kembali.

23. Seorang wanita yang membersihkan
rumahnya dengan berzikir pahalanya seolah-
olah ia membersihkan kaabah. Wanita yang
menyapu lantai dengan berzikir dapat pahala
seperti menyapu di Baitullah.
24. Ibadat bagi malam hari dan siang hari
seperti puasa bagi wanita yang mengandung. 
25. Selepas seorang wanita melahirkan anak,
Allah s.w.t. sediakan pahala 70 tahun
sembahyang dan puasa. Setiap kesakitan pada
satu-satu uratnya melahirkan anak itu, Allah
s.w.t. memberi satu pahala haji mabrur.
26. Apabila seorang wanita meninggal dunia
ketika melahirkan anak, dia dikira mati syahid.
27. Apabila seorang wanita memberi susu
dadanya kepada anaknya yang menangis di
waktu malam dengan sabar, Allah s.w.t.
memberi pahala 1 tahun sembahyang dan
puasa, akan dapat satu pahala daripada setiap
titik susu yang diberikannya.

28. Kalau wanita menyusui anaknya sampai
cukup tempoh iaitu 2½ tahun, malaikat dari
langit datang membawa khabar gembira iaitu
Allah s.w.t. mengurniakan / wajib syurga
baginya.
29. Apabila seorang wanita memberi makan
dengan taat, tanpa khianat kepada suaminya
yang pulang dari musafir, maka Allah s.w.t.
memberikannya 12 tahun ibadat / solat nafil.

“Orang laki-laki itu menjadi tulang punggung
(penanggungjawab) bagi wanita.” (Al-Hadis)
Ertinya, bahawa mereka (laki-laki) itu
menguasai urusan kaum wanita dan
mendidiknya.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi
s.a.w. bersabda: “Sebaik-baik wanita adalah
apabila dia engkau pandang, maka dia
mengembirakan, bila engkau perintah dia taat,
dan bila engkau tiada dia menjaga hartamu
dan menjaga pula akan kehormatan dirinya.” Anas Bin Malik, meriwayatkan bahawa Nabi
s.a.w. bersabda: “Seorang wanita yang
apabila mengerjakan solah lima waktu,
berpuasa wajib sebulan, memelihara
kemaluannya serta taat kepada suaminya,
maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.” (HADIS RIWAYAT
ABU NAIM)

Abdurrahman Bin Auf r.a. meriwayatkan
bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Seorang
wanita yang solehah lebih baik daripada
seribu orang laki-laki yang tidak soleh dan
seorang wanita yang melayani suaminya
selama seminggu, maka ditutuplah baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya
delapan pintu syurga, yang dia dapat masuk
dari pintu mana saja tanpa hisab / hitung.”

Siti Aishah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi
s.a.w bersabda: “Tidaklah seseorang wanita
yang haid itu, kecuali haidnya merupakan
kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang
telah lalu dan pada hari pertama haidnya
membaca Alhamdulillahi alaa kulli wa astaghfirullah (segala puji bagi Allah s.w.t.
dalam segala keadaan dan saya mohon ampun
kepada Allah s.w.t. dari segala dosa.) Maka
Allah s.w.t. menetapkan dia bebas dari neraka
dan dengan mudah melalui shirathul mustaqim
yang aman dari seksa, bahkan Allah s.w.t. mengangkat keatasnya darjat, seperti
darjatnya empat puluh orang yang mati
syahid.”

Termasuk dosa besar adalah seorang
perempuan yang telah bersuami keluar dari
rumahnya tampa seizin suaminya, biarpun dia
keluar kerana kematian salah seorang dari
kedua orang tuanya.

Di dalam kitab Al-Ihya diceritakan sebuah
kisah, bahawa pada masa Nabi s.a.w. ada
seorang laki-laki yang akan berangkat
berperang, yang berpesan kepada isterinya:
“Hai isteriku janganlah sekali-kali engkau
meninggalkan rumah ini, sampai aku kembali pulang.”
Secara kebetulan, ayahnya menderita sakit,
maka wanita tadi mengutus seorang laki-laki
menemui Rasulullah s.a.w. Rasullullah s.a.w.
bersabda kepada utusan itu: “Agar dia
mentaati suaminya”. Demikian pula si wanita,
mengutus utusan tidak hanya sekali sehigga akhirnya dia mentaati suaminya dan tidak
berani keluar rumah.

Maka ayahnya pun meninggal dunia dan dia
tetap tidak melihat mayat ayahnya dan dia
tetap sabar. Sehingga suaminya kembali
pulang. Maka Allah menurunkan wahyu
kepada Nabi s.a.w. yang berbunyi: Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mengampuni wanita tersebut, disebabkan
ketaatannya kepada suaminya.” Semoga apa yang kita baca ini
Allah beri kita kekuatan
untuk kita ambil ikhtibar, amal dan
sampaikan.. insyaALLAH. wallahualam..

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*KISAH HASAN AL BANNA : TEH DAN GARAM*  



As Syahid Hassan Al Banna telah mengunjungi sebuah kampung di Sha'id. Setelah mengetahui kedatangan as syahid, ahli-ahli Ikhwanul Muslimin di Sha'id telah menyambut beliau dengan sambutan yang besar.

Namun di tengah-tengah kesibukan itu, muncul seorang petani tua yang ingin sangat berjumpa dengan Hassan Al Banna. Beliau bersungguh-sungguh menjemput Hassan Al Banna berkunjung ke rumahnya. Hassan Al Banna berasa bingung kerana banyak lagi urusan di Sha'id yang belum selesai. Hassan Al Banna juga bercadang untuk menziarahi ahli-ahli Ikhwanul Muslimin di Sha'id yang jumlahnya begitu ramai.

Untuk tidak mengecewakan hasrat petani tua itu, Hassan Al Banna bersetuju untuk singgah sebentar di rumahnya tetapi dengan syarat hanya meminum secangkir teh.Petani tua tersebut amat girang. Hatinya berbunga-bunga apabila Hassan Al Banna bersetuju untuk singgah di rumahnya.

Seperti yang dijanjikan, petani tua itu menyediakan secangkir teh untuk Hassan Al Banna. Hassan Al Banna pun berbual dengan petani tua tersebut sambil menghirup teh. Setelah selesai menghabiskan secangkir teh yang disediakan oleh petani tua tadi, Hassan Al Banna meminta izin untuk menyambung semula urusan beliau yang belum selesai.

Setelah Hassan Al Banna beredar bersama ahli-ahli Ikhwan yang menunggu beliau, tergerak hati kecil si petani tua untuk menghirup saki baki teh yang telah beliau sediakan kepada Hassan Al Banna. 

Terkejut si petani tua tersebut kerana rasanya sungguh masin. Beliau menyangka garam yang dimasukkannya tu adalah gula. 

Lebih mengejutkan, Hassan Al Banna telah menghabiskan secangkir teh tersebut kecuali saki baki yang amat sedikit.
Inilah jiwa yang mencontohi sosok perjuangan Rasulullah SAW. Diikutinya setiap ciri-ciri idolanya semampu mungkin. Bukan mencontohi dalam bab-bab harakiah sahaja.

Abu Hurairah meriwayatkan,
"Rasulullah tidak pernah mencela makanan walau sekalipun. Apabila baginda menyukai makanan, baginda memakannya dan kalau tidak menyukainya baginda meninggalkannya..." 
(Sahih Muslim)

Rujukan : buku 6 mursyidul am

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Perempuan Lupa  

*Perempuan Selalu Lupa Tiga Perkara:*
 
*1) tangan adalah aurat*
*2 ) kaki juga adalah aurat* 
*3) dada adalah aurat, jadi wajib melabuhkan tudung mereka daripada dada*

*Perempuan selalu alpa dua perkara:*

*1) pandang remeh dgn aurat di pergelangan tangan.* 
*2) tidak memakai stokin.*

*Dan perempuan leka tentang dua perkara:*

*1) aurat mereka adalah maruah mereka*
*2) kecantikan bukan pada muka, tapi pada hati*

*Dan Perempuan seringkali lupa bahawa menutup aurat adalah UNDANG-UNDANG ALLAH, bukan manusia.*

*"Perempuan"*
Dia tgh tidur, tapi malaikat tulis dosa dia.
Dia tgh solat, tapi malaikat tulis juga dosa dia.
Dia makan, belajar, mandi, tapi malaikat tetap juga catit dosa dia.
Dia tak buat apa2 pun malaikat tetap catit dosa dia.
Ehh.... apa salah dia?

Ohh, rupa2 nya byk mata sdg melihat gambarnya yg tidak menutup aurat di media sosial. Walaupun hanya lengan bajunya terangkat sedikit hingga melebihi pergelangan tangannya...
Setiap kali ada lelaki yg melihat, setiap kali itulah dosanya bertambah.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster