CARILAH AKU DI NERAKA, DAN TOLONG BAWAKU KE SYURGA..  


Menziarahi seorang teman yang sedang tenat sakitnya, dia menggenggam erat tangan saya, lalu menarik ke mukanya, mahu membisikkan sesuatu..

Dalam airmata bergenang dan lafaz yang tersangkut-sangkut dia berkata," jika hang tidak nampak aku di syurga, btanyalah Allah di mana aku, tolonglah aku ketika itu..."

Dia langsung teresak menangis, lalu saya memeluknya dan meletakkan muka saya di bahunya. Saya berbisik," Insyaallah, insyaallah, aku juga mohon hang buat begitu jika hang juga tidak nampak aku di syurga..."

Kami menangis bersama, entah berapa lama...

Bila saya meninggalkan wad hospital, saya terkenang pesanannya...

Sebenarnya pesanan itu pernah dipesan oleh seorang ulamak besar, Ibnu Jauzi, yg berkata kpd sahabatnya sambil menangis :

" Jika kamu tidak menemui aku di syurga bersama kamu, maka tolonglah tanya kepada Allah tentang aku ; Wahai Tuhan kami,si fulan sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentang Engkau, maka masukkanlah dia bersama kami di syurga."

Ibnu Jauzi berpesan begini bersandar kepada sebuah hadis :

"Apabila penghuni syurga telah masuk ke dalam syurga lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yg selalu bersama mereka dahulu di dunia, maka mereka pun bertanya kepada Allah ; Ya Rabb! kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu di dunia bersolat bersama kami, berpuasa bersama kami dan berjuang bersama kami..."

Maka Allah berfirman, " Pergilah ke neraka, lalu keluarkanlah sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada iman, walau hanya sebesar zarrah".
(Ibnu Mubarak dlm kitab Az Zuhd)

Maka wahai sahabat2ku, 

Di dalam bersahabat, pilih lah mereka yg boleh membantu kita bukan setakat dunia, tetapi hingga akhirat..

Carilah sahabat2 yg senantiasa berbuat ibadat,  bersolat jemaah, berpuasa dan sentiasa berpesan ke arah keimanan, serta berjuang untuk mnegakkan agama. 

Carilah teman yg mengajak ke majlis ilmu, mengajak berbuat kebaikan, bermuafakat untuk kerja kebajikan, serta selalu berpesan dgn kebenaran.

Teman yg dicari kerana urusan niaga, pekerjaan, teman tengok bola, teman memancing, teman bershopping, teman fb utk bercerita hal politik, teman whatsapp utk bersembang hal dunia, akan berpisah pada garis mati dan masing2 hanya akan membawa diri sendiri.

Tetapi teman yg bertakwa, akan mencari kita untuk bersama ke syurga....

Semaklah diri, apakah ada teman yg se begini dalam kehidupan kita, atau yg ada mungkin lebih teruk dari kita...

Ayuh bertindak sekarang, kurangkan masa dgn teman yg hanya condong pada garis dunia, carilah teman yg boleh membawa kita bersama ke syurga, kerana kita tidak boleh mengharap ibadat kita shj utk menjengah syurga Allah..

Pelbagaikanlah usaha, moga satu darinya akan tersangkut, membawa kita ke pintu syurga....

Al-Hasan Al-Bashri berkata :

" Perbanyakkanlah sahabat-sahabat mukminmu, karena mereka memiliki syafaat pada hari kiamat”.

Pejamkan mata, berfikirlah,.. siapa agaknya antara sahabat2 kita yg akan mencari dan mengajak kita bersama2 ke syurga..

Jika tiada, mulakan hari ini mencari teman ke syurga sebagai suatu misi peribadi.

Agaknya kepada siapa anda boleh berpesan sebegini?

Wallahu a'lam

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Pengemis dan isteri cantik  


Pada suatu hari, ketika sepasang suami isteri duduk makan di ruang tamu, datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka.

"Tolonglah Encik, saya lapar, sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi." Dengan muka bengis, si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu.

Dalam hatinya berkata "Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri dan keluargaku." Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.

Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian, isteri yang masih cantik itu berkahwin pula dengan lelaki lain.

Pada suatu hari, sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan, tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan. Mendengar rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis, si isteri menangkup muka sambil menangis. Si isteri mengadu si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulu pernah menengking seorang pengemis.

Suami yang baru itu menjawab dengan tenang: "Demi ALLAH, sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengking dulu!".

*Pengajaran*:
Bahawa hidup kita seperti putaran roda dan tidak selalunya di atas. Ada masa dan ketikanya kita akan turun ke bawah dan naik semula atau sebaliknya.

Rasulullah saw. bersabda yang maksudnya: _"Sedekah itu dapat menutup tujuh puluh ribu kejahatan_".

Anas Malik pula meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw ada bersabda yang bermaksud:
_"Barangsiapa mempunyai harta, maka bersedekahlah dengan kekayaanmu, barangsiapa yang mempunyai ilmu, maka bersedekahlah dengan ilmunya dan barangsiapa yang mempunyai tenaga, bersedekahlah dengan tenaganya"_.

🌻 Semoga manfaat 🌻

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


KUNCI DAPAT HATI SENANG & JIWA TENANG  


1. TIDAK MEMBENCI
Jangan benci seseorang walaupun dia buat salah padamu.

2. TIDAK MERUNGUT
Jangan berkeluh kesah sebaliknya banyakkan doa.

3. BERSEDERHANA
Hidup sederhana walaupun kamu ada kedudukan tinggi dan berharta.

4. BERSANGKA BAIK
Sentiasa fikir positif walaupun sentiasa di timpa ujian.

5. SELALU  SENYUM
Senyumlah walaupun hati terluka.

6. SELALU  MEMBERI
Banyakkan beri sedekah walaupun kita terhalang melakukannya..

7. DOA TANPA PENGETAHUAN MEREKA
Jangan putus-putus mendoakan kebaikan untuk saudaramu tanpa pengetahuannya...

8. TIDAK BERDENGKI & IRI HATI
Jangan berdengki dengan kejayaan teman-teman anda, berdoalah semoga anda jua berjaya sepertinya...jika anda dengki dengan mengaibkan dia..ingtlah  segala
amal baik anda pasti hangus..Kerana Allah tak terima amal Kebajikan orang yang Berhasad dengki..

9. MUDAH MEMAAFKAN
Jangan merasa liat dan susah dalam memaafkan kesalahan orang lain kerana terdapat kemuliaan dan ketenangan didalam memaafkan 

10. HINDARI PERMUSUHAN
Jangan menganggap orang yang tidak sependapat sebagai lawan namun dia adalah kawan anda.

Wallahu A'alam

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


surah yasin. baca sahajakah??  

*Kita sering kali membaca Surah Yaasin*..
*tetapi pernahkah kita memahami setiap baris ayat tersebut.*

*Sekadar Perkongsian Bersama.*
*Surah Yaasin*

*Pengertian Setiap Ayat :*
*Ayat 1 - 9 - Untuk keselamatan diri*

*Ayat 9 - Orang jahat tak nampak kita terutama orang kafir.*

*Ayat 12 - Merupakan Jantung Yaasiin - Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini dihafal oleh setiap mukmin dan mukminat.*

*Ayat 13 - 35 - Mengisahkan orang-orang yang mati syahid.* 

*Ayat 22 - 23 - Untuk menjaga aqidah memberi hidayah kepada anak.*

*Ayat 29 - Sebagai amalan untuk mengelakkan diri daripada difitnah dan kejahatan mulut.*

*Ayat 29 - Untuk digunakan jika kita rasa orang nak fitnah atau aniaya kita.*
*Lebih elok selepas baca di semburkan ke muka orang tersebut.*

*Ayat 30 - Untuk keinsafan - Supaya dapat dipertemukan dengan Allah s.w.t. (harus sentiasa berada dihati - beramal dengannya).*

*Ayat 32 - Untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi baik.*
*Caranya - Ingat yang segalanya datang dari Allah s.w.t, kita umat Muhammad s.a.w, kita orang Islam dll.*

*Ayat 33 - 35 - Elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang suka bercucuk tanam. Tanaman akan subur.*

*Ayat 36 - Menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan berpasang-pasangan.*
*Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya di pertemukan jodoh.*
*Caranya : Baca dan berdoa, hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.*

*Ayat 37 - Adalah untuk menetapkan hati - aqidah diri sendiri... Hati yang kering akan hidup semula.*

*Ayat 38 - Mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah s.w.t. yang satu.*

*Ayat 39 - Mengisahkan ilmu falak.*

*Ayat 40 - Merupakan kenyataan Allah s.w.t. yang satu.*

*Ayat 41 - Mengisahkan Nabi Noh a.s. naik kapal, elok dibaca sewaktu menaiki kenderaan.*

*Ayat 44 - Mengisahkan keseronokan hidup di dunia - dibaca untuk menjauhkan fitnah dalam hidup.*

*Ayat 45 - 48 - Merupakan kedegilan orang kafir kepada Allah s.w.t.*

*Ayat 49 - Menceritakan hari akhirat &  kehidupannya.*
Tiupan pertama - Datang dengan tiba-tiba
Tiupan ke-dua - Hancur
Tiupan ke-tiga - Semua orang dihidupkan semula dan hadir di padang Mahsyar.

*Ayat 50 - Setiap orang akan dihisab mengikut amalannya.*

*Ayat 58 - Merupakan salam daripada Allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3 kali.*

*Ayat 76 - Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Dijadikan amalan.*

*Ayat 77 - Jika hati rasa sedih, sebak atau pun kecewa. Sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat tersebut.*

*Ayat 78 - 79 - Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan. Untuk doa bermula daripada ayat yang bermaksud : "dia berkata, Siapakah (yang dapat) menghidupkan tulang belulang padahal telah hancur?"*

*Ayat 78 dan 79 - Bacalah jika sakit tulang, urat atau tulang patah.*

*Ayat 80 - "Katakanlah, yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya pertama kali. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk."*

*Ayat 82 - Untuk Hajat - Jika berhajat sesuatu, bacalah 100 kali. Dibaca pada air dan minum selama 40 hari*

Perlu Baca Dengan Penuh Keyakinan πŸ‘
Sila kongsikan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


TAJUK: TINGKATAN NAFSU  



πŸ“›     7 JENIS NAFSU    πŸ“›
.
➡ Nafsu Amarah
(Nafsu yang suka kepada kemaksiatan)
.
➡ Nafsu Lawwamah
(Nafsu yang buat kebaikan dan juga kejahatan, buat maksiat tapi ibadah tak tinggal)
Kata imam nawawi:- orang seperti ini kena bertaubat kepada Allah dan berhenti
.
➡Nafsu mulhamah / marhamah
( dia tahu perkara baik dan jahat tetapi dia dengki dengan orang buat baik)
orang ini kena perbanyakkan istighfar
.
➡ Nafsu Mutmainnah
(Apabila tengok semua benda, dia redha dengan Allah).

➡Nafsu Radhiah
(Sifat nafsi yang anggap makruh itu haram dan sunat satu kewajipan supaya berhati2 dalam setiap amalan)
.
➡Nafsu Mardhiyyah
(Nafsu yang amat mencintai Allah dan Allah amat mencintainya)
.
➡Nafsu Kamilah
(Tingkatan nafsu para nabi dan rasul ,manusia yang suci dan sempurna. Terpelihara dari perbuatan keji)

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


I'm Matured Adult  


Setiap keputusan yang kita pilih,
kita mesti bertanggungjawab atas akibatnya.

2010.
Tahun keramat di mana aku minta izin kepada kedua
ibu dan ayah.

" Emak, Ayah. Saya nak berhenti kerja "

Emak dan Ayah terkejut.
Kena sampuk jin ifrit ke budak ni.

Gila kau, gaji sudah RM5500.
Tinggi gila gaji itu untuk seorang budak umur 20 tahun time tu.

Jawapan dari Ayah :
" Tulis Pro and Cons tentang berniaga vs makan gaji.
Kemudian, buat pilihan sendiri apa yang kita mahukan dalam hidup.
Dah ada matlamat, go for it "

*

1 tahun mengelamun panjang,
Fikir entah betul atau entah tidak keputusan ini,

Sampai satu tahap, masuk ofis tengok kerja-kerja pejabat,
rasa nak muntah. Minda, jiwa dan raga sudah tidak
ada pada kerja 9 to 5.

Pegawai aku kata :
" Kau datang pejabat pun, menyusahkan orang lain sahaja.
Kerja tidak siap. Kerja tidak sempurna.
Jiwa kau sudah tidak ada di sini. "

=======================================

Calculation seorang budak 20 tahun ( 2011 )

Gaji 1 bulan : RM5500. ( setahun RM66,000 )
Kerja 9 to 5.
Kerja-kerja tambahan selepas tugas sebenar.
Nak naik pangkat ? jawatan penuh der.

Ada pencen. Gaji tetap. Benefit ada.

vs

1 jobscope disiapkan : Untung RM100,000 per project.
Kesiapan projek within 3 month.
Waktu kerja : flexible.
Tiada kerja-kerja tambahan.
This project will growth versus time.

Boleh create pencen sendiri. Gaji tak tentu. 
Sekali terkena,boleh ranap.

=======================================

2017.

7 tahun berlalu dari tempoh tahun keramat aku buat
keputusan hidup dan mati perjalanan diri aku ini.

Tahun ini, kita makan rumput makan pasir kaw-kaw punya.
Just barely survive day by day. Muflis.

*

1- Usah menyalahkan sesiapa.

Ini adalah keputusan yang aku sendiri buat,
pada umur 20 tahun. ( over 18 years old )

Sendiri pilih, sendiri tanggung.
Mahu menangis mengadu dekat ayah ?
Mau dapat penampar jepun.

Kita boleh buat pilihan yang kita mahu.
Kita kena bertanggungjawab atas akibat dari pilihan itu.

So ? hadap sahaja lah tahun susah ini.

*

2- Usah mengenang masa lalu.

2012 ~ 2015.
Ya, aku terima apa yang aku mahukan.
Untung per projek ratus ribu, dalam masa 3 bulan.
9 bulan lagi ? Time freedom.

Kegemilangan Melaka sudah menjadi sejarah.
Kita hidup di zaman realiti kini.

Usah mengenang kehebatan masa lalu.
Kita jadikan ia sebagai memori kehidupan, 
belajar dari kesilapan masa lalu dan betulkan.

Cukup meratap kenangan lalu.
Kita fokus menuju ke hadapan.
Walau sukar, teruskan berjalan.

*

3- Berdamai dengan diri.

Enjoy the show.
Ingat ! Kita menikmati perjalanan hidup kita,
dengan penuh rasa kesedapan.

Ada tahun kita di puncak.
Ada tahun kita sesak.

Roda kehidupan itu berputar.

Mengeluh dan mengadu di sana sini, tidak akan membantu.
Kita kena berusaha, dan berusaha.

*

I'm a matured adult now.
behave like one.

Setiap keputusan yang terjadi dalam hidup ini,
Aku sendiri yang pilih.
Maka, hadap sahajalah.

=======================================

Kita berlari dalam trek kehidupan kita sendiri.

Apa yang terjadi dalam kehidupan aku kini,
adalah apa yang aku pilih 5 tahun dahulu.

Aku bertanggungjawab atas segala tindakan sendiri.

Jika 5 tahun aku sedap,
Baru 2 tahun jadi kayap. Just relax. Chill.

Wisdom Mamat Muflis ;
Surah Yusuf : 
Semasa 7 tahun yang subur ( lembu gemuk ) 
bersedia untuk 7 tahun yang kering ( lembu kurus ).

When you are at the bottom,
there is no other way. Just up !

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Tanpa Matlamat hidup mudah tersasar  

Ramai orang hidup tanpa tahu tujuan sebenarnya kenapa mereka lakukan apa yang sedang di lakukan sekarang. 

Matlamat ibarat anda mempunyai "Sistem" dalam kehidupan. Dalam perniagaan sekiranya satu saya tidak mempunyai Sistem potensi syarikat itu untuk gulung tikar adalah 99.9%.

Sama dengan hidup sekiranya tiada Sistem dalam kehidupan apa akan jadi?. 
Bayangkan anda naik highway terus berjalan tanpa tahu destinasi. Apa anda rasa?.. Anda berjalan tanpa haluan yang di tetapkan. 

Sekarang anda berkata dalam diri "Aku mesti ada matlamat hidup" dan "Aku ingin mempunyai sistem kehidupan" supaya hidupku lebih teratur. 

Apabila anda mempunyai Matlamat yang jelas, anda akan dapat merasai nikmatnya kehidupan. Anda memandang masa depan anda semakin cerah.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


anak  


Pernah terbaca, lebih kurang begini isi kandungannnya, moga jadi ingatan bersama. πŸ˜‡

Tidak dinafi, usia anak bawah dua tahun masih tidak boleh bercakap.
Jika bercakap sekalipun, butir pertuturannya tidak dapat difahami, kerana anak itu menggunakan 'bahasa'nya sendiri. Kebiasaannya percakapan anak usia itu seperti kartun, yang mampu menggeletek hati dan menyenangkan bagi yang berkomunikasi dengannya. Namun, tatkala datang angin tantrum, hanya S A B A R sahaja kuncinya. πŸ˜‰

Namun, tidak boleh bercakap tidak semestinya anak itu tidak boleh melihat. Anak itu memerhati segala perilaku ibu bapa dan orang sekeliling; 'merekodkan' segalanya dalam otak mereka, seterusnya menterjemah apa yang mereka perhati dan disimpan dalam memori, melalui perilaku mereka berdasarkan peniruan.

Oleh itu, segala percakapan dan perlakuan perlulah ditonjolkan yang baik-baik sahaja, kerana anak-anak merupakan pemerhati dan 'peniru' yang terbaik. 

πŸ‘Ά Jika mahu solat, tidak perlu solat sembunyi-sembunyi semata-mata tidak mahu kehadiran si kecil mengganggu solat. Pertontonkan solat kepada mereka, sebaiknya sebelum solat pastikan lampin mereka bersih. Lama-kelamaan pasti anak-anak akan meniru perlakuan dengan mulut terkumat-kamit 'membaca' bacaan.

πŸ‘Ά Mengajilah depan anak-anak. Semestinya akan berlaku perebutan Al-Quran bersama mereka. Sebaiknya sediakan buku lain untuk diberikan kepada mereka.

πŸ‘Ά Pertontonkan membaca doa sebelum makan atau setiap kali ingin melakukan apa-apa perkara. Nescaya mereka juga akan meniru perlakuan itu.

Maka, pamerkan dan berkata-katalah yang baik-baik sahaja meskipun mereka masih tidak fasih dalam tutur bicara, namun segalanya tetap terakam kemas dalam ingatan memori mereka. 

Sesungguhnya ibu bapa adalah madrasah pertama buat anak-anak. Proses pengajaran dan pembelajaran terawal bermula dari rumah. 


Coretan hati,
ummuhaura' @ hanaqarirah
Ibu muda, masih cetek pengalaman usianya.
Kredit juga pada Farhana Muhammad

Kredit kartun: Kertas Momen

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Roti Hangit  



_Seorang anak menceritakan:_

_Setelah sepanjang hari ibuku melakukan pelbagai kerja yang meletihkan. *Ibuku* *meletak* di hadapan ayahku *roti bakar*, tetapi roti *hangit* sepenuhnya._

_Ayahku *menghulur* tangan, mengambil cebisan roti *sambil* *tersenyum* manis *ke* arah *ibuku*._

_Kemudian ayahku mengajukan soalan kepadaku, bertanya bagaimana sekolah aku hari itu._

_Aku sudah lupa apa jawapan aku padanya. Tetapi yang aku *terbayang* sampai saat ini, bagaimana aku *melihat ayahku* menyapu roti dengan butter dan jem, lalu *memakannya tanpa bersisa.*_

_Saat aku bangun meninggalkan meja makan aku mendengar ibuku memohon *maaf* kerana *roti hangit* ketika dia membakarnya._

_Dan aku tidak akan lupa jawapan *ayahku* terhadap permohon *maaf ibuku.*_

_*"Sayang...,* jangan risau tentang itu.. Memang terkadang abang teringin makan roti yang dibakar lebih lama sedikit, biar ada rasa hangit sedikit._

_Ketika lewat malam, saat aku ingin mencium ayah sambil mengucap selamat malam. Aku bertanya, betulkah ayah suka makan *roti* dibakar sampai *hangit*."_

_Ayahku merangkul aku ke dadanya dan *berbisik ayat-ayat* yang perlu diteliti:_

_"Anak ku, hari ini *ibumu* telah melakukan kerja-kerja berat dan ibumu sangat *letih*._

_Lagi pun.. Roti yang dibakar lebih daripada biasa, hatta rentung sekalipun tidak akan membawa kepada mati._

_*Hidup* ini *memang* penuh dengan *kekurangan*, tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib._

_Kita *perlu* belajar *membiasakan* diri menerima *kekurangan* pada setengah urusan, kita perlu *bersikap terbuka* dengan keaiban orang lain._

_Ini antara *perkara* penting *dalam* membina *hubungan* dan akan *menjamin* hubungan *kekal* utuh._

_*Jangan* sampai roti yang hangit *sedikit* menjadi punca *berkecai hati* yang baik. Berilah keuzuran kepada orang lain. *Abaikan* perkara-perkara *remeh*._

_Asyik *membantah* akan *mematikan* kelazatan *sesuatu* perkara._

_Sebab itulah *pokok* yang *ditiup* angin berterusan akan *kehilangan* daun dan berguguran *buahnya*._

_Begitulah *perumpamaan* seseorang *yang* selalu terdedah kepada *kritikan* pedas, dia akan menjadi manusia *negatif*._

_*Pujilah kebaikan* orang sekeliling kamu, langkauilah kesilapan mereka._

_Percakapan yang cantik umpama anak kunci, ia akan menutup mulut tetapi ia membuka hati._

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


sampai masa kita....  


 Assalamualaikum

Pagi tadi saya dengar radio klasik dlm kereta....Satu kisah yg terharu yg dicer itakan oleh juruhebah perempuan radio tersebut..
Kisahnya begini ...

Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yg kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak yg terkenal utk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedei tu. Masa tu orang ramai dan meja makan pun rapat2. Setelah diduduk ayahnya elok elok, anak lelaki tu pun pesan makanan lauk2 kari.
Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri.

Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot. Kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang, ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik. Namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Setelah selesai makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan, disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,

"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah, towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."

Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau. Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu. Kedua, kamu telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.

Pakcik lihat, pekerja2 restoran mamak pun turut terharu, malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali. Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah, saya sayang abah saya... abah kena stroke... moga2 abah cepat sembuh

πŸ‘ͺAnakku...
Bila aku tua,
Andai aku jatuhkan cawan atau terlepas pinggan ditangan,
Aku berharap kamu tidak menjerit marah padaku,
Kerana tenaga orang tua sepertiku semakin tidak kuat dan kerana aku sakit.
Mataku semakin kabur. Kamu harus mengerti dan bersabar denganku.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai tutur kata aku lambat dan aku tidak mampu mendengar apa yang kamu katakan,
Aku berharap kamu tidak menjerit pada aku, 
"mak pekak ke?",
"mak bisu ke? "
"tak dengar ker??"..
Aku minta maaf anakku.
Aku semakin MENUA...

😟Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku asyik bertanya perkara yang sama berulang-ulang,
Aku berharap kamu tetap sabar mendengar dan melayanku sebagaimana aku sabar menjawab pertanyaanmu semasa kecil, 
Semua itu adalah sebahagian dari proses MENUA.
Kamu akan mengerti nanti bila kamu semakin tua.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku berbau busuk, hamis dan kotor,
Aku berharap kamu tidak tutup hidung atau muntah didepan aku.
Dan tidak menjerit menyuruh aku mandi.
Badan aku lemah. 
Aku tidak bermaya untuk lakukan sendiri.
Mandikanlah aku sepertimana aku memandikan kamu semasa kecil.

Anakku...
Bila aku tua,
sekiranya aku sakit, temanlah aku, aku ingin anakku berada bersamaku.

Anakku....
Bila aku tua dan waktu kematian aku sudah tiba, Aku berharap kamu akan memegang tanganku dan memberi kekuatan untuk aku menghadapi kematian.
Jangan cemas. 
Jangan menangis.
Hadapi dengan redha.
Aku berjanji pada kamu.
Bila aku bertemu Allah.
Aku akan berbisik padaNya supaya sentiasa memberkati dan merahmati kamu kerana kamu sangat mencintai dan mentaatiku.
Terima kasih banyak2 kerana mencintai aku....
Terima kasih banyak2 kerana telah menjagaku...
Aku mencintai kamu lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri..
Menjadi ikhtibar pd kita kalau masih ada ibubapa dn postlah posting
diatas kpd group keluarga atau group peribadi keluarga sendiri sebab kite x nak kite atau anak2 kite sentiasa berdosa dgn ibubapa kite atau ibubapa mereka...
..........
RENUNG2 KAN LAH......
SESUNGGUHNYA KITALAH ANAK....DAN SAMPAI KETIKANYA NNTI KITALAH EMAK KITALAH AYAH PULA.....

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster