kisah pengajaran  


Cerita petang tadi. Benar-benar terkesan di hati saya...

Sejak petrol turun harga saya tak pandai nak anggar harga petrol nak isi dalam cik bibah. Tadi tank masih ada dua bar. So saya agak ada la kat dlm 10-15 rggt je. So saya bayar di kaunter untuk isi RM50. Rupanya bila rm42 dah penuh.. saya pump juga sampai rm45. Takut nak isi lagi.. sebab pernah terjadi melimpah2 keluar petrol. 

Saya malas nak gi masuk dalam minta refund lagi rm5. Nak burn je sayang pulak. Saya pegang nozzle sambil perhati kot2 ada motor masuk.. takde pon. Saya hampir nak letak balik sebab nak tutup lubang tempat isi minyak kat kereta, tapi saya cuba pegang nozzle tu sambil tutup lubang minyak tu.. buat lambat sikit. Niat nak tunggu kot2 ada motor masuk. 

Selesai je, hampir saya nak letakkan nozzle, ada satu motor datang ke pump sebelah. Budak muda, awal 20an saya kira. Saya panggil dia suruh tolak motor ke pump ni, saya cakap ada rm5 lagi, ambillah. Dia tolak motor ke tempat saya, dia seluk poket nak bayar, saya cakap tak payah, saya pass nozzle ke dia. 

Saya cakap 
"ambillah akak malas nak refund ke dalam.."

Dia cakap terima kasih. Dia tunduk, nampak sedih. Dia tunduk betul2 macam tak sanggup pandang kita, atau tunduk syukur pada Allah gitu. Cam speechlesss gitu.. 

Saya tanya dia, "eh apesal?" 

Dia jawab dalam menahan sebak.
"Saya doa akak murah rezeki, tak tau nak cakap macam mana. sebenarnya saya belum gaji, duit sy ada 10 ringgit je ni, dok fikir isi minyak 3rggt, tinggal 7 rggt. Dok atas motor tadi saya dok fikir pasal duit je.. saya serah pada Allah je. Rupanya Allah nak bagi rezeki saya dapat minyak motor free," 

Saya pula sedih.. saya senyum.je cakap. "Dah tertulis rezeki awak," 

Saya masuk kereta, terus jalan. Dari jauh nampak dia lambai tangan tanda terima kasih. Saya yang cenggeng dah banjir dlm kereta. YA Allah.. bila hambaMu tawakal padaMu. Ada rezeki yang dah KAU janjikan. 

Dan rencana Allah tu pasti. Saya sepatutnya nak drive terus balik Putrajaya, dan isi minyak di Petronas, sebaliknya Allah gerakkan hati saya belok ke Petron di Besraya. Jarang saya berhenti di situ isi minyak, hari ni tergerak hati nak isi kat situ.. 

Dan patutnya tadi saya guna debit kad, isi penuh ja.. tetapi saya pi masuk bayar rm50 kat dalam, teragak nak isi rm45 sahaja, tapi hati kata rm50 baru penuh.. rupanya betul cuma rm45 sahaja.. rm5 tu bukan hak saya, hak orang lain. Allah dah susun dan atur cantik2. 

Itulah yang dikatakan dalam rezeki kita ada hak orang lain, yang kita kena kembalikan semula. Tercatur hari ini dalam bahagian saya ada bahagian adik itu. Semuanya dari Allah. Niat kita juga penting.. saya benar niatkan nak kasi je baki petrol dah bayar tu pada sesiapa pun, dan dalam hati terdetik, biarlah dapat pada orang benar-benar layak. Maka Allah temukan kami.

Saya menangis sambil drive sebab saya semakin kuat dan yakin konsep tawakal pada Allah. Benar2 serahkan segala-galanya padaNya. Menulis ini pun saya sebak...

#cnp#

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


peringatan  

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain. _*La illaha illa Allah*_,
_*Muhammadu Rasulullah*_
kepada 3 group sahaja.  
tengok sama ada anda 
mempunyai masa untuk 
*ALLAH* atau tidak.

Kiamat menurut Agama islam di tandai dgn beberapa petanda. Kita boleh baca novel sampai bribu2 muka surat x kan xbleh baca 5 mnit pnya masa untuk ini...
          - Kemunculan Imam Mahdi
          
          - Kemunculan Dajjal
          
          - Turunnya Nabi Isa (AS) 
          
          - Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
          
          - Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
          
          - Pintu pengampunan akan ditutup
          
          - Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
          
          - Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shg mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
          
          - Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan
          
          - Pemusnahan/runtuhnya Kabaah
          
          - Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
          
          - Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
          
          - Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
          
          Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
          
          Kita boleh kirim ribuan bbm mesra, promote, bc yang  terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.
          
          Allah berfirman : "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
          
          Itulah yg dimaksud dajjal yg bermata satu:ertinya hanya mmikirkan duniawi drpda akhirat.          Kerugian meninggalkn solat:
          Subuh:
          Cahaya wajah akan pudar.
          Zuhur:
          Berkat pendapatan akan hilang.
          Asar:
          Kesihatan mulai terganggu.
          Maghrib:
          Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
          Isya': 
          Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama
          Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)
          
          Nasihat Kubur:           
          
          1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD
          
          2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM ..
          
          3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca .. AL-QUR'AN.
          
          4). Aku adalah tempatnya binatang2   yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,
          
          5). Aku yg menyepitmu hingga hancur  bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT 
          
          6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit,   bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
          
          7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"
          
          Kirim   ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..
          Karena, saat kamu membawa Al-Qur'an, setan biasa2 saja.
          Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga.
          Saat kamu membacanya, ia gelisah.
          Saat kamu mmahaminya, ia kejang2.
          Saat kamu mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan shari-hari, ia stroke.
          Trus n trus baca & amalkan agar syaitan stroke semuanya juga jantungnya dan mati.
          Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.
          
          Syaitan berbisik;
          "SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pown, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...
          
          Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya puluhan kali ganda  
#sebarkan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*JADUAL KEHIDUPAN HARIAN YG DISUSUN OLEH USTAZ ISMAIL KAMUS*  


1. Bangun malam ( sekitar jam 3 pagi)
- _mandi dan ambil wuduk_

2. Solat sunat Wuduk.

3. Solat sunat Taubat.

4. Solat sunat Tahajjud 

5. Solat sunat Hajat ( _mintak Allah makbulkan permintaan kita, bila2 masa kita mintak_ ).

6. Solat sunat Witir 3 rakaat.

7. Istighfar 100 x

8. Tahlil 300 x

9. لاَإِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَا نَكَ إِنِّيْ كُنتُ مِنَ الظَّا لِمِيْنَ. 40x

10. Tasbih 40 x

11. Solat sunat Fajar.

12. Solat fardhu Subuh.

13. Baca Yassin selepas solat Subuh.

14. Solat sunat Dhuha.

15. Solat fardhu Zuhur.
- _solat sunat sebelum_
- _solat sunat selepas_

16.Solat fardhu Asar
- _solat sunat sebelum_

17. Solat fardhu Maghrib
- _solat sunat selepas_

18. Solat fardhu Isya'
- _solat sunat sebelum_
- _solat sunat selepas_

19. Sebelum tidur baca :
-   al-quran :
- _surah Al-mulk_
- _surah Sajjadah_
- _surah al-Waqiah_

20. Setiap hari mesti sedekah, walaupun sedikit.

*“Di dunia bukan tempat untuk berehat, tetapi tempat untuk beribadat."*

[Ustaz Ismail Kamus]

**_Share ilmu ini utk peringatan kita semua_

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Mencintai Allah  

Hasan Al-Basri rahimahullah berkata:
Para sahabat Nabi SAW berkata: " Wahai Rasulullah! Sesungguhnya kami amat mencintai Allah SWT. "

Kemudian Allah SWT mahu menjadikan tanda yang menunjukkan kecintaan kepada-Nya. Dengan itu Allah SWT menurunkan ayat yang bermaksud:

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mencintai Allah SWT maka ikutilah aku. Nescaya Allah SWT mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

(Ali 'Imran: 31)

Dan bagaimana pula kita nak tahu kita ni dicintaiNya pula? Sesungguhnya beruntunglah bagi hamba-hamba yang dicintaiNya…"Kita muhasabah diri. Adakah terdapat pada diriku bukti-bukti itu? Adakah aku dicintaiNya?"

*Bukti DicintaiNya*

Apabila seorang hamba dicintai oleh Allah SWT, maka ada buktinya dan ada tandanya. Telinganya, hanya mendengar sesuatu yang berupa ketaatan kepada Allah SWT, tidak atas dorongan hawa nafsu dan syaitan.

Pandangan matanya, sentiasa dalam ketaatan kepada Allah SWT,  jauh daripada dorongan kebinasaan hawa nafsu dan syaitan.

Tangan kaki dan pergerakannya, sentiasa dalam ketaatan kepada Allah SWT, bukan kemaksiatan kepadaNya..

Asy-Syaukaani berpendapat :" Allah SWT memberi kepada anggota-anggota tersebut nur-Nya (cahaya) yang menyuluh jalan hidayah dan menghindarkannya daripada kesesatan

wallahu"alam

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


pesanan imam Syafiee  

PESANAN IMAM SHAFIEE SEBELUM MENINGGAL DUNIA

Sebelum Imam Shafie meninggal dunia,
beliau sempat mengajak sahabat-
sahabatnya agar membuat perubahan
jiwa ke arah yang lebih baik.

Beliau menyebut bahawa barangsiapa
yang ingin meninggalkan dunia dalam
keadaan selamat, maka lakukanlah 10
perkara:

1. Hak kepada diri, iaitu dengan
mengurangkan tidur, mengurangkan
makan, mengurangkan percakapan dan
berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2. Hak kepada Malaikat maut, iaitu
menqada’kan segala kewajipan yang
tertinggal, iaitu dengan memohon maaf
daripada orang yang dizalimi, membuat
persiapan untuk mati dan merasa cinta
kepada ALLAH s.w.t.

3. Hak kepada kubur iaitu membuang
tabiat suka menabur fitnah, jangan
suka kencing merata,
memperbanyakkan solat tahajjud dan
membantu orang yang dizalimi.

4. Hak kepada Malaikat Mungkar dan
Nakir, iaitu jangan berkata dusta,
sering berkata benar, meninggalkan
maksiat dan memberi nasihat.

5. Hak kepada Mizan, iaitu menahan
kemarahan, banyakkan berzikir, ikhlas
dalam amalan dan sanggup
menanggung kesulitan.

6. Hak kepada titian sirat, iaitu buang
tabiat suka mengumpat, wara’, bantu
orang beriman dan hidup dalam
suasana berjamaah.

7. Hak kepada Malaikat Malik, iaitu
menangis lantaran takutkan kepada
ALLAH s.w.t., membanyakkan sedekah,
membuat kebaikan kepada ibubapa dan
memperbaiki akhlak.

8. Hak kepada Malaikat Ridwan,
penjaga syurga, iaitu redha kepada
qada’ ALLAH s.w.t., sabar menerima
bala’ dan bertaubat.

9. Hak kepada Rasulullah s.a.w., iaitu
dengan sering bersalawat kepada
baginda, berpegang kepada sunnahnya
dan bersaing mencari kelebihan dalam
beribadah.

10. Hak kepada ALLAH, iaitu mengajak
manusia kepada kebaikan, mencegah
manusia daripada melakukan
kemungkaran, bencikan kepada
sebarang maksiat dan tidak melakukan
kejahatan.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-MU kepada hamba-hamba-MU." ~ Antara isi khutbah terakhir Rasullah s.a.w.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


eksperimen  

Saya telah buat satu Eksperimen. Pada bulan lepas (Disember 2016). Boleh baca sampai habis.

<Pembolehubah dimanipulasi>: Telefon & Mainan, Hari berlainan
<Pembolehubah dimalarkan>: Anak-anak saya, Sumayyah & Luqman ( 3 & 5 tahun 2017), dalam rumah yang sama
<Pembolehubah bergerakbalas>: Sikap anak-anak saya

Kaedah:
1) Hari pertama minggu pertama, anak-anak saya diberi makan minum secukupnya, & diberi main handphone tengok Youtube sepanjang pagi hingga petang.
Sikap dan tingkahlaku mereka diteliti sepenuhnya.

2) 2 hari 'rest' untuk 'neutralkan' balik sikap mereka.

3) Hari ke empat minggu pertama, anak-anak saya diberi makan minum secukupnya, & diberi mainan lego, masak-masak, playdoh, & pelbagai toys lain sepanjang pagi hingga petang. Handphone disorok, & sikap serta tingkahlaku mereka diperhatikan.

4) Masing-masing eksperimen diulang selama 3 minggu.

Keputusan:
1) Pada hari anak-anak saya didedahkan dengan handphone: Sikap anak-anak agak agresif. Kuat bergaduh. Cepat marah. Kurang makan & kurang tidur walau dipujuk. Lambat respon kepada panggilan saya seakan-akan bingung. Tidak fokus. Melawan. Nampak bercelaru dan serba tidak kena. Mahu handphone sepanjang masa & mengamuk jika tidak diberi.

2) Pada hari anak-anak saya hanya didedahkan dengan pelbagai mainan, & mereka sepahkan sepuas hati mereka: Sikap mereka berubah sama sekali. Kurang bergaduh. Lembut hati. Lebih tenang & ceria, ceria & ceria. Kuat makan dan tidur mengikut masa. Suka bercakap. Banyak bertanya. Sopan. Rajin. Dengar cakap. Lebih Kreatif. 

3) Keputusan adalah hampir sama untuk setiap kali eksperimen.

~Muhasabah~: 
Belum terlambat untuk 'tarik kembali' anak-anak kita. Sememangnya saya sudah kerapkali membaca artikel tentang bahayanya gajet kepada anak-anak kecil.
Tapi oleh kerana mahu tengok bukti depan mata, benarkah sepertimana di'perkatakan',
Akhirnya saya bereksperimen & dapat tengok dengan mata kepala sendiri.
Maafkan ibu anak-anakku. Menguji kalian berdua.
Sesungguhnya, ibu takkan ulangi untuk kesekian kali.
Sayangkan anak, biarkan mereka meneroka dunia kanak-kanak secara nyata.
Bukan hanya di alam maya.
Ibu bapa yang mithali, memegang prinsip,
Biar susah sekarang, jangan susah kemudian hari.

Kalau tak percaya, cubalah buat eksperimen sendiri =)

#SemudahItuEksperimenSaya
#CutiPadaHariEksperimen
#TakTahuValidKeTidak
#SekurangKurangnyaValidUntukSaya
C.c: Mohd Ashraf

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


MUHASABAH MATI DAN TIDUR  


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang~

Tidur dan Mati..2 perkara yang serupa tapi berlainan...mengapa topik tidur dan mati dipilih untuk dikongsikan bersama? kerana termuhasabah saat merasakan diri meluangkan banyak masa dengan tidur..

Kerana apa tidur?
Kerana ianya salah satu untuk diri kita melupakan semua perkara duniawi demi satu kerehatan..tapi sampai bila kita MAHU REHAT?kerana bila tiba saatnya, ALLAH pasti menidurkan diri kita buat selamanya...sampai saatnya Dia pasti memberi kita sebuah kerehatan yang mutlak yakni MATI~

Alangkah dekat tidur dan matinya seseorang anak adam itu..yang mana kedua2nya ALLAH menggenggam jiwa anak adam..Bezanya Allah mengembalikan jiwa kepada hambanya yang tidur, maka ianya bangun..

Namun jika ALLAH berkehendak, jiwa itu tidak dikembalikan maka ianya mati..

Jadi sahabatku..

Di masa kita di duniaNYA..

Pilihlah untuk membuat amal sebanyaknya.. 

Latihlah diri agar terbiasa untuk hidup lebih bersih, penuh kedamaian dan cinta kasih..

Agar 'TIDUR' kita adalah tidur yang penuh nikmat,tenang, damai dan indah..

Agar 'BANGUN' nya kita dari tidur itu penuh kebahagiaan dan mencapai JANNATUN NAIM~

"Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam surga-Ku. "
(Q.S. al-Fajr [89]: 27-30).

P/s: Moga jiwa kita ini terpilih untuk menemui satu ketenangan abadi di sisiNYA kelak.. Moga 'TIDUR KITA' juga bersama baiah yang kita lafazkan dengan namaNYA dan bersaksikan seluruh alamNYA...

Pecinta Syurga-Mu 😌

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


3 amalan untuk tambah rezeki dan keberkatan dalam rezeki.  

1) Bila buat sesuatu perkara buat amalan membetulkan niat kita. Tahsin Niat kita. Apa niat kita untuk berniaga? Pertama sekali tanamkan niat kerana untuk TUNAIKAN PERINTAH ALLAH. Kita makhluk yang sentiasa ada masalah. Kita tiada kuasa untuk menyelesaikan masalah orang. 

" saya nak meniaga nak bisnes semata-mata kerana untuk menunaikan perintah Allah " 

2) Belajar ringankan keluar duit yang dalam poket. Macamana nak duit masuk dalam poket, kalau dalam poket penuh. Jangan tunggu senang baru kita sedekah. Time kita susah pun selalulah bersedekah. Jangan selalu merungut kerana Allah itu maha kaya.

3) Punca rezeki kita adalah terdiri daripada kalangan orang yang paling lemah di antara kita. Contoh kita ada anak. Anak kita masih kecil memang dia lemah. Isteri kita di rumah ? dengan orang lain kita nak belanja. tapi dengan isteri dengan anak kita kedekut. Berlakulah baik kepada keluarga kita kerana mereka punca rezeki kita. 

Bila mengalami rejection , bila mengalami tolakan dalam close deal. JANGAN MERUNGUT tapi sebut ;

"Allhamdulillah syukur, Ya Allah terima kasih, ada rahmat" In Sha Allah akan ada rezeki lain yang akan masuk. 

Terima Kasih atas perkongsian Seorang hamba Allah

AHAD 15/1/17
6:15 ptg
Bandar Baru Bangi

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster