Dengarlah dahulu....


Pantai...

Tahukah kamu siapa aku?
Aku hanya orang biasa,
Asal daripada keluarga biasa2 juga,
Cuma jiwaku kuat untuk hidup beragama,
Islam sebagai satu cara hidup...

Pantai...

Ingin aku bicarakan lagi,
Aku hadir bukannya untuk merebut kasih,
Tapi memikul tanggungjawab,
Sebagai seorang suami,
Jua sebagai anakmu...
Percayalah,
Dikau bukan orang lain bagiku,
Dikau adalah ibu bapaku,
Sama seperti ibu dan ayah kandungku jua...

Pantai,

Janganlah kehadiranku disegani,
Anggaplah aku sebagai anakmu,
Aku rindu saat2 dahulu,
Kau bahagia menyambut kehadiranku,
Janganlah pernah terbit prasangka dalam jiwamu,
Aku sentiasa memandangmu tinggi...
Tinggi dengan kasih sayang dan belas kasih,
Ingin ku merasakan kasih itu,
Kerana kini aku jua adalah anakmu....

Pantai,

Tahukah kamu bicara sang tanah padaku,
Bahawasanya,kau ibu yang penyayang, kau bapa yang pengasih,
Yang sentiasa berada di sampingnya saat duka dan gembira,
Percayalah sang tanah sangat menghargai ibunya, sangat menyanjungi ayahnya,
Tidak pernah aku dengar kisah buruk darinya,
Semua baik2 sahaja,
Indahnya berada dalam lingkungan keluarga Hatta,
Walaupun di hati masih merindu keluarga di Melaka.

Pantai,

Pernahkah aku melukakan hatimu?
Pernahkah terlepas dari lidahku kata2 nista?
Pernahkah aku terlanjur kata?
Adakah aku bersikap kurang ajar?
Jika ada, aku pohon kemaafan sebanyak2nya...
Aku hanya insan biasa,
Tidak pandai bersikap seperti orang2 sempurna,
Aku orang muda,
Aku masih belajar,
Belajar dari kesilapan dan kealpaan,
Belajar untuk bahagia dan membahagiakan...
Terimalah aku seadanya...

Pantai,

Dahulu kau pernah berbicara,
Bahawa semua masalah akan selesai jika ada agama,
Jadi marilah sama2 kembalikan hidup beragama,
Agar Allah campur tangan dalam urusan kita, 
Allah pimpin keluarga kita,
Allah pelihara setiap tindak tanduk kita...

Itulah harapanku,

Untuk melihat keluarga ini membesar,
Dalam kasih sayang Allah beserta rahmatnya,
Moga Allah menunaikan hajatku ini,
Moga Allah menjadi cinta Agung kita,
Bukan pangkat dan harta,
Ia hanya alat sahaja, bukan matlamat kita,
Moga baginda Rasulullah SAW menjadi kerinduan kita bersama,
Moga keluarga kita disyafaatkan di akhirat sana,
Moga Ada dikalangan kita direzekikan untuk bertemu dan melihat wajah baginda yang mulia...
Ohh! Jika dapat bertemu baginda, apa lagi yang lebih berharga di dunia,
Mendapat Nabi bermakna mendapat cinta Allah....
Marilah sama2 berdoa, jangan pernah cuai, abai dan lalai...

Untuk akhirnya,

Jazakumullahu khairan kathira,
Kerana menerimaku selama beberapa bulan ini...
Aku sangat menyayangi dan mengasihimu kerana Allah.
Ampun maaf dariku dan anakmu, Sang Tanah...

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah