*"SURAT PERPISAHAN DARI AKU YANG BERNAMA RAMADHAN"*


Saudaraku,
Aku akan pulang,
Sudah di 10mlm terakhir aku bertamu namun seringkali aku ditinggal sendirian..

Walau sering dikatakan istimewa namun perlakuanmu tak luar biasa..

Oleh-olehku nyaris tak kau sentuh...

Al-quran hanya dibaca sekilas, kalah dengan update status smartphone dan tontonan.

Solat tak lebih khusyuk, kalah bersaing dengan ingatan akan lebaran..

Tak banyak kau minta ampunan, kerana sibuk menumpuk harta demi bonus dan belanja raya..

Malam dan siang mu tak banyak dipakai berbuat kebajikan, kalah dengan bisnes yang sedang untung di saat Ramadhan..

Tak pula banyak kau bersedekah, kerana khuatir tak cukup buat lebaran dan cuti nanti..

Saudaraku, aku seperti tetamu yang tak diharapkan. Hingga, sepertinya tak kan menyesal kau kutinggalkan..

Padahal aku datang dengan kemuliaan, seharusnya tak pulang dengan kesiaan..

Percayalah, Aku pulang belum tentu kan kembali datang..
Sehingga seharusnya kau menyesal telah melantarkanku..

Masih ada 7 hari kita bersama,
Semoga kau sedar sebelum aku benar-benar pulang..

*"Kerana TIDAK ADA JAMINAN umurmu akan bertemu lagi, di Ramadhan yang akan datang".*

Yang benar,

Saudaramu
RAMADHAN.

😒😒😒

#MuhasabahBersama

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah